Print - hva er best???

Print - hva er best???

Innleggav baiaz » tir 17.06.2008 12:46

Hei...

Jeg snakket med en fyr og han spurte hva som var best format for utskrifter.. jeg sa at det burde være i 300DPI.. (noe jeg hadde hørt fra noen ...) og han sa at det var HELT feil... måtte være MYE høyere..

jeg ble litt usikker så jeg tenkte jeg skulle prøve her.

Hvis jeg skal være sikker på at resultatet er Best mulig... holder det da med 300DPI (eller hva det heter?)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Print - hva er best???

Innleggav segrov » tir 17.06.2008 13:49

Det stemmer det.

Når et bilde har 300 dpi (dvs 300 dots (billedpunkter) per inch (pr. tomme)), så har det nok kvaliteti forhold til at det kan gjengis i meget god kvalitet på f.eks. glossy magasinforsider.

Du kan selvfølgelig ha ende høyere DPI, slik at bildet kan forstørres, og ofte kan man også bevege seg ned mot 200 DPI uten at mange merker noe, men 300 DPI er tommelfingerregelen.
medlem i 250 måneder
 

Re: Print - hva er best???

Innleggav Lillewill » tir 17.06.2008 13:58

Bilde (raster): Ned mot 120-150 dpi går fint dersom den skal printes (kjørt ut i 100%)
Lineart (strek): Pleier vi å ha på 1200dpi

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Print - hva er best???

Innleggav fotojon » fre 04.07.2008 23:02

dere har feil alle 3.
grunnen til at flest sier at 300dpi er det beste valget var at det tidligere var en standard. det er det ikke nå lenger.
For å finne korrekt dpi må du se hva som er "native res" på skriveren du benytter deg av.
Epsons proff serier benytter seg av 360. da er det det du må benytte. bruker du høyere eller mindre så reduserer eller interpolerer skriveren alt etter som.
en del " fine art" benytter seg av "extra fine" print og da skal dpi'en være 720. dette gjelder dog kun for epson. andre skrivere har andre krav.

er det så slik at du ikke kan finne ut hva som er native spiller det liten rolle om du benytter deg av 240 eller 300 som er de 2 gamle standardene.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Print - hva er best???

Innleggav baiaz » lør 05.07.2008 0:53

Hvordan skal du vite hva eksterne leverandører av printjobber bruker da??? eks. fotoknudsen eller andre proffesjonelle bruker... eller er det bare å spørre kanskje????

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Print - hva er best???

Innleggav fotojon » lør 05.07.2008 1:29

ved bruk av eksterne tjenesteytere så blir det selvsagt vanskelig.
Fotoknudsen bruker hovedsaklig 4 forskjellige printere(laser kjemi) jeg vil tro at om du spør i butikken så vil de svare deg 300dpi... av samme grunn som alle andre gjøre; de vet ikke bedre.
når det er sagt skal du ikke bekymre deg formye. om du printer fra 300dpi hos feks fotoknudsen så har det lite å si om maskinen bruker 340 eller 240, det er mange ting du kan irritere deg over før den rekker opp på listen.
Innlegget mitt var spesielt ment som informasjon og da spesielt til dem som printer selv eller hos tjeneste leverandører med pro print utstyr. noe som hverken fotoknudsen eller de andre kjedene bruker.
Deres printerer er laget for kvantitet ikke for kvalitet.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]