Flekk inne på speilet på

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav admin » ons 30.04.2008 10:59

Ok.

Er jo vanskelig å få skifte linser i 100% støvfrie omgivelser, men jeg antar at det bare er å være litt forsiktig under byttet. Tenker på et Nikon D60 som etter hva jeg mener å ha lest har funksjonalitet for sensorrens.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav mareno » ons 30.04.2008 11:24

Ja, det gjelder først og fremst å ikke bytte objektiv i støvete omgivelser. Zoom med god lysstyrke kan være lurt valg i så måte. Jeg ser det kameraet får gode kritikker, men vet ikke om det har sensorrens. Jeg ville ikke ha valgt kamera bort selv om det ikke har.
medlem i 221 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav Åsmund » ons 30.04.2008 15:33

Noe av vitsen med SLR blir borte hvis du lar være å bytte objektiver fordi du er redd for støv, og bare har på en zoom isteden. Er du nøye, forsiktig og skifter raskt går det greit. Når jeg fotograferer i skogen, bytter jeg objektiv hele tiden og har ikke opplevd noe støv ennå.

Og til admin:
Jeg tror ikke du kommer til å være plaget med støvproblemer. Kjenner jo deg og hvor pent du behandler tingene dine ;-).

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav mareno » ons 30.04.2008 16:12

Alt er relativt, og normalt regner jeg ikke skogen som støvete omgivelser. Ruskevær, motorbaner eller trafikkområder hvor det hvirvles opp sand og støv, steinknuseverk, høyarbeid, hønseri – nevn dem sjøl - der bør man vokte seg for å skifte objektiv under arbeid. Spesielt når finmekanikken har opparbeidet litt statisk tiltrekningskraft. Fyller du kamera med støv, nytter det lite med selvrens. Det var poenget med mine hint. Jeg tror ikke at mitt tips om zoom er så verst.
medlem i 221 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav Åsmund » ons 30.04.2008 23:07

Ja, med de stedene som du nevner er jeg enig med deg. :-) Tror ikke jeg hadde turt å bytte objektiv i et stenknuserverk nei. :O

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav iRemote » lør 03.05.2008 12:37

Hei,
Blåsebelg var bare tull. Hjalp ikke en Sk*t. Jeg tok sjangsen på å gå løs med kompressor på rundt 6 bar. altså………
flekken er der enda! :(

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav Åsmund » lør 03.05.2008 12:46

Da må den renses. Du kan kjøpe rensesett, eller levere den inn.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav jpsalvesen » tir 15.07.2008 3:32

admin skrev:Ok.

Er jo vanskelig å få skifte linser i 100% støvfrie omgivelser, men jeg antar at det bare er å være litt forsiktig under byttet. Tenker på et Nikon D60 som etter hva jeg mener å ha lest har funksjonalitet for sensorrens.


Kun Olympus har en effektiv sensorrens-mekanisme. Ikke stol på noen av de andre påstandene om "sensorrens", man finner lett tråder om å rense sensorer på Nikon D60, Canon EOS 450D/40D etc.

Selv har jeg etter et år med Olympus E-510 ett ørlite støvkorn som jeg må zoome inn på 100% for å finne, og da må jeg skyte med liten blender mot en jevn overflate.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav keiserjohn » man 08.09.2008 15:02

KriSkj skrev:
mareno skrev:Du burde ikke gå løs med Q-tips eller annet der det støvkornet ligger på kamera. Det kan bli en kostbar affære hvis du ikke vet hva du driver med. Gå på nærmeste apotek og kjøp deg en stor blåsebelg, som du er anbefalt lenger opp i tråden her. Gjør som du har fått råd om: still kamera inn på Bulb (Innstilling M – saktere enn laveste lukkerhastighet)- Ta objektivet av kamerahuset og Hold utløserknappen nede. Speilet har nå flippet opp, og ccd-en er bar. Blås på den med den helt rene og nye blåsebelgen, så drar nok støvet sin vei. Men NB blås ikke med trykkluft, trykkluftspray eller med munnen. Det kan skaffe deg skjolder på bildebrikken som ikke går bort uten at du skifter hele bildebrikken. Bruk heller ikke noe objektivbørste/støvbørste. Hjelper ikke dette, skal du følge rådet om å levere kamera inn til service. Rekker du ikke dette pga foto du ønsker i helga: Lån deg et annet kamera. Ble litt langt. Til gjengjeld har du bare fått et par råd her i tråden som er like godt. :-D Lykke til!


hvorfor bruke bulb når du har en instilling som heter sensorrens som gjør at lukkeren er åpen til du slår av kameraet? :P


Det er bare sånn generelt, har man den instillingen kan du bruke den. Mine kameraer har ikke den.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Flekk inne på speilet på

Innleggav Åsmund » man 08.09.2008 16:12

Hvis blenderverdiene påvirker hvordan støvet ser ut, så sitter ikke støvet på sensoren men på objektivet ditt. Støv som ligger på bildebrikken ser likt ut uansett blenderverdi.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]