Hvilket objektiv bruker dere mest?

Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Linge » tor 27.12.2007 15:03

Hei, tenkte jeg kunne få litt erfaringer fra andre her. Hvilket objektiv blir mest brukt, og hvorfor.
Jeg har selv kit linse til Pentax 18-55 som faktisk ikke er så verst, kjøpte også en 50-200 til Pentax, brukte denne mye til å begynne med, portrett og på tur.
18-55 er mer brukt innendørs, men ikke særlig lyssterkt :-(
Så nå har jeg kjøpt en 50mm med f1,4, men her er det lite å gå på med dybdeskarphet, må være pinlig nøyaktig med fokus.

Hører gjerne om andres favoritter, og hvorfor.

Kunne nå tenke med et vidvinkel objektiv, noen som har noe å anbefale?

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav krillbaaten » tor 27.12.2007 15:08

Hei!

Jeg har selv god erfaring med å bruke mye fastoptikk. Litt vanskelig i begynnelsen, men får man skikkelig taket på det er det lettere å ta gode bilder med zoomoptikk. Selv har jeg Canon og bruker et 10-22 objektiv der. Veldig morsomt, men kanskje ikke så nyttig... Jeg har på mitt 50mm objektiv som standard og prøver å bruke det mye.

Jon

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Åsmund » tor 27.12.2007 15:20

Jeg bruker min 50mm 1,4 mest. Det går an å bruke dette objektivet til det meste, og jeg liker hastigheten på det veldig godt. Mitt nest mest brukte objektiv er Nikon 105mm 2,8 VR Micro. Jeg er glad i teleperspektivet den gir og VR fungerer utmerket. Det har tatt over som portrettobjektivet mitt. Etter dette kommer 18-70 zoomen min, men jeg regner med å bruke det enda mindre nå som jeg har fått en Sigma 10-20mm.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Sweedish » ons 09.01.2008 4:34

Det perfekte kit-objektivet mitt:
  • Tamron 17-55mm. 1:2.8 Sinnsykt effektivt med skarpe linjer

Mitt snart nye lekeobjektiv:
  • Sigma 10-20mm, hallo, dette er morsomt, buer bildene minimalt slik at horisonten kan plasseres langt nede, og likevel heeeelt på kanten til fisheye, uten forvrengning :-)

Noe mer tør jeg ikke si. Får en Sigma 70-300mm i posten om ca.2 dager, får se hvordan den fungerer..

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav H-town » ons 09.01.2008 5:59

canon 17-40L, superrask AF, skarp, lite forvrenging.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav steinmb » ons 09.01.2008 11:43

Bruker meste min Tokina 12-18mm. Solid som fy og sylskarp. Har en Tamron fast 90mm Macro, til nettop macrobilder men er sinnsyk bra som portrettlinse og. Har satt en 18-200mm super zoooom linse på handlelisten min. Der er det tre å velge mellom Nikon (med VR) Sigma (med VR) og Tamron. Tror ikke den Tamron linsa har VR, den er så ny jeg har ikke hatt tid å sjekke. En 18-200 er en perfekt linse å ha med når du skal ut på tur og trenger å pakke lett og maks kan ta med deg 2 linser :) Har og en dritdårlig 70-300mm linse så er så soft at det bare irriterer meg å bruke den ute over 200mm.

--
Stein Magne

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Sweedish » ons 09.01.2008 12:47

Steimb: IKKE kjøp Tamron 18-200! ..tro meg.. Du kaster pengene ut av vinduet. Nikon med VR derimot har høstet "en del" positiv kritikk, så ville absolutt anbefalt den.
Kjipt å høre at 70-300 ikke var noen hitt, veeeldig dårlig?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav ArneArts » ons 09.01.2008 13:26

Jeg bruker nesten bare en af-nikkor 28mm/2,8.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav rocknrolf77 » ons 09.01.2008 20:59

Bruker mest en sigma DG 28-300. Er ikke så ofte man kan drasse rundt på en haug med fastobjektiver. Da har man ihvertfall for nesten en hver situasjon.

Hvordan er det med tamron objektiver. Er alle sammen kjipe?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Åsmund » ons 09.01.2008 21:08

Jeg har forresten alltid med meg alt fotoutstyret mitt når jeg skal fotografere. :) Anntallet ganger jeg har dratt ut med kun ett objektiv kan jeg telle på to hender, og de få gangene har jeg alltid trengt de objektivene jeg ikke hadde med, mest. :P

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav rocknrolf77 » ons 09.01.2008 21:12

Har alltid med meg kameraet når jeg går ut av døra. (Nesten) Så da blir det litt mye å drasse på :)

Hva med reise, hva har folk med seg da?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav aghazten » ons 09.01.2008 22:09

Ah fytte fy, jeg la inn bud på kuexel på ett 18-200tamron. Ble auto-overbudt. Trodde det var fet linse jeg. Har vanlige canonkit-linsa, og en 70-300. Det gapet mellom 55 og 70 mm er nesten hver gang der jeg vil ha det. Jobber på komplett, lurer på denna:
https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317006
Noen som har erfaring?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Mr.Graham » ons 09.01.2008 22:48

Min favoritt er Canon EF 17-35 mm 2.8L på mitt Canon EOS 30D. Raskt, skarpt og perfekt brennvidde for meg. Visstnok er den nye utgaven EF 16-35 2.8L II enda raskere på fokus, men lommeboken har ikke gitt tillatelse ennå... Det skal legges til at jeg elsker vidvinkel på grunn av nærhetsfølelsen det gir, samtidig som 2.8 i blender gir meg muligheter til å jobbe under de fleste lysforhold. Den beste skarpheten får man imidlertid fra blender 4.0 og oppover.
medlem i 224 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav steinmb » ons 09.01.2008 22:54

Har kjøpt en Crumpler sekk som jeg bruker på reise. Den tar mye utstyr, er utrolig bra satt sammen + den har åpningen i ryggen. Dvs når du står på togstasjonen i Roma f.eks så er det ingen som klarer å åpne sekken og fiske ut ting mens du har den på ryggen :). Å få noe ut av sidelommene er og en prestasjon for en lommetyv.
Denne Tamron linsen kan jeg anbefale på det sterkeste, noe av det skarpeste der ute + den har en hyggelig pris. Andre Tamron linser kan jeg ikke testet eller lest noe på.

Hvorfor skulle den Tamron linsa bare være dritt? Har du noen linker til tester? Jeg tenkte på den splitter nye AF18-250mm F/3.5-6.3 Di II LD Aspherical (IF).

Den aller dårligste linsa jeg har er AF Zoom-NIKKOR 70-300mm f/4-5.6G (ca 2005mod) som er utrolig myk over 200mm. Så mye at jeg prøver å ikke komme over 220 når jeg bruker den. Nå kjøpte jeg den demobrukt på en fotobutikk i Bergen for 500kr ink. et UV-filter så jeg kan ikke si jeg har kastet bort pengene :) Siden den er så myk kunne jeg heller ha kjøpt en 200mm 2.8 og brukt en 1.4x eller 2.x converter.

--
Stein Magne

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Orkien » ons 09.01.2008 23:20

Nja, det står egentlig mest mellom Canon EF 85 F1,2 eller Canons 10-22
alt etter motivet
medlem i 197 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron