Overstyre ISO i manuell modus - D40

Overstyre ISO i manuell modus - D40

Innleggav olejvik » søn 06.01.2008 17:22

Jeg har altså et Nikon D40 og holder på å gjøre meg kjent med dette i manuell modus.

Når jeg tar bilder blir ISO-en i mange tilfeller høyere enn det jeg har stilt den til, det virker som om kameraet overstyrer mine innstillinger. Et bilde kan få ISO 600 eller 1600 selv om kameraet er innstilt på 200. Dette gir unønskede bieffekter mtp støy. Ikke gunstig ved nattbilder med andre ord.

Jeg har deaktivert "bruceredusering" uten resultat, men fant en slags workaround ved å stille bracketing til laveste nivå.

Er dette virkelig eneste måten å få full kontroll over kameraet på?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Overstyre ISO i manuell modus - D40

Innleggav steinmb » ons 09.01.2008 11:30

Om du har auto ISO på kommer den til å velge den lysfølsomheten den trenger for å få nok lys til f.eks 1/500 sek lukketid osv. På Nikon ligger denne som regel begravd i menyene et sted. Har ikke D40 selv. Selv om du har Auto ISO på kan du stille ISO manuelt, men dette vil være den følsomheten den tar i bruk når du tar den ut av auto.

--
Stein Magne

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Overstyre ISO i manuell modus - D40

Innleggav njadve » ons 09.01.2008 14:14

På min D50 ligger dette i Instillingsmenyen. Klikk deg inn på menyen, to hakk nedover og finn det i den listen tror jeg. Har ikke kameraet foran meg nå. Ligger sammen med blitz-sync osv...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Overstyre ISO i manuell modus - D40

Innleggav olejvik » ons 09.01.2008 23:49

Det er dette som er litt artig - jeg har definert alt manuelt, også ISO (M-modus hvis noen lurer).
Under visse forhold (les: med dårlig lys/lang eksponering og bracketing=0) er det ett fett om jeg stiller ISO til 1600 eller 200. Eneste forskjellen på bildene er at når ISO-en blir overstyrt av kameraet, blir verdien vist med rød skrift i metainfo på kameraet, hva det enn måtte bety.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Overstyre ISO i manuell modus - D40

Innleggav thomasb » tor 10.01.2008 0:10

Har du skrudd av auto iso i custom settings-menyen?

Les gjennom følgende:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d40/us ... tom.htm#10

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Overstyre ISO i manuell modus - D40 (løst)

Innleggav olejvik » fre 11.01.2008 20:38

Der komm'en vettu!

Auto ISO i custom settings, altså. Dette gjorde utslaget.

Takk, takk:-)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere