Nikon D50 - ok kamera?

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav jpsalvesen » tir 22.07.2008 11:59

3000 er kanskje litt mye. Du får nytt singel-kit D40 for 3000. Og objektivene er ikke noe særlig å spare på.

D50 er bra det, men det er vel 2-3 år gammelt allerede. Prøv deg på 2500 om du kan :)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav sidenone » tir 22.07.2008 12:42

Følte 3000kr var en grei pris jeg... Har sett folk selger det dyrere.

Får med:
Nikon D50
Veske
18-55mm Sigma
55-200mm Tamron
2gb minnekort (får muligens et par ekstra minnekort også på 1-2gb stk)
Fjernkontroll

3000 fortsatt for dyrt?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav jpsalvesen » ons 23.07.2008 10:01

Ja. Jeg synes det. Som sagt, kameraet er ganske gammelt så alene burde du ikke betale mer enn 1000 kr for det. Fjernkontroll er jo fint, men koster et par hundrelapper. 2gb likeså. Og optikken er heller ikke stjernekvalitet. (Vel - såvidt jeg vet, du har ikke nevnt hva slags blendere det er , men såvidt jeg husker er 18-55 som regel en kit-ekvivalent f/3.5-f/5.6.

Så det eneste virkelig bra der er vesken og fjernkontrollen. Resten er greit men ikke verdt 3000. Synes jeg.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav Runert » tor 24.07.2008 9:16

hmm. ett d50 har noen STORE fordeler over d40(x) og muligens også d60. (d60 vet jeg ikke med.) Det er att det har to hjul for å instille innstillinger. Ett foran, og ett bak på høyre siden. Altså i når man bruker kamerat i manuellmodus, som er et must spør du meg, kan du justere blender og lukkertid med to fingre, uten å gå via meny, eller andre knapper.

Dette er så utrolig deilig når du er vant til, at jeg aldri kunne ha tenkt meg noe annet.

Har selv hatt d50, men bruker nå d80/300.

Kan egentlig understreke at jeg tok like gode bilder med 50`n. Det er i alle fall ikke oppgraderingene av kamerahus som har gjort mine bilder marginalt bedre :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav sidenone » tor 24.07.2008 9:49

Takk for alle innspill. Ente opp med å kjøpe meg dette kameraet da jeg følte det var en fin pakke til ikke så alt for mye penger. Inneholder på en måte alt det jeg trenger i første omgang.

Eneste jeg ønsker meg nå er en telelinse med optisk bildestabilisator, da jeg forstår at det ikke alltid er like lett å få stødige/fokuserte bilder når man ligger på 200mm med det objektivet jeg har fått. Mulig det ikke jeg som er stø nok på hånda, men merket det spesielt godt dersom det var litt dårlig belysning.

Får sette meg litt mer inn i hvordan kameraet fungerer, så kan jeg nok også forbedre meg litt :)

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav Runert » tor 24.07.2008 10:44

sjekk ut nikkor 70-300 f 4-5.6 VR.

Har ett og er veldig glad i mitt.

Gratulerer med kamera, kos deg mye!

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav sidenone » tor 24.07.2008 11:11

Takker, har allerede kost meg masse :)

Hva kostet det objektivet? Er det forresten noe poeng å lete etter objektiver med enda lavere blender? Eller blir disse veldig dyre? Har sett noen som har ned i 1.8 blender. Tenker i forhold til å ta bilder i mørke omgivelser. Liker godt å ta bilder på kveldstid uten blits og da er lav (høy?) blender + stabilisator å foretrekke?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav sortebill » tor 24.07.2008 12:25

Du får vel 50mm 1,8 til rundt tusenlappen, dette er et helt greit objektiv alle burde ha egentlig. Veldig anvendelig linse 50mm.. Skal du ha med zoom blir vel laveste somregel 2,8.. Du får billigere linser om du velger f.eks. tamron eller sigma istedetfor nikkor, det betyr ikke nødvendigvis at de er dårligere, og på et kamera som D50 så er det vel hellr ikke noe poeng å investere i svindyr optikk heller. Mitt beste tips til bilder på kveldstid er å bruke tripod og fjernkontroll for å unngå risting, da blir bildene sylskarpe selv om du trenger litt lang lukketid, men selvsagt funker dette dårlig til portretter og fuglefoto...

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Nikon D50 - ok kamera?

Innleggav Runert » tor 24.07.2008 14:28

Jeg kjøpte mitt i Amerika når jeg var over der, og ga vel rundt 480 dollar.. så ikke så ille, kan jo sjekke.. Men ellers så finner du det sikkert brukt. foto.no har ett fint bruktmarked.

Ellers så er jeg enig i at tripod og fjernkontroll (evt, selvutløser) er lurt. Men VR er lurt til håndholdt, selv i lys når du er litt opp i mm.

Sigma leverer vel noe ala 70-300 uten vr.

Tamron sin 70-300 (billigste) bruker jeg som bokstøtte hjemme, og er ikke verdt sin egen vekt som avfall, og den veier ikke mye.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron