Nikon D50 - ok kamera?

Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav sidenone » ons 16.07.2008 10:29

Har fått tilbud om å kjøpe et brukt Nikon D50 kamera med et 18-55mm Tamron og 55-200mm Sigma objektiv. Er det noen spesielle negative sider eller ting jeg burde tenke på ved dette kameraet kontra nyere kameraer som f.eks D40 eller D60 (evt. 400D/450D fra Canon)? Et alternativ er å vente en stund til f.eks D60 blir rimligere, slik som D40 er nå.

En av de største forskjellene mellom D50 og f.eks D60 slik jeg ser det, er antall megapixels. Er det en regel uten unntak at kameraer med lavere oppløsning, ikke kan få gode forstørrelser? Eller har ikke dette like mye å si dersom man tar bilder i RAW format?

Har aldri hatt speilrefleks tidligere og har ikke lyst til å bruke all verden av penger på det i første omgang, så lurer med andre ord på om denne D50 pakken kan være en grei start...

Pris: 3000kr (som også inkluderer veske og fjernkontroll).

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav Dolemite » tor 17.07.2008 22:50

Nikon D50 har iallefall noe som ikke D40 og D60 har, nemlig fokusmotor i kamerahuset ... det ser jeg på som et stort pluss, for da har du et større utvalg av optikk å velge mellom (dvs. du trenger ikke fokusmotor i linsene).

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav cnitteberg » fre 18.07.2008 14:56

Jo flere antall piksler jo bedre oppløsning får du hvis du skal blåse opp bildet stort, men det kommer jo helt an på hvor stort du skal blåse det opp da. Så lenge du ikke skal ha det noe større enn A3 og kanskje A3+ så holder det med 5 megapiksler, men hvis du skal croppe bildet litt også da så får du mindre piksler å jobbe med og resultatet blir litt dårligere. Jeg bruker et pentax K100D Super med 6 megapiksler selv men, så viser jeg stort sett bildene mine på dataskjermen og på nettet da. ;)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav sidenone » fre 18.07.2008 15:14

Takk for innspill til dere begge.

Låner for øyeblikket kameraet det er snakk om og har fått testet det litt ut. Har lagt merke til at en del bilder havner i ufokus. Dette til tross for at jeg holder fokus knappen nede og har riktig fokuspunkt. Det er heller ikke spesielt dårlig lysforhold. Har i disse tilfellene riktignok brukt lang linse på 55-200mm objektivet, og bildene får litt av de samme effektene dersom man tar bilde uten blits med utvidet lukketid. Litt dratt. Problemene forekommer også når jeg har valgt auto instilling. Under auto skal vel kameraet velge lukketid automatisk?

Er optisk bildestabilisator såpass kritisk (uansett lysforhold) dersom man vil ta telebilder og leke med dybdeskarpheten?

Prøver å finne ut av om det er fotografen, kamera eller objektivet som er problemet :)

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav krøllkrøllesen » fre 18.07.2008 15:57

om det er dratt, er det for lang lukkertid i forhold til brennvidde og stabilitet. Stativ eller optisk bildestabilisator vil hjelpe - eventuelt kjøre opp ISO og blenderåpning.

Hva gjelder D50, så er det et godt kamera, og det er absolutt en fordel med innebygget autofokusmotor. Mindre skjerm er bakdel, også er det en del større enn D40. Størrelsen til D40 er virkelig en fordel.

Hva gjelder D40 mot D60, ville jeg gått for D40 uten tvil på grunn av pris per ytelse. seks megapiksler er mer enn nok for forstørrelser opp mot 40cm*60cm - når trenger du mer? Når du først skal ha et kamera uten innebygget autofokusmotor, gå for D40 pga pris - da har du mer penger til optikk.

Om du kjøper deg speilrefleks nå, vil du nok ikke sikle på nye objektiver før om en stund - og da tipper jeg utvalget av fokusmotoroptikk er bedre enn nå. Sigma har kommet på banen med HSM, Nikon har AF-S og flere vil komme på banen etter hvert.
Sammenlikning

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav sidenone » fre 18.07.2008 16:13

Hva er egentlig fokusmotoren sin jobb? Er det slik at på f.eks d40 som ikke har dette, må man dra fokus manuelt, men man kan få dette automatisk via en knapp på d50?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav NamKeng » fre 18.07.2008 16:18

det er fokusmotor innebygd i de nyeste objektivene.

D40 har ikke fokusmotor i huset, så om du setter på et eldre objektiv uten fokusmotor må du fokusere manuelt.

D50 klarer og fokusere automatisk med alle objektiver

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav sidenone » fre 18.07.2008 16:35

Aahh.. det er jo en stor fordel :) Nå har jeg ikke kameraet foran meg, men er det vanlig å måtte justere blender og iso på en auto innstilling? For å unngå de "dratte" bildene.

Ønsker å også ha muligheten til å knipse bilder uten å alltid måtte stå veldig lenge å fokusere på å holde kameraet i ro. Altså også kunne ta bilder, in action som med kompaktkameraet.

På 18-55mm objektivet, som jeg forøvrig ikke har testet noe særlig ennå, så blir det vel mindre "problemer" med fokusen? Lettere å holde kameraet rolig nok for et skarpt og fint bilde.

Hva må man ellers gi for et godt tele objektiv med optisk bildestabilisator? Uten at det koster skjorta... som passer til D50 vel og merke.

Er ellers optikk med autofokusmotor mye dyrere enn annen optikk? Vil man alikevel kunne fokusere med knappen på kameraet på en kombinasjon av D40 og objektiv med autofokusmotor, som med D50/objektiv?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav cnitteberg » fre 18.07.2008 17:09

anbefaler deg å sjekke på prisguide.no

http://www.prisguide.no/vis_kategori.php?cat_id=24&manufacturer_id%5B%5D=&tc%5B182%5D=checkbox&tv%5B182%5D%5B%5D=833&tc%5B4081%5D=select&tv%5B4081%5D%5B%5D=&tc%5B678%5D=select&tv%5B678%5D%5B%5D=&tc%5B71%5D=gt&tv%5B71%5D=&sortering=min_price&ppp=25&submit=S%F8k

På denne linken ser du alle objektiver som passer på nikon speilrefleks. Og da også på D50.
Jeg har ikke noe kjennskap til hvilke objektiv som er bra. http://www.akam.no har sikkert noe info!

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav sidenone » fre 18.07.2008 17:32

Takker... får researche litt :)

D50 er med andre ord ikke noe utdatert kamera? Bort sett fra kanskje megapixler biten, men ut i fra det jeg hører, så holder det mer enn godt nok med 6.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav krøllkrøllesen » fre 18.07.2008 17:34


Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav Peedy » fre 18.07.2008 17:51

Den største forskjellen, vil jeg si, mellom D50 kontra nye kameraer er ISO-støy.

D50 har en del ISO-støy, noe du ser i mørke partier i et bilde der du har skrudd opp ISO-hastigheten.

Men her som alle andre steder er det pengene man er villige til å legge i det som avgjør. Desto dyrere, desto bedre.

Men, som kanskje flere har nevnt, er optikken du kjøper til kameraet mye viktigere enn kamerahuset selv.
medlem i 212 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav sidenone » fre 18.07.2008 18:02

Men er f.eks d40 eller d60 mye bedre på støy enn d50? Eller hva med f.eks canon sine kameraer 400d og 450d?

Har forstått det slik jeg også at optikken veier tungt i forhold til sluttresultatet på bildene.

Tror det er ganske høy (dårlig) blender på 55-200mm objektivet. Rundt 4,5 som laveste. Vil det bli mindre sjanse for at bildene blir "dratt" som jeg nevnte tidligere, hvis man har lavere blender på objektivet?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav Dolemite » fre 18.07.2008 18:38

Ja, D40(x) og D60 gir mindre støy på høyere ISO verdier enn D50. Og her hjelper ikke optikken noe til eller fra, men om det blir noe problem for deg må du vurdere selv.

Jo lavere blender => jo mer lys inn => kortere lukkertid => mindre "dratt" , sånn veldig kort og forenklet forklart :)

Canon sine DSLR-kameraer har vært litt bedre mht støy tidligere, men min erfaring er at Nikon har nå har blitt like bra (sånn ca fra D50 og utover).

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav Peedy » fre 18.07.2008 20:04

Dersom optikken slipper inn mer lys slipper du å heve ISO-hastigheten, og dermed blir det mindre støy.

I dårlige lysforhold ønsker du å ha en så lav blender som mulig, for å slippe inn så mye lys som mulig, men også høy ISO-hastighet, for å gjøre bildebrikka mer lyssterk.

Jeg vet ikke hva jeg ville gått for, for optikken har absolutt mest å si på skarpheten i bildet under forhold med mye lys. Under forhold med dårlig lys trenger du både god optikk og et godt kamerahus.

Jeg vet fint lite om støy på de billige modellene til Canon og Nikon, men har lest litt om at Canon har vært hakket kvassere. Det blir en vurderingssak, for det blir en balansegang i pengebruk på hus og optikk. Har du dårlig optikk hjelper det ikke hvor godt kamerahus du har, og omvendt.
medlem i 212 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere