Flekk inne på speilet på

Flekk inne på speilet på

Innleggav iRemote » man 07.04.2008 20:04

Hei, jeg har de siste månedene irritert meg over en svart dott/flekk som kommer til syne på alle bilder. både på kamera og iPhoto. Har sjekket Objektivet, men intet, på speilet fant jeg først i går etter intens leting en liten hvit prikk, som jeg ikke får bort.
Hva skal jeg gjøre???
Man blir ganske irritert av gode bilder med stygge flekker på.
Eksempel:
Bilde
Bilde
Bilde

Hjelp :(

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav Åsmund » man 07.04.2008 20:58

Mest sannsynlig så er det en lodott (støv) som ligger på CCD-brikken og ikke på spilet. Støv på CCD-brikken vil gi slike resultater. Støv på speilet synes kun i søkeren og ikke på selve bildet, for speilet vippes opp når bildet tas.

For å få det vekk må du rense brikken. Det får man gjort på service, eller du får kjøpt rensesett som du kan gjøre det selv med. Vær forsiktig!!!

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav iRemote » tir 08.04.2008 7:51

ok, takk for svat. Da lir det vel å sende den på service ja! :(

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav keiserjohn » tir 08.04.2008 8:40

Bruk en blåsebelg og blås den bort... Trenger ikke service for en liten støv flekk.

Sett kamera på bulb, ta av linsen, hold inne eksponerings knappen og blås når speilet er oppe, hold kameraet med ccd mot bakken så slipper du få enda mer støv som detter ned.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav KriSkj » tir 15.04.2008 9:31

Bulb? Hvorfor det?
Bare sett den på kamerarens du....
Da åpner den for rens at matskive...

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav iMacJhonny » tir 15.04.2008 9:41

Jeg hadde også slik på speilreflekskameraet. Slikt blåseutstyr man får kjøpt for hjemmebruk fungerte ikke og det måtte inn på service. Tok 4 uker, kostet 1200 kr, men ble heldigvis helt bra.
medlem i 208 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav gersa » tir 15.04.2008 10:19

Noen ganger holder det ikke å blåse, da må man kjøpe "sensor swabs" og renseveske. Swabs er store flate q-tips og koster en formue, men de gjør vanligvis jobben. Kan spare en del på å kjøpe de fra statene dersom du har litt flere ting du bestiller samtidig, kan anbefale en "støvpenn", men rensevesken er brannfarlig så den må du kjøpe her da den ikke kan sendes i posten.
medlem i 229 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav iRemote » ons 23.04.2008 22:22

Joda, jeg har blåst, og brukt mikrofiber klut og Q- tips, men ingen ting hjelper!
Men hva er eksponerings knappen?
Jeg skal ha konf på søndagen, og vært fint om jeg kunne brukt kameraet og slippe å bruke timer på Apperture 2! :/

Håper på svar!

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav KriSkj » tor 24.04.2008 12:11

Eksponeringsknappen = Utløserknappen....

Bor du i Osloområdet, ville jeg tatt en tur til Canon på Hauketo... Da er det sikkert fort gjort for en 500kr tenker jeg...

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav iRemote » tor 24.04.2008 16:06

Bor i Nord - Trøndelag, så en tur ned før søndagen vil ta en stund!

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav mareno » tor 24.04.2008 22:55

Du burde ikke gå løs med Q-tips eller annet der det støvkornet ligger på kamera. Det kan bli en kostbar affære hvis du ikke vet hva du driver med. Gå på nærmeste apotek og kjøp deg en stor blåsebelg, som du er anbefalt lenger opp i tråden her. Gjør som du har fått råd om: still kamera inn på Bulb (Innstilling M – saktere enn laveste lukkerhastighet)- Ta objektivet av kamerahuset og Hold utløserknappen nede. Speilet har nå flippet opp, og ccd-en er bar. Blås på den med den helt rene og nye blåsebelgen, så drar nok støvet sin vei. Men NB blås ikke med trykkluft, trykkluftspray eller med munnen. Det kan skaffe deg skjolder på bildebrikken som ikke går bort uten at du skifter hele bildebrikken. Bruk heller ikke noe objektivbørste/støvbørste. Hjelper ikke dette, skal du følge rådet om å levere kamera inn til service. Rekker du ikke dette pga foto du ønsker i helga: Lån deg et annet kamera. Ble litt langt. Til gjengjeld har du bare fått et par råd her i tråden som er like godt. :-D Lykke til!
medlem i 220 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav iRemote » fre 25.04.2008 6:58

Tusen takk, tror jeg tar meg en tur på apoteket jeg!

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav KriSkj » ons 30.04.2008 10:23

mareno skrev:Du burde ikke gå løs med Q-tips eller annet der det støvkornet ligger på kamera. Det kan bli en kostbar affære hvis du ikke vet hva du driver med. Gå på nærmeste apotek og kjøp deg en stor blåsebelg, som du er anbefalt lenger opp i tråden her. Gjør som du har fått råd om: still kamera inn på Bulb (Innstilling M – saktere enn laveste lukkerhastighet)- Ta objektivet av kamerahuset og Hold utløserknappen nede. Speilet har nå flippet opp, og ccd-en er bar. Blås på den med den helt rene og nye blåsebelgen, så drar nok støvet sin vei. Men NB blås ikke med trykkluft, trykkluftspray eller med munnen. Det kan skaffe deg skjolder på bildebrikken som ikke går bort uten at du skifter hele bildebrikken. Bruk heller ikke noe objektivbørste/støvbørste. Hjelper ikke dette, skal du følge rådet om å levere kamera inn til service. Rekker du ikke dette pga foto du ønsker i helga: Lån deg et annet kamera. Ble litt langt. Til gjengjeld har du bare fått et par råd her i tråden som er like godt. :-D Lykke til!


hvorfor bruke bulb når du har en instilling som heter sensorrens som gjør at lukkeren er åpen til du slår av kameraet? :P

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav admin » ons 30.04.2008 10:34

Hvor vanlig er det at slikt som dette skjer?

Er snart fremtidig SLR eier og har null erfaring med SLR kameraer.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav mareno » ons 30.04.2008 10:47

Det kan komme støvkorn på bildebrikken (CCD-en eller tilsvarende) hvis du skifter objektiv i støvete omgivelser. Med noe forsiktighet er ikke dette noe som skjer ofte. Noen kamera har innstilling for "sensorrens", en funksjon som i en del tilfeller virker bra. Jeg regner med at dette ikke har hjulpet trådstarter, ellers ville han neppe ha spurt. Apotekets gummiblåsebelg koster en slikk og ingenting, kan brukes på alle kamera: Et lite puff i trygge omgivelser med speilet oppslått. Sensorrens og annet mikkmakk blir da overflødig. Noen velger kamera som har sensorrens, andre mener at teknikken kan gå ut over pålitelighet og kvalitet.
medlem i 220 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]