Fotografering i kulde

Fotografering i kulde

Innleggav troy » søn 03.02.2008 22:39

Hvordan fungerer kameraer og objektiver i streng kulde, tenker da på -20 og deromkring?

Er det noen spesielle hensyn man må ta når det er såpass kaldt ute, eller er det bare å kjøre på som vanlig?

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Fotografering i kulde

Innleggav Koomin » søn 03.02.2008 22:45

Jeg hadde et fotokurs for noen uker siden, og læreren min sa at med dagens utstyr så burde det gå fint, men at det var lurt å sjekke i manualen/brukerguiden for å være på den sikre siden. Jeg vet jeg ville vært forsiktig, og hatt kameraet på innsiden av jakken når jeg ikke tok bilder, på samme måte som hvis det hadde regnet.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Fotografering i kulde

Innleggav Åsmund » søn 03.02.2008 22:55

Kamera inn og ut av varm jakke=kondens og dugg på optikken.

Gode handsker er det første jeg ville tenkt på og kanskje også hatt ett ekstra batteri i lomma. Batteriere fungerer dårligere når de blir kalde, så det kan hende du må bytte til ett varmt.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Fotografering i kulde

Innleggav tjodolv » søn 03.02.2008 23:24

Jeg har stort sett alltid kameraet i sekken når jeg ikke tar bilder, både for beskyttelse og for å unngå kondensen som Åsmund nevner. Ellers er ekstrabatterier – som Åsmund nevner – viktig, og ha dem gjerne i en vanntett pose innenfor jakka.

I brukermanualene til en god del kameraer i mellomsjiktet (5000-10 000) står det gjerne 0 grader som nederste temp, men det går nok greit å bruke dem i -20, så lenge det ikke går for lang tid av ganga. Bare pass på at oppvarmingen etterpå ikke bør skje alt for fort, og la det ligge luftig da.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Fotografering i kulde

Innleggav Herman1 » ons 06.02.2008 22:26

Olympus har et godt, lite kamera som heter Mju 790 SW. Det er frostsikkert ned til minus 10 grader, og vanntett ned til tre meter. 8 mpx. Bare et forslag.

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Fotografering i kulde

Innleggav Åsmund » tor 07.02.2008 0:11

Jeg har lett foreves etter en test av Nikon D2x i 30 minusgrader, men ikke funnet den igjen. Kameraet fungerte utmerket i det kalle været iallfall. Det største problemet var kalde hender Det kan jo være en pekepinn.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Fotografering i kulde

Innleggav eirikaav » tor 07.02.2008 0:19

Tips til deg som skal fotografere ute i kulda:

Når du kommer inn igjen lar du kameraet ligge i sekken/bagen til du er sikker på at kameraet har fått romtemperatur, for å unngå dogg på optikken.
medlem i 211 måneder
 

Re: Fotografering i kulde

Innleggav Schnoodleboy » søn 10.02.2008 17:29

Åsmund skrev:Jeg har lett foreves etter en test av Nikon D2x i 30 minusgrader, men ikke funnet den igjen. Kameraet fungerte utmerket i det kalle været iallfall. Det største problemet var kalde hender Det kan jo være en pekepinn.


Jeg var heldig eier av D2Xs en stund, og kan bare bekrefte at sammen med et DK17A antidugg okular, så er det stort sett bare din egen kropps motstand mot kulde som setter begrensninger til å ta bilder i vintertemperaturer. D2Xs har MYE fartstid i polare strøk med temperaturer vel under -30. Batteriytelsen i minusgrader er helt enorm, og jeg fikk konstant over 1300 bilder på ett batteri.

Skal du kjøpe noe med litt hyggeligere prislapp ville jeg kikket på Nikon D300 som også har vært en tur til antartica i denne testen: http://www.letsgodigital.org/en/17675/nikon-d300-test/

Så langt har min erfaring med D300 vært superb, og i ren bildekvalitet taper du ikke noe på å velge D300 fremfor D2Xs, i mot D3 er saken en helt annen.

Et annet interessant alternativ er Olympus E3, som nok har enda bedre beskyttelse mot elementene enn D300, men FourThirds standarden er ikke noe for meg.
medlem i 213 måneder
 

Re: Fotografering i kulde

Innleggav Torgeir FD » man 11.02.2008 18:12

Jeg vet at de på Grensevakta mot russland bruker cannon i 10000vkr klassen og det gjør jobben uten problemer. nikon veit jg har blitt brukt like godt. man kan slite litt med batterikapasitet men. jeg hadde grua meg for fingra mine først. kamera tåler det.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Fotografering i kulde

Innleggav troy » fre 29.02.2008 15:15

Four thirds standarden, hva menes egentlig med det.

Har lest om det på netet, men kun på engelsk, og tror ikke jeg skjønner det helt, så hadde satt prispå om noen kunne forklare meg det(på norsk ;) )

Jeg skal ha et D300 om 5 uker, er det den standarden eller?
Tror iallefall det er et himla godt kamera! Håper på det iallefall, da jeg ikke gidder kaste 14 laken ut vinduet!

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Fotografering i kulde

Innleggav nathmac » fre 29.02.2008 15:24

Det gjelder storrelsen bå Bildebrikken i kameraet, Four thirds er utviklet av Olympus og er lit mindre enn APS-C størrelsen til mange av Cannon og Nikons kamera.
Bilde
Vet ikke hvorfor bilde ble svart, men trykk på det så ser du de forskjellige størrelsene

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Fotografering i kulde

Innleggav troy » fre 29.02.2008 15:42

ok.

Er det noe med at jo størrre bildebrikken er jo bedre da? Jeg har nikon nå, og ganske mange objektiver, men ser at canon sin er litt større, så jeg vil jo helst ikke skifte.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Fotografering i kulde

Innleggav tjodolv » fre 29.02.2008 18:18

Større bildebrikke vil lettere kunne gi støyfrie bilder, fordi hver pixel kan gjøres større. Det er hele tiden et kompromiss mellom oppløsning og bildestøy når produsentene øker megapixlene. Merk at FourThirds standarden også har et ørlite annet bildeformat: Canon og Nikon (og mange andre) har en bildebrikke som er 3 lang og 2 høy, relativt sett. Dette er det samme som på tradisjonell 35mm film. FourThirds har en bildebrikke som er 4 lang og 3 høy, så utsnittet blir litt annerledes. Det er både fordeler og ulemper med begge.

For øvrig ligger det enormt mye informasjon på http://www.dpreview.com – nesten litt for mye... ;)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]