Hvordan sette Autobracketing på D70?

Hvordan sette Autobracketing på D70?

Innleggav Alfred.Woodden » søn 30.03.2008 20:39

Hei!

Er veldig fascinert av High Dynamic Range - fotografering, og har lyst til å forsøke dette selv.

Det forklares i diverse tutorialer at en må aktivere bracketing og sette exposure increment til +/-2, sette modus til aperture og aktivere rapid serie shooting.

Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å sette exposure increment til +/-2.

Er det noen som vet? Og hva menes med +/-2? Da jeg trodde jeg stilte inn det riktige kunne jeg kun velge mellom +2.0 eller -2.0 . Ingen gav særlig gode resultater.

edit:
Jaja, tydeligvis ingen som vet. Fant ut at den beste løsningen er å ta bildene i .NEF (RAW-format), lage tre kopier i Aperture og stille hver og enkelt inn henholdsvis -2 0 og +2.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Hvordan sette Autobracketing på D70?

Innleggav myexplorer » ons 02.04.2008 9:17

Du må første få frem utvidet meny for å kunne sette på autobracketing. Dette er ikke vanskelig, men anbefaler å lese brukerhåndboken. Der står det klart og tydelig hvordan man gjør dette. Det tok meg 2 min å sette på autobracketing.

HDR bilder er fantastiske, men krever mye bearbeiding. Se her http://www.panzafoto.com
medlem i 233 måneder
 

Re: Hvordan sette Autobracketing på D70?

Innleggav Alfred.Woodden » tor 03.04.2008 17:53

Har aktivert advanced menu, likevel eneste to braketing valg jeg har er:

BKT SET (AE+Flash, AE Only, Flash Only og WB Bracketing)

BKT Order (MTR -->Under-->Over og Under-->MTR-->Over)

Kan ikke stille inn expose-settings til -2, 0 og +2.

Er ikk helt sikker på hvordan jeg aktiverer det heller.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Hvordan sette Autobracketing på D70?

Innleggav nathmac » tor 03.04.2008 21:28

Jeg kan desverre ikke hjelpe med kamera innstillingene dine (hvilket kamera er det?) men jeg er enig i det som ble sagt tidligere om at det burde stå i bruker hådboka til apparatet.
Jeg kom til på lure på en annen ting i den forbindelse som noen kanskje vet.

Jaja, tydeligvis ingen som vet. Fant ut at den beste løsningen er å ta bildene i .NEF (RAW-format), lage tre kopier i Aperture og stille hver og enkelt inn henholdsvis -2 0 og +2.

Jeg lurer på om dette vil gi et godt resultat, eller om man bør knipse 3 bilder.
Fordelen med å kopiere bilde og så stille +/-2 er jo at du da får 3 bilder forskjelig eksponert men som er nøyaktig "like" uten å bruke stativ.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Hvordan sette Autobracketing på D70?

Innleggav myexplorer » tor 03.04.2008 23:03

BKT SET AE Only

BKT Order Under-->MTR-->Over

Trykk BKT knappen på kameraet og hold inne den mens du vrir hjulen nærmest deg for å aktivere. Hjulen lengst i fra deg vrir du for å bestemme exponeringen.
Her må du se i boka hva som gir +-2, mine innstillinger 3F 2 tror jeg.

Håper det hjelper?

Ta 3 bilder med stativ helst med fjernutløser.
medlem i 233 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron