Er på jakt etter kompaktkamera, MEN

Er på jakt etter kompaktkamera, MEN

Innleggav Twinrehz » lør 17.05.2008 12:27

jeg plages litt :-P

Jeg vet hvordan jeg vil kameraet skal være, men jeg finner ikke noe som svarer til det jeg forventer, og internett-reviews gjør livet mitt bare vanskelig. Jeg er amatør-fotograf, men vil veldig gjerne ha et kamera som tar knallgode bilder, med følgende krav:

• Minimalt med chromatic abberation
• Minimalt med barrel og pincushion distortion
• Høy detaljerikdom i bildet (enkelt sagt, overlegen bildekvallitet)
• Kraftig blits som lett kan gi gode bilder under dårlige lysforhold, opp til 3-4 meter er å foretrekke (om ekstern blits kan kobles til, er det en fordel).

Har plukket ut noen kamera som later til å oppfylle noen av mine ønsker:

Sony Cybershot DSC-H10
Nikon P5100

Prisbegrensningen ligger på 3000 kroner

Pappa foreslo også Nikon D40, som er ganske billig nå. Håper at noen kan hjelpe, og på forhånd takk. :bitchin:
medlem i 219 måneder
 

Re: Er på jakt etter kompaktkamera, MEN

Innleggav Åsmund » lør 17.05.2008 16:36

Med følgende krav, så er det nok en dslr f.eks D40 du bør gå for! Jeg har D70s selv, men anbefaler D40 på det varmeste.

• Minimalt med chromatic abberation
• Minimalt med barrel og pincushion distortion
• Høy detaljerikdom i bildet (enkelt sagt, overlegen bildekvallitet)
• Kraftig blits som lett kan gi gode bilder under dårlige lysforhold, opp til 3-4 meter er å foretrekke (om ekstern blits kan kobles til, er det en fordel).

Kompaktkameraer klarer ikke å leve opp til kravene du setter, så det kan du glemme. D40 er et supert valg, og den leveres med optikk som er veldig bra for prisen og du vil nok ikke bli skuffet selv med kitobjektivet. Du kan etterhvert kjøpe en SB600 blitz som er fantastisk bra! :)

Det kommer stadig nye og bedre kompaktkameraer, men de jeg har prøvd i det siste ligger milevis unna dslr når det gjelder hurtighet, brukervennlighet, enkelhet og kontroll. Nikons D40 lar deg glemme kameraet og konsentrere deg om å ta flotte bilder. Og surre rundt i menyer og vente på at kameraet skal bli klart, er en kreativitetsdemper.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Er på jakt etter kompaktkamera, MEN

Innleggav Twinrehz » lør 17.05.2008 17:02

Men det høres lovende ut :-D

Får se om jeg kanskje kan få skrapt sammen til et D60 :bitchin: Er vel en litt oppdatert D40? :-P
medlem i 219 måneder
 

Re: Er på jakt etter kompaktkamera, MEN

Innleggav NamKeng » lør 17.05.2008 21:16

Det bør vel nevnes det at D40 bare kan bruke optikk som er av den nye sorten.
vet ikke hva det heter, har ikke brydd meg så mye.
Men det er noe med at eldre linser ikke vil fungere med autofokus (trur jeg det var). Noen som kan mere enn meg kan sikkert fortelle mere om dette.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Er på jakt etter kompaktkamera, MEN

Innleggav iBjorn » lør 17.05.2008 21:20

Vil bare stille meg bak at Nikon D40 er veldig bra. Kunne ikke vært mer fornøyd.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Er på jakt etter kompaktkamera, MEN

Innleggav Åsmund » lør 17.05.2008 22:09

D40 og D40x må ha AF-S objektiver for å få autofokus. Med f.eks AF-D objektiver, får man kun manuell fokus.

D60 tja. Da ville jeg heller gått for D80. D40X er en oppdatert versjon av D40, men jeg ville heller valgt D40 uten x om jeg skulle hatt et kamera i det segmentet.

Alle disse kameraene er supre.

Les reviews og sammenlikn funksjoner, og velg det som har mest av det som er viktig for deg. Alle er forskjellige og har forskjellige behov.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Er på jakt etter kompaktkamera, MEN

Innleggav Twinrehz » lør 17.05.2008 22:25

Da takker jeg for all respons, og slår meg til ro med tanken på å skaffe et dslr-kamera :-D Blir sikkert noe annet enn det knøttlille olympus-kameraet jeg har, som ikke har blits kraftig nok til å lyse opp seg selv engang (:)
medlem i 219 måneder
 

Re: Er på jakt etter kompaktkamera, MEN

Innleggav prizma » søn 18.05.2008 21:43

Kompaktkamera:
Casio Exilim Ex Z-1200 som jeg har, er ett meget godt kamera!

D.Speilrefleks:
Hva med Eos 350d fra Canon?
Prisdyktig, og ett meget godt kamera.
Evt er Eos 400d fra samme produsent blitt meget prissterkt.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]