Lag egen bokeh

Lag egen bokeh

Innleggav NamKeng » søn 24.02.2008 23:50

leste en artikkel på nrkBeta om bokeh effekt, se den linken jeg forstod ikke helt dette.

Må jeg ha en 50mm linse for at dette skal fungere?
Sikkert noen flinke fotografer som kan hjelpe litt.
Ser kult ut men jeg får det ikke til

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Lag egen bokeh

Innleggav eide89 » man 25.02.2008 9:27

Ein må ikkje ha ein 50mm linse for å få til denne effekten nei. Det som "krevst" for å få best mogleg resultat er:
    - ei telelinse
    - objektiv med stor blender (lågt blendartal)
Dette avdi ein ved bruk av telelise får objektet i fokus, medan bakgrunnen vert ufokusert. Det same gjeld bledertalet, som gjer at dybdeskarpheita vert tilstrekkeleg liten.

Har ein lågt nok blendertal på ein 50mm linse, vil eg tru ein klarar å få til denne effekten ganske bra (utan å ha prøvd ut dette sjølv).

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Lag egen bokeh

Innleggav jossi » man 25.02.2008 10:41

Det er en tredje faktor (utenom brennvidde og blender) som avgjør bokeh, og det er avstanden til objektet man tar bilde av. Desto nærmere man er objektet desto "mykere" blir bokeh'en. Altså en 400mm f/2.8 fokusert på uendelig vil ikke gi bokeh (for alt fra, si 30m-uendelig er i fokus), men om du fokuserer på noe som ligger nært nærgrensen med f.eks blender 2.8 vil du oppleve at bakgrunnen viskes ut, da fokusplanet vil være begrenset både forran og bak objektet du tar bilde av.
medlem i 241 måneder
 

Re: Lag egen bokeh

Innleggav NamKeng » fre 29.02.2008 17:47

da er min d200 tilbake fra service og jeg fik lyst og teste det, nå har jeg ikke så stort utvalg i objektiver.
Har to stk med f3,5
28-200 og 28-70
har også en 20-24 som har f2,8

hva vil gi best resultat? og hvordan, har ikke den type objektiv nrk brukte i sin guide.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Lag egen bokeh

Innleggav tjodolv » fre 29.02.2008 18:11

Alle vil i utgangspunktet gi ok resultat tror jeg, men jeg vil tro at den 20-24mm med f/2.8 gir best resultat. Ha den på f/2.8 og prøv. Kameraet er jo digitalt, så du får se resultatet med en gang. Prøv deg fram og lek litt, det er sånn du lærer :)

edit: Jeg mener f/2.8 gir best resultat fordi at da blir bakgrunnen (altså der lysene ligger i planet) mest uskarp og lysene rundest.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Lag egen bokeh

Innleggav jpsalvesen » tir 11.03.2008 13:45

Jo mer ufokusert bakgrunnen er, jo større rundinger. Så om du fokuserer på noe nærme slik at lyskildene i bakgrunnen blir ufokuserte, så får du bokeh-sirkler rundt dem.

For maks effekt uten en 50mm f/1.8, så kan du zoome til maks og sette blender så stor som går an. Så fokuserer du på noe nærme. Dette er et eksempel der jeg fokuserte på kanten på glasset, og sørget for at taklampa kom med. Her har jeg bare manuell-fokusert så nærme som mulig mens jeg kjedet meg i baksetet på en bil.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron