Fast objektiv! Hjelp til å velge :)

Fast objektiv! Hjelp til å velge :)

Innleggav æpple » tir 29.01.2008 18:00

Heisann!

Skal kjøpe meg et 50mm fastobjektiv til min Canon 40D

Jeg lurer på en ting, er det stor forskjell på et objektiv med f: 1.8 og et med f: 1.4?
Er det vært å legge i 2000kr ekstra for en med 1.4?

Står evt mellom disse to:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfov ... plid=13101

og

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfov ... plid=12851


Takk så mye!
medlem i 194 måneder
 

Re: Fast objektiv! Hjelp til å velge :)

Innleggav haartufs » tir 29.01.2008 18:09

Rent bildekvalitetsmessig er det ikke så mye forskjell. Det som er den største forskjellen er at 1.4-modellen er litt mer solid bygget og har et raskere autofokussystem. Den slipper jo også inn litt mer lys, men ikke nok til å rettferdiggjøre 2000 kr i forskjell IMO.
1.8-modellen er jo helt sinnsykt bra til sin pris, men det er jo omtrent 100% plastikk, med andre ord ganske skjørt.
Til fotografering der det går litt for seg, for eksempel sportsfotografering (50mm er vel et litt pussig valg da, men kom ikke på noe bedre forslag) vil jeg anbefale 1.4, hvis ikke bør du gå for 1,8.

Ellers har jeg hørt noen rykter om at 1.8-modellen yter bedre på 1.6-crop, men vet ikke hvor riktig dette er. Kanskje noen andre vet mer om det. Det som skal være sikkert og visst er at begge to er meget gode kjøp.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Fast objektiv! Hjelp til å velge :)

Innleggav æpple » tir 29.01.2008 18:45

Ok, det er greit å vite!

Men du sier at 1.8 modellen er bare plastikk. Har dette egentlig stor betydning? Går det fortere i stykker eller er det bare at den føles dårligere?
medlem i 194 måneder
 

Re: Fast objektiv! Hjelp til å velge :)

Innleggav haartufs » tir 29.01.2008 19:09

Det kommer jo selvsagt an på hvordan du bruker det. Om du bytter objektiv ofte vil jo fort merke da selv den delen der objektivet monteres på kameraet er konstruert i plast (husker ikke navn på den delen).
Vil anbefale deg at du tar en titt på akameras sammenligning, selv om de sammenligningen ved ulik blender kan tas med en klype salt. Virker som om de har fått et dårlig eksemplar da jeg aldri har sett en så sebar forskjell i andre sammenligninger.
link

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Fast objektiv! Hjelp til å velge :)

Innleggav gersa » tir 29.01.2008 19:32

Nå vet jeg ikke hvordan det er på Canon sine objektiver, men at festemekanismen er i plast tviler jeg sterkt på, det er den i hvertfall ikke på Nikon sin f1.8. Til normal bruk er nok 1.8 en lettere linse å jobbe med. f1.4 er relativt vanskeligere å få bra resultater med på f1.4 da fokusområdet er veldig smalt, og om man ikke bruker den på 1.4 så kunne man jo like gjerne spart de 2000 kronene. Noen sier de er litt myke med helt åpen blender også. Slike linser er vel mest brukt som portrettlinser og da har ikke byggkvaliteten like mye å si da man sjelden slenger rundt med kamera i sånne omstendigheter, og skulle man være uheldig å miste en 1.8 linse i bakken så den går istykker så kan man jo kjøpe en ny og man har allikevel brukt 1000 kroner mindre enn det en 1.4 koster. Når man har klemt allt man kan ut av et rimelig 1.8 objektiv, og vet at det er et objektiv man bruker mye, kan man jo som neste linse kjøpe en 1.4. Men som nevnt her, les noen reviews på 50mm f1.8 vs. 50mm f1.4 så ser du hvilke erfaringer folk som har prøvd begge linsene har gjort seg.
medlem i 229 måneder
 

Re: Fast objektiv! Hjelp til å velge :)

Innleggav sraa » fre 01.02.2008 17:16

hvilke du bør velge er litt opp til hvor mye du skal bruke det tror jeg. 1,8 er helt grei, men går fortere i stykekr og har rett og slet en litt billigere følese over seg. Selv bruker jeg (nikon) 1,4, og er storfornøyd med det. Det skal sies at jeg skjeldent bruker det på 1,4. dette er mye fordi kvaliteten på glasset i linsa uansett er betydlig dårlige mot utkanten av linsa, derfor kan man redde inn mye kvalitet på å blende ned noen blendere.

om du virkelig trenger god kvaltet bør du gå for 1,4, om du ikke er riktig så nøye på det får du også bra resultater med 1,8 , men anbefaler da å blende ned et par steg for å få det beste ut av linsa.
medlem i 215 måneder
 

Re: Fast objektiv! Hjelp til å velge :)

Innleggav Erlandsen » fre 01.02.2008 17:39

Jeg har selv et Canon 1.8 50mm som jeg bruker relativt mye. Til prisen er jeg godt fornøyd med det, og under gode forhold tar det gode bilder.

(Jeg hadde planlagt å kjøpe 1.4-versjonen, men fikk 1.8 anbefalt så sterkt av selgeren (!) at jeg gikk for den isteden - så der tapte de noen tusen kroner...)

Mitt største ankepunkt – og grunnen til at jeg vil kjøpe 1.4 neste gang – er dette: Det oppleves som veldig, veldig tregt å fokusere. Jeg tar mye portrettbilder "på sparket" – altså i situasjoner der personene ikke sitter oppstilt og venter på å bli fotografert – og da er fokusmotoren rett og slett for treig. Resultatet blir uskarpe bilder.

Så min anbefaling blir som følger:
- Skal du ta bilder av personer (eller objekter) som sitter i ro og smiler pent og venter til du tar bildet? –gå for 1.8-versjonen.
Skal du ta bilder av mennesker som beveger seg (les: driver med andre ting, diskuterer, gestikulerer, etc)? -velg 1.4.
medlem i 201 måneder
 

Re: Fast objektiv! Hjelp til å velge :)

Innleggav jana » tor 26.06.2008 22:11

det er kjempestor forskjell på blender 1.4, og 1.8, spesielt på 5omm. jeg betaler glatt 2000 kr mer 8-)
medlem i 189 måneder
 

Re: Fast objektiv! Hjelp til å velge :)

Innleggav krøllkrøllesen » tor 26.06.2008 22:51

Ta også med sigma 30mm f1.4 i vurderingen. Mer all-round objektiv på 40D.

Har akkurat kjøpt en, og er veldig fornøyd! Utrolig deilig i de fleste sammenhenger å ha 30mm fremfor 50mm synes nå jeg. Med det har jeg alltid vidåpen blender - eksempler

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Fast objektiv! Hjelp til å velge :)

Innleggav OlavF » tor 26.06.2008 23:41

Jeg kjøpte nå nettopp f/1.8 versjonen, og er rimelig fornøyd. Hadde jeg hatt litt mer penger hadde jeg glatt kjøpt f/1.4 versjonen pga at den har USM, er bygget mer solid, større blender og har bedre autofokus. Men jeg kjøpte en 17-40 f/4.0L, så da var det ikke så mye penger igjen, men hadde jeg hatt mer penger hadde jeg glatt kjøpt 1.4.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Fast objektiv! Hjelp til å velge :)

Innleggav Runert » tor 24.07.2008 9:21

På nikkor sine 50mm 1.4 og 1.8 har jeg opplevd at man må blende opp 1.4 til rundt 1.8 for å få samme skarpheten i bildene, er det også slik på cannon sine modeller?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Fast objektiv! Hjelp til å velge :)

Innleggav jpsalvesen » tor 24.07.2008 10:31

OlavF skrev:Jeg kjøpte nå nettopp f/1.8 versjonen, og er rimelig fornøyd. Hadde jeg hatt litt mer penger hadde jeg glatt kjøpt f/1.4 versjonen pga at den har USM, er bygget mer solid, større blender og har bedre autofokus. Men jeg kjøpte en 17-40 f/4.0L, så da var det ikke så mye penger igjen, men hadde jeg hatt mer penger hadde jeg glatt kjøpt 1.4.


En god prioritering, tror jeg! Om du blir lei treigheten til f/1.8 så kan du kjøpe f/1.4 og selge f/1.8 og bare tape noen få hundringser. Om du finner ut at du er fornøyd, så har du spart 2000 spenn. :)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Fast objektiv! Hjelp til å velge :)

Innleggav anderstangen » tor 24.07.2008 23:54

Er jo kjempeforskjell på 50mm objektivene til Canon!

http://www.akam.no/artikler/test_av_can ... _4_usm/913


Egentlig har 50mm mistet litt poenget med 1.6 crop-hus. De tilsvarer jo 80mm fullframe. Men de fungerer jo strålende som portrettobjektiver :)

Selv har jeg valgt en kombo med:
Sigma 28mm f1.8 (all-around, tilsvarer ca 45mm fullframe. Anbefaler også Sigma 30mm f1.4)
ef-s 60mm f2.8 (til portrett og 1:1 macro. Knivskarp)

50mm på fullframe er jo fantastisk!

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]