Bærbar lagringsenhet?

Bærbar lagringsenhet?

Innleggav Siri » lør 01.03.2008 15:47

Hei.
Jeg leter etter en enhet hvor jeg kan tømme minnekortet når jeg er på reise for siden å laste over på maskinene min når jeg kommer hjem. Helst uten skjerm, da dette bare fordyrer. Hukser ikke hav disse "harddiskene" kalles. Noen som kan hjelpe?
medlem i 226 måneder
 

Re: Bærbar lagringsenhet?

Innleggav dng » lør 01.03.2008 21:13

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333523

Dette er et 2,5" hardiskkabinett du kan peise inn en 2,5" hardisk i, og koble kameraet til for å lempe over bilder. Mer info står på engelsk under:) Var det dette du mente?

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Bærbar lagringsenhet?

Innleggav Siri » søn 02.03.2008 11:14

Det så jo helt genialt ut, dng.

Jeg har virkelig ikke peiling i det hele tatt, så vet du hva slags harddisk jeg må lete etter? Tenker meg at at et 4GB minnekort må kunne tømmes ti ganger eller kanskje mer i løpet av turen. Er det så enkelt at jeg rett og slett må lete etter en en 40GB HD eller mer i str 2,5"? Og vil jeg klare å sette en HD inn i kabinettet selv?

Så også disse:
http://www.pixmania.com/no/no/793/3477/ ... eresn.html

Hva betyr "5 i 1" minnekortleser? Ser også at det noen steder strå "6 i 1".
medlem i 226 måneder
 

Re: Bærbar lagringsenhet?

Innleggav Ttiger » søn 02.03.2008 11:25

Har du iPod, så kan du jo kjøpe en camera docking til den, slik at du kan overføre bilde til iPoden. Hvis vi snakker om å overføre bilder fra digitalkamera.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Bærbar lagringsenhet?

Innleggav Siri » søn 02.03.2008 11:29

Det er det vi snakker om, ja, tømme minnekortet over på en bærbar lagrinsgenhet av noe slag når man er på reise. Jeg har ikke iPod eller noen annen lignende musikkkspiller.
medlem i 226 måneder
 

Re: Bærbar lagringsenhet?

Innleggav Ttiger » søn 02.03.2008 11:44

Jeg har prøvet det på min iPod mot mitt kamera, fungerte utmerket.
Er ikke sikker på om de selger det enda? Da kan du jo også høre musikk på iPoden :D

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Bærbar lagringsenhet?

Innleggav Siri » søn 02.03.2008 17:29

Joda, men jeg har altså ikke iPod og tenker ikke kjøpe noen heller.
medlem i 226 måneder
 

Re: Bærbar lagringsenhet?

Innleggav dng » søn 02.03.2008 19:02

5-1 kortleser betyr at produktet har mulighet for å lese 5 forskjellige minnekort standarder i 1 boks:)

Den linken du sendte så kjempebra ut.
http://www.pixmania.com/no/no/586256/ar ... to-cu.html

40 GB burde holde i massevis! Den støtter alle kortene som brukes i kameraer i dag, både kompakt og speilrefleks:)

Du kan jo også gjøre det enda billigere ved å kjøpe flere minnekort du har med deg:) Minnekort er så billige nå til dags at man nesten får det kastet etter seg på gata.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Bærbar lagringsenhet?

Innleggav Siri » søn 02.03.2008 19:17

Takk for svar igjen, dng.

Den Photo Cuben på 40 GB koster jo 877 + frakt mens ti minnekort på 4 GB pr stk vil komme opp i endel mer antar jeg selv om prisen har sunket betraktelig.

Vet du hva slags 2,5" harddisk jeg trenger for å sette inn i det kabinettet du postet linken til? Jeg skjønner ikke helt alle benevnelsene så det blir litt vanskelig å finne ut hvilket prisområde de ligger i. En 160 GB på komplett.no koster jo bare ca 700, så da vil det jo lønne seg å kjøpe kabinett + harddisk.
medlem i 226 måneder
 

Re: Bærbar lagringsenhet?

Innleggav dng » søn 02.03.2008 20:49

Som du sier, så vil det lønne seg å kjøpe dette kabinettet og en hardisk, men jeg er litt usikker på det med strøm og det der. Jeg vil ikke helt anbefale noe jeg ikke har nok peil på:)

Men den Cube saken så lovende ut;)

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Bærbar lagringsenhet?

Innleggav Siri » søn 02.03.2008 20:52

OK. Takk for hjelp så langt :-)
medlem i 226 måneder
 

Re: Bærbar lagringsenhet?

Innleggav jpsalvesen » tir 11.03.2008 16:24

Er du sikker på at du vil bruke en bærbar lagringsenhet? Hva om den blir våt og alle bildene går til helvete, f.eks?

Om det er internett-caféer dit du skal, så har de som regel mulighet til å brenne dvd'er for deg. Om du får 2 kopier, så kan du sende kopi nr 2 hjem til en venn. Da mister du ikke alt dersom noen vil vise frem den fine pistolen sin og krever fotoutstyret ditt som belønning for oppvisningen.

Kjøper du 2 4gb-kort så holder jo det i noen dager dersom det ikke er 100% dekning av internett-caféer og fotobutikker i området. I Thailand var det stort sett veldig greit å få ordna slikt, men det er kanskje ikke like bra midt i Kenya? Skjønt, hvem vet..

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Bærbar lagringsenhet?

Innleggav GEOmac » tir 11.03.2008 16:53

Fant en test av Thecus Yes Nano :

http://www.tomshardware.com/2006/10/02/ ... index.html

Det står at den må ha FAT32 formaterte IDE disker. Kanskje ikke ideellt for mac?
medlem i 234 måneder
 

Re: Bærbar lagringsenhet?

Innleggav cladi » tir 11.03.2008 17:04

Jeg ville vurdert (som andre også foreslår) en 80GB iPod med en kameraplugg. Jeg har omtrent 200 reisedøgn i året, tar fra 500-2000 bilder om dagen, og bruker iPod som backup og mellomlager for bildene mine. Rimeligste iPod Classic koster 1890 kroner. I tillegg til en diger harddisk, får du mulighet til å høre på musikk, se video, vise bildene dine på en TV-skjerm osv osv.
medlem i 199 måneder
 

Re: Bærbar lagringsenhet?

Innleggav Siri » tir 11.03.2008 19:36

Takk, cladi. Men hva med RAW-filer og iPod? Noe trøbbel der? Kan de både leses og vises?

Det finnes forresten ikke "cameraconverter" til den nye generasjonen iPod Classics som kom tidlig i høst, de på 80 og 160 GB.
medlem i 226 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]