Nybegynner med speilrefleks

Nybegynner med speilrefleks

Innleggav missis_v » ons 23.07.2008 16:23

jeg er nybegynner når det kommer til digital speilrefleks (speilrefleks i det store og hele) og har besillt boken " digital fotografering i praksis" er det noen som har den boken? hva synst dere om den? og er det noen andre bøker itillegg til den dere kan annbefale en nybegynner? setter pris på all hjelp.. har nylig kjøpt et Nikon D80 kit + jeg kjøpte et nytt objektiv AF-S Nikkor 55-200 mm VR, og UV filter og kamerabag. jeg er storfornøyd med dette, ville bare nevne det :-) ps: er det noe mer utstyr dere annbefaler jeg burde ha? koz... :-)
medlem i 188 måneder
 

Re: Nybegynner med speilrefleks

Innleggav Knesaren » ons 23.07.2008 17:10

Jeg har boken og har bladd i den. Den er bra på den måten at den viser mange muligheter, men den er ikke teknisk og detaljert i hvordan du gjør disse tingene.

Men boken er absolutt bra.

P.S. Jeg har små-lest i den og ikke lest hele boken.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Nybegynner med speilrefleks

Innleggav krøllkrøllesen » ons 23.07.2008 17:39

Den er veldig fin for en nybegynner!

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Nybegynner med speilrefleks

Innleggav Runert » tor 24.07.2008 9:24

Kjøpt deg en lensbaby 2.0, sett kamera på manuell modus, ta med deg god musikk på øra, gå deg en lang tur, og du har lært masse når du kommer hjem :)

Lensbaby`en er full manuell, og du vil ikke få lys måling med ditt kamera, spiller ingen rolle, du kan bytte ut blenderring manuelt, og du treffer lyset fint med noen test bilder. Dytt inn og ut, og du treffer fokusen, ja, du kan selv treffe den på de merkligste steder.
Prøv det og du skjønner hva jeg mener.

Kos deg.

Rune

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Nybegynner med speilrefleks

Innleggav Sakalav » tor 24.07.2008 10:08

Jeg vil sterkt anbefale 2 bøker som er skrevet av Scott Kelby. Disse er oversatt til norsk av Toralv Østvang.
Disse bøkene forklarer deg ikke alt det tekniske, og det er vel det som gjør disse bøkene så unike. De forklarer deg hvordan du skal oppnå de gode bildene og hvorfor.

Bøkene finner du på bokkilden: Boken om digital fotografering bind 1 og Boken om digital fotografering bind 2.

Disse bøkene har jeg selv, og de har lært meg mye. Nå gjelder det bare å få praktisert det jeg har lest og lært.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Nybegynner med speilrefleks

Innleggav jpsalvesen » tor 24.07.2008 10:27

Gratulerer med kamera. Pløy gjennom boka, og så er det bare å gå amok og prøve ut alt mulig!

Mer utstyr? Ikke ennå, tror jeg. Etterhvert er det jo fint med f.eks. en Sigma 30mm f/1.4, fastoptikk hjelper deg med å tenke nøyere gjennom bildene du tar. Dessuten er ikke en grei blitz med softbox på å forakte. Men først og fremst bør du lære deg å bruke utstyret du har. Skyt i A-modus og følg med på hvordan forskjellige blendere og avstander og fokallengder endrer dybdeskarpheten, og sett autofokus til å kun gå på senter-punktet sånn stort sett.

Og for guds skyld - ikke vær flau over å krype i gresset dersom det kreves for å få bildet du vil ha. Det er halve moroa!

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Nybegynner med speilrefleks

Innleggav missis_v » tir 29.07.2008 12:33

tusen takk folkens :-) ja det er mye å lære seg og det er jo halve moroa, jeg har tatt masse bilder,m bor litt på lande så det masse å ta bilder av. jeg skal se på de bøkerne som ble anbefalt :-)

jeg har en gammel ekstern blitz som heter: Vivitar Auto Thyristor 550FD og bakpå er det iso- automatic og manuel + det er 4 alternativ der:
FG20
EM
A1
A2
M TTL

Kan jeg bruke den?
medlem i 188 måneder
 

Re: Nybegynner med speilrefleks

Innleggav jpsalvesen » tir 29.07.2008 13:29

Hmh. Jeg er usikker på om du kan bruke den. Noen blitzer har høy "sync voltage" og da går kameraet åt skogen. Om "sync voltage" er lav nok, så skal det gå bra selv om du neppe får brukt all funksjonalitet på blitz'en.

Jeg ville kanskje ha spurt i et litt større forum enn dette - http://www.diskusjon.no eller http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1034, kanskje? Dette er ikke noe man eksperimenterer blindt med :)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Nybegynner med speilrefleks

Innleggav missis_v » ons 30.07.2008 12:38

Ok :-) Jeg skal prøve i de andre forumene. Blir nok at jeg kjøper en ny bliz:)
medlem i 188 måneder
 

Re: Nybegynner med speilrefleks

Innleggav Åsmund » ons 30.07.2008 15:51

Ikke bruk den blitzen på ditt nye kamera, det er stor sjanse for at den ikke virker, og vil nok ikke gi særlig gode resultater heller. Når du kjøper blitz til Nikon bør du velge Nikons egne blitzer, fordi de bruker Nikons geniale blitz-system. Du kan velge mellom SB600 og SB800 som begge er fantastisk gode blitzer.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Nybegynner med speilrefleks

Innleggav Runert » ons 30.07.2008 18:11

Ellers så har jo sb-900 kommet, uten at jeg vet noe om forskjellen til "lillebrødra". Har selv en 600 og er fornøyd med den :)

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Nybegynner med speilrefleks

Innleggav missis_v » tor 31.07.2008 14:55

Tusen takk :-) Det blir helt sikkert til at jeg kjøper nytt utstyr til nytt kamera, har tenkt å kjøpe fjernkontroll også og den er jo ikke dyr. hvor er det best å kjøpe nikon blitz og fjernkontroll?

I går var det lyn og torden her jeg bor og jeg tok frem nikon D80 og tok bilder gjennom vinduet og jeg klarte faktisk og ta bilde av lynet. Brukte manuel zoom og programmet S og endret lukkerhastighet og bare knipset i vei og flaksen kom på min side og det føltes sinnsykt bra :-) jeg elsker kameraet mitt og holder nå på å lese Digital fotografi i praksis og bruksanvisningen, vil lære alt det er å lære og bli en god amatør fotograf. Ble ikke innteressert før jeg fikk speilrefleks, en perfekt hobby :-)
medlem i 188 måneder
 

Re: Nybegynner med speilrefleks

Innleggav missis_v » søn 24.08.2008 14:10

jeg har bestemt at jeg skal kjøpe Nikon SB-800, Når jeg først kjøper en blitz så er det like greit å betale litt mer. + at jeg var på nettet og så da at SB-800 kostet nesten 2000 kr mindre enn i en vanlig fotobutikk. billigeste pris var på 2699,- og det er det verdt :-D Jeg så også at 900 er kommet, hva er forskjellen på 800-900 da? noen som vet det?

PS. TUSEN TAKK for alle svarene :-D
medlem i 188 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]