Hvilket objektiv bruker dere mest?

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Josef K » ons 18.06.2008 21:06

Har foreløpig et Tamron AF 17-50 1:2.8 på mitt EOS 40D, har planer om vidvinkel og zoom i løpet av sommeren, usikker på hvilke enda sådan. På tur har jeg 40D, 400D og et S3 samt tilbehør liggende i skuldervesken National Geographic Earth Explorer Medium, får også plass til min kjære macbook i den sammen med fotoutstyret.
medlem i 190 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav OlavF » tor 26.06.2008 23:46

EF 17-40 f/4.0L er den som står på mest, men bruker også en EF 50 f/1.8. Rimelig ny innen foto, så jeg har ikke flere objektiver enn de to (+kitlinsa), men er veldig fornøyd med hva jeg har foreløpig. Sitter forresten på et 350D.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Runert » tor 24.07.2008 9:19

Objektiv som jeg helt klart bruker mest om dagen:

Lensbaby 2.0.

Sykt festilig, uante muligheter, billig, bra, lyssterkt, kreativt, opplærende.

Helt sagt genialt!

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav bohdi » lør 26.07.2008 12:51

Kjem til å bestille Nikon Nikkor AF 50mm f/1.4D frå Japanfoto om nokre straksar. Har leita med lys og lykter, og dette er den rimelegaste staden eg har funne objektivet.

Men, som den amatør eg er, har eg ikkje noko særleg idé om kva beskyttande filter eg bør velgje. UV, Polariserande, og evt andre typar. Dette kan eg veldig lite om, men kanskje nokon her er gode på slikt? Mao - eit filter som passar til dette objektivet. Japanfoto har tydelegvis Hoya som det dei selgjer. Eitt av desse passar sikkert, men kva for eitt?

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Åsmund » lør 26.07.2008 15:01

Som beskyttelse velger du et UV-filter, f.eks. Hoya HMC Super. Det skal alltid sitte på kameraet, og evt. andre filtere skrur du på utenpå. Et så bra objektiv fortjener det beste filteret de har, be om det. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav bohdi » lør 26.07.2008 17:11

OK, takk.

Har for øvrig brukt litt tid på å lese kva skilnaden er på 1,4 og 1,8 objektivet, og ut frå lommeboka mi (inkluderar her filter og ny fotobag...), lurar eg no på om eg skal velgje det sistnemnde. Er betydeleg rimelegare, og ein får vel mykje plastikk for pengane her tenkjer eg....

Men, er dette det samme objektivet:

http://www.scandinavianphoto.no/product ... ID=1557243

http://japanphoto.no/product/objektiver ... 0mm-f-1-8/

Ser at det er ein D på begge objektiva, men den er plassert på forskjellig stad i teksten. Er novice på området, og såleis litt skeptisk til å bestille feil...

Er anbefalt å bruke scandinavianphoto av ein kamerat som er god på dette, men det er litt rimelegare på japanfoto...

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Åsmund » lør 26.07.2008 18:31

Det er det samme objektivet. Jeg har 1,4 selv, men tror ikke du vil angre på et 1,8. Det er ikke store forskjellen og det er sabla bra objektiver begge to. Angående plastic-fantasticfølelse, så er 1,4-varianten ganske plastic den også. Ingen av de føles som noe kvalitetsobjektiv selv om de begge er det.

Husk å kjøpe metall-solblender også, for det følger ikke med. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Alfred.Woodden » lør 26.07.2008 20:34

Åsmund skrev:Jeg har forresten alltid med meg alt fotoutstyret mitt når jeg skal fotografere.


Nå skal en vel helst ikke bytte objektiv så mye, ettersom støv lett samler seg på brikken!! Har erfaring fra det. Pleide å dra ut på tur med alle tre linsene mine, og det endte med at jeg måtte rense kameraet.

Personlig har jeg brukt min Nikon 55-200 veldig mye, men skal forsøke å bruke min Tokina Macro 100mm 2.8 mer. Er gøy med makro, og som det nevnes her oppe, fungerer det ypperlig til portrett, noe jeg har lyst til å utforske mer.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Åsmund » lør 26.07.2008 22:44

Slik jeg ser det er hele poenget med utskiftbar optikk at man skal bytte underveis. Jeg har ikke opplevd støv ennå etter to år.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav åttitre » lør 26.07.2008 22:52

Kan jeg bare skyte inn et spm angående kjøp av objektiv fra USA. Tenker å handla fra BHPhotovideo, og lurer på hvilke negative sider handel fra utlandet har med tanke på garanti og reperasjon før 1år er omme? Og jeg regner med at man slepper ikke unna momsen på grensa :p
medlem i 239 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav Runert » man 28.07.2008 14:41

skrammy skrev:Kan jeg bare skyte inn et spm angående kjøp av objektiv fra USA. Tenker å handla fra BHPhotovideo, og lurer på hvilke negative sider handel fra utlandet har med tanke på garanti og reperasjon før 1år er omme? Og jeg regner med at man slepper ikke unna momsen på grensa :p


hmm, detta blir litt på sia, men når jeg var i NYC for noen dager siden, var det en demostrasjon utenfor B&H. Det var ansatte som hadde fått fyen derifra fordi de hadde organisert seg, og da kunne bli dyrere i drift for B&H. Så de er tydligvis litt skruppelløse.

Kanskje du skal vurdere å handle fra Norge, og en koselig fotobutikk her. Sosialdemokrater som vi er. Jeg stoppet iallefall i døra etter å ha snakket med folka på gata der borte.

Rune

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav åttitre » man 28.07.2008 14:51

Ja takk for svaret. Nei jeg er jo usikker, og OM objektivet skal være defekt så må det sendes tilbake og alt det styret der. Men igjen, spare 2000kr etter moms, så skal jeg innrømme det frister veldig.
medlem i 239 måneder
 

Re: Hvilket objektiv bruker dere mest?

Innleggav afaro » man 28.07.2008 19:20

Nikkor 35mm f/2

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron