Hvilket objektiv bruker dere mest?

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav MatsEikemo » fre 22.02.2008 19:08

hawk skrev:Takk for innspill - da duger det nok mer enn nok med en f/1.8 linse. Hvor mye mer lys slipper en f/1.8 inn kontra en f/3.5? Dobbelt så mye?


Det er to f-stopp mellom 1.8 og 3.5, det vil si at det blir sluppet inn 4 ganger så mye lys. Sjekk wikipedia for komplett tabell over f-stopp ved 1/3-trinn.

hawk skrev:Tok et bilde i går - på by:larm - med objektivet jeg allerede har. Og med lukkeråpning på maksimale 3.5, måtte jeg ha en lukkertid på 1/30. Hadde bildet blitt tilnærmet likt med lukkeråpning på 1.8 og lukkertid på 1/60 f.eks.?


Hvis du brukte f/3.5 og 1/30, ville du fått en lukkertid på 1/125 ved f/1.8. Alternativt kunne du fått lukkertid 1/60 og blender f/2.5. Eller du kunne sluppet unna med lavere ISO-hastighet.
Bildet hadde blitt tilnærmet likt når det gjelder eksponering, men andre deler av bildet ville vært annerledes! Eksempelvis ville større blender ført med mindre dybdeskarphet og høyere lukkertid ville forhindret sløring av bevegelser.
medlem i 200 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav sortebill » fre 22.02.2008 21:07

thomasfoto skrev:Det kommer jo ann på i hvor dårlig lys man har tenkt å ta bilder eller hvor stor dybdeskarphet man ønsker... Har jo ingenting med om man er amatør eller ikke.


Tror ikke du helt forstår hva jeg prøver å si.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Bircoff den andre » lør 23.02.2008 15:29

Jeg har et objektv til mitt Nikon D80.
Kjøpte et Nikkor 50mm F 1.4, og satset alle pengene på at det levde opp til forventingene. Det har det i høyeste grad gjort. er kjempefornøyd med objektivet. Superraskt og knivskarpt.

må nok ved en senere anledning (neste USA-tur) kjøpe et vidvinkel zoom objektiv. Er dog litt usikker på hvilket jeg bør kjøpe. Noen forslag?

EDIT: så det var en debatt angående 50mm F1,8 vs 50mm F1,4.
Før jeg bestemte meg for F1,4, objektivet stod det mellom F1,8 og et normalt zoom objektiv av ymse slag; eller f1,4 objektivet.
skjekk ut: http://www.kenrockwell.com/nikon/5018daf.htm
medlem i 207 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav thomasfoto » lør 23.02.2008 17:41

sortebill skrev:
thomasfoto skrev:Det kommer jo ann på i hvor dårlig lys man har tenkt å ta bilder eller hvor stor dybdeskarphet man ønsker... Har jo ingenting med om man er amatør eller ikke.


Tror ikke du helt forstår hva jeg prøver å si.


Hva prøvde du å si da?

Slik jeg forstår det mener du at han ikke merker noe forskjell om det er 1.4 eller 1.8 (fordi han er amatør), men klart man gjør det, enten om man er amatør eller ikke.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Hysteria » søn 24.02.2008 19:33

Bruker nok mest Sigma 70-200mm 2.8 linsa mi tenker jeg.
Etter det bruker jeg nok Nikon 50mm 1.8 og Nikon 10.5mm 2.8 fisheye ;)
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav sortebill » man 25.02.2008 13:07

thomasfoto skrev:Slik jeg forstår det mener du at han ikke merker noe forskjell om det er 1.4 eller 1.8 (fordi han er amatør), men klart man gjør det, enten om man er amatør eller ikke.


Tror forskjellen på lommeboken etter kjøp merkes bedre enn forskjellen på objektivene, ja. Spesielt ikke om det er snakk om å bruke det på et billig hus (type D50, D40, D60) ..

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Mr.Graham » man 25.02.2008 13:37

Bircoff den andre skrev:må nok ved en senere anledning (neste USA-tur) kjøpe et vidvinkel zoom objektiv. Er dog litt usikker på hvilket jeg bør kjøpe. Noen forslag?

Jeg ville tatt en kikk på Nikons 12-24 DX f/4 hvis jeg var deg. Veldig godt objektiv som jeg har vært så heldig å få prøve med en Nikon D70. Tegner overraskende rett, og er god og skarp selv på største blender. I USA burde det være mulig å få denne for en god pris.
medlem i 224 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav thomasfoto » man 25.02.2008 14:32

sortebill skrev:
thomasfoto skrev:Tror forskjellen på lommeboken etter kjøp merkes bedre enn forskjellen på objektivene, ja. Spesielt ikke om det er snakk om å bruke det på et billig hus (type D50, D40, D60) ..


Det gjør det sikkert, men det merkes også hos en såkalt proffesjonell fotograf.

Selvsagt er objektivets egenskap merkbart på et rimeligere kamerahus kontra ett dyrt. Blender 1.4 er fortsatt blender 1.4 uansett kamera, selv på en D40. Det er objektivet som setter begrensning på blender og lukker, ikke selve kamera. Lukker kan jo justeres ved ISO begrensningene i selve kamera, men er ikke det vi diskuterer.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Bircoff den andre » man 25.02.2008 21:12

Det er vell en generelt god plan å legge mer pengeri objektiver enn hus, ettersom gode objektiver varer lenger enn et ok hus. Godt gamle nikon-objektiver passer fremdeles godt til mange (eller alle??) av nikons DSLR kamera.
medlem i 207 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav sungame » tir 26.02.2008 11:47

Bircoff den andre skrev:Godt gamle nikon-objektiver passer fremdeles godt til mange (eller alle??) av nikons DSLR kamera.


Dessverre kan man ikke bruke alle gamle Nikon-objektiver på alle nye Nikon DSLR. Svogeren min har et fantastisk gammalt Nikkor 80mm 1.8 som jeg gjerne skulle brukt sammen med min D70s. Det er jo i og for seg mulig å ta bilder med det, men det blir ganske tungvindt når jeg ikke får målt lyset.

Imidlertid er jeg helt enig med deg i grunnprinsippet; det lønner seg absolutt å legge pengene i optikken heller enn i huset. Likevel betyr ikke det at dyrest mulig objektiv automatisk er riktig valg. Når det gjelder Nikons 50mm objektiver er 1.8 så knallbra at jeg ikke ser noen grunn til å betale over tredobbelt pris for 1.4.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav peermac » tir 26.02.2008 12:55

Mitt nye Sigma 10-20mm objektiv er MYE brukt for tiden. Glimrende til foto av interiør, eiendomsmeglere elsker det perspektivet... Ultra-vidvinkel er også fint for å ta bilder av venner i hyggelig lag: du kan sitte nærme og få med "alle" i ett bilde - fine oversiktsbilder.
Kjøpte ny fotobag: Lowepro Slingshot 300; den har plass til D50, 10-20mm, 18-55, 50-200 og blitz og solblendere + en del ting til (kompaktkamera osv.).
Slingshot-baggene til Lowepro er "ryggsekker" med bare ei reim, så når du trenger kameraet så bare vrir du sekken fram på magen; og vips: du har full tilgang til kameraet. Bytte av optikk/finne blitz og solblendere krever full åpning av baggen og da må du ta den av...
- tok med litt mere enn bare hvilket objektiv jeg bruker mest, og håper på tilgivelse...
medlem i 196 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav sungame » ons 27.02.2008 11:33

peermac skrev:Mitt nye Sigma 10-20mm objektiv er MYE brukt for tiden.


Svogeren min har et sånt. Jeg har ikke prøvd det sjøl, men byggekvaliteten virker i hvert fall enormt bra. Det ligger en del kommentarer her: http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=298&sort=7&cat=37&page=1

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Fugz » ons 27.02.2008 11:55

Jeg bruker kun fastoptikk, 35mm, 50mm og 85mm er fantastiske objektiver!
vil jeg gå noe videre er det 24mm som som regel klarer jobben, sjelden jeg trenger noe videre enn det..
medlem i 228 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Sweedish » ons 27.02.2008 11:55

Eneste haken er at sigma10-20 ikke er et rett-tegnende objektiv slik som f.eks. Tokina 12-24. I interiørbilder er det viktig med rette linjer, og det gjenstår photoshoparbeid etter en session for å eliminere evnt. krumning.


MEN.. Actionshots med sigmaen og en ekstern blitz, utrolig bra effekt :-) ..selv om jeg skal gå for tokinaen.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav anderstangen » tir 04.03.2008 10:51

Har tre ganske forskjellige objektiver som tar over etter hverandre, litt etter behov.

Sigma 28mm f1.8 EX DG Macro
Tamron 28-80mm f3.5-5.6
Tamron 75-300mm f4-5.6 Macro


Førstnevnte er mitt nyeste og aller mest brukte, med nærgrense på ca 5 cm :) - Fantastisk bokeh, skarpe bilder, og god kontroll på DOF.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]