Filtertips: Eliminere haze

Filtertips: Eliminere haze

Innleggav SondreB » tir 01.07.2008 22:50

Hei!

Jeg har kjøpt meg et Nikon 18-200 objektiv og leter etter filter til dette.

Jeg er ute etter å fa bort såkalt "haze" i bildene, altså støy i luften, og å gjøre fargene klarere (himmelen blåere og gresset grønnere).

Hvilket filter kan dere anbefale meg da? :)

Det skal være et allroundfilter som skal sitte på hele tiden.

Går det forresten an å bruke både UV og pol. filter samtidig?

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Filtertips: Eliminere haze

Innleggav SondreB » søn 06.07.2008 15:52

*Bump*

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Filtertips: Eliminere haze

Innleggav bravoure » tir 05.08.2008 1:26

Kjøp B+W sin Circular Polarizer på eBay. De koster rundt 100 dollar der (halvparten av prisen i "ekte" butikker) og gir SUPERB kvalitet. Bruker den på min Canon 24-70 L og det funker veldig, veldig bra for å eliminere haze.

Filteret sitter på hele tiden, med unntak av ved innendørsfotografering. Grunnen til dette er at det er opptil 2 stopp lystap når filteret er på, og jeg bruker sjelden blitz.
medlem i 187 måneder
 

Re: Filtertips: Eliminere haze

Innleggav Åsmund » tir 05.08.2008 20:11

Kjøp to filtre. UV til å ha på hele tiden, Pol til å bruke som beskrevet. Du skrur Pol utenpå UV.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Filtertips: Eliminere haze

Innleggav Dolemite » tir 05.08.2008 23:56

... men vær obs på vignettering når du har på begge filtrene samtidig, spesiellt med vidvinkel.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Filtertips: Eliminere haze

Innleggav jpsalvesen » man 01.09.2008 15:28

SondreB skrev:Jeg er ute etter å fa bort såkalt "haze" i bildene, altså støy i luften, og å gjøre fargene klarere (himmelen blåere og gresset grønnere).

Hvilket filter kan dere anbefale meg da? :)


Det beste filteret er øya dine. Blå himmel og grønt gress får du best til når lyset kommer bakfra. Polafilter hjelper på, men alle med mange tusen eksponeringer bak seg vet at tidspunkt og lysets kvaliteter er mye viktigere enn et lusent filter. :)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron