Kompakt kamera som tillegg ved DSLR?

Kompakt kamera som tillegg ved DSLR?

Innleggav Giltvedt » tor 22.11.2007 17:05

Har lurt litt på om jeg skal skaffe meg en kompaktkamera som tillegg ved DSLR. Nå har jeg hatt digital speilrefleks kamera lenge nok, 4-5 år(?), til å være vant med DSLR til daglig bruk. Før det hadde jeg, eller lånte ofte, en kompakt kamera som foreldre mine kjøpte i 2000.

Eier en Canon EOS 350D og har Sigma 10-20mm F1:4-5.6 DC HSM og Sigma DC 18-50mm F1:2.8 EX. Er fornøyd med utstyrene og har planer om å kjøpe Canon EF 50mm F1.8II når jeg har fått penger for min første fotojobb.

I det siste har tankene slått meg at jeg kanskje skulle/burde ha en liten og enkel kamera som sekundær kamera når jeg ikke orker å ta med "store" 350D. Som nevnt så er det lenge siden sist jeg har brukt kompakt kamera og har ikke fulgt med så mye på utviklingen siden sist. Ellers er jeg klar over at det er teknisk forskjell mellom kompakt og speilrefleks så man får mindre muligheter med kompakt enn speilrefleks.

Har ikke begynt å se etter kompaktkamera som passer til meg. Tar det opp her for å høre med dere fotogafere om det finnes noe slike, eller diskutere om det er verdt å ha en ekstra kamera når man har DSLR eller går for en ny og bedre objektiv?
Sist endret av Giltvedt den man 26.11.2007 10:46, endret 1 gang
Grunn: Skrivefeil fra DSRL til DSLR

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Kompakt kamera som tillegg ved DSRL?

Innleggav Mr.Graham » tor 22.11.2007 22:35

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i situasjonen din. Selv foretrekker jeg speilreflekskameraet mitt når jeg skal ta gode bilder. Likevel er kameraet så stort at det blir litt begrenset bruk. Derfor har jeg også et lite digitalt kompaktkamera som jeg har med meg når jeg er ute på tur hvor jeg av en eller annen grunn ikke orker å drasse på speilrefleksutstyret. Selv har jeg et kompaktkamera med fulle manuelle muligheter, rett og slett fordi jeg føler det som en tvangstrøye når jeg ikke kan overstyre kameraets vurderinger. Riktignok er kameraet ganske gammelt (Fuji FinePix F700), men det er fantastisk bra til mitt bruk. Bildekvaliteten er god til kompaktkamera å være, men bildnee har ikke den samme dynamikken eller detaljrikdommen som bilder fra et speilreflekskamera. I tillegg er det ofte bedre å "jobbe" med speilrefleks, det er i hvert fall min mening.

Noen venner av meg har kjøpt seg et kompaktkamera som tåler vann og støt som nummer to-kamera, for å kunne bruke på steder og situasjoner de ikke tør å bruke speilreflekskameraet sitt, bildekvaliteten er riktignok ikke sammenlignbar, men de får i det minste bilder de ikke hadde fått på andre måter.

Når det gjelder om du heller skal investere i et objektiv, vil jeg si at du allerede har et godt 50 mm objektiv i 18-50 mm-objektivet ditt. Der har du i tillegg muligheten til å zoome ut uten å måtte skifte objektiv hvis du skulle trenge det. Selv ville jeg gå for et kompaktkamera, eventuelt et teleobjektiv, hvis du ønsker å spre objektivene. Hvis du aldri har følt behov for noe mer enn 50 mm er det imidlertid ikke noe poeng.

Akkurat hvilket kompaktkamera du bør velge avhenger av mange ting som budsjett, størrelse på kameraet, hva du foretrekker, hvilke brennvidder du tar bilder på etc (vidvinkel er f.eks. veldig sjelden vare på kompaktkameraer). Personlig er jeg veldig fan av Fujis kompaktkameraer (bla. med tanke på bildekvaliteten), men de nye har ofte litt begrensede manuelle muligheter.
medlem i 223 måneder
 

Re: Kompakt kamera som tillegg ved DSRL?

Innleggav Schnoodleboy » fre 23.11.2007 19:15

Ricoh GR, ingen over ingen ved siden..

Canon G9 ser spennende ut, men er ganske stor til å være "kompaktkamera", dessuten har Canon bæsja på leggen når de droppet det lyssterke objektivet fra G5/6.
medlem i 212 måneder
 

Re: Kompakt kamera som tillegg ved DSRL?

Innleggav keiserjohn » fre 23.11.2007 19:34

Leica d-lux 3.

Samme 28 mm som richo, men med zoom. Flere formater.

Og i mine øyne som har eid begge 2. Et bedre kamera. Skyter du på rawfiler så vil du fort se hvorfor leica d-lux 3 er mye bedre en ricoh.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Kompakt kamera som tillegg ved DSRL?

Innleggav Torje » fre 23.11.2007 20:06

Har også prøvd Leica d-lux 3, og må si det er et veldig bra kompaktkamera. Skal i alle fall lete lenge etter ett kompaktmakemra med bedre billdekvalitet.
Men om du er ute etter å ta mange innebilder i dårlig lys, kan det være verdt å sjekke ut Fujifilm sine kamera. F31d f.eks. De er kjent for ha veldig lite støy ved høy ISO - selvsagt relativt sett.
Sist endret av Torje den fre 23.11.2007 22:54, endret 1 gang
medlem i 219 måneder
 

Re: Kompakt kamera som tillegg ved DSRL?

Innleggav Åsmund » fre 23.11.2007 20:07

DSRL? Du mener nok DSLR digital Single Lens Reflex. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Kompakt kamera som tillegg ved DSRL?

Innleggav Giltvedt » man 26.11.2007 10:43

Mr.Graham: Ja du beskriver situasjonen ganske bra og dette med å ha kontrollen over kompaktkamera kontra DSLR.

Etter å ha tenkt litt på kommentaren din angående kjøp av 50 mm så er jeg litt usikker på det. Vet at jeg har 18-50 mm allerede som er bra. Får vel tenke over saken. Satser nok på å legge pengene til siden og spare til en telelinse.

Schoodleboy: Faktisk har jeg kikket litt på Ricoh GR ifjor. Canon G9 ser jo bra, men blir nok litt for stort til bruk. Det du nevner ang lyssterke objektivet fra forrige modellene så trekker det ned også.

keiserjohn & Torje: Leica D-lux 3 virker til å være aktuelt kamera for meg. Og ikke minst lekkert! Så langt så er det denne kamera som står høyt på listen. Ikke minst for at jeg kan skyte i RAWfiler. En annen fordel så har jeg egentlig en ubrukt 4 GB SDHC kort til overs ;)

Og Torje; Kunne ikke finne noe info om Fujifilm F31D. Er det Fujifilm FinePix F31 fd du snakker om?

Åsmund: Åh… Så klart! Mener naturligvis DSLR. Godt at du sa ifra. Når jeg skrev posten så var jeg selv litt usikker og synes DSRL virket litt rart.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Kompakt kamera som tillegg ved DSLR?

Innleggav Torje » man 26.11.2007 11:27

Ja, du har selvfølgelig rett! Fujifilm FinePix F31 fd stemmer. Problemet med dette kameraet er vel mangel på vidvinkel og RAW, men skal være god valutta for pengene bortsett fra dette - men det er jo kanskje ganske vesentlige mangler?
medlem i 219 måneder
 

Re: Kompakt kamera som tillegg ved DSLR?

Innleggav glenn karlsen » man 26.11.2007 11:58

Hvis du er kjent med Canon, så fortsett med det. G9 er god som gull. Mulig du syns den er litt stor og klumpete. Ellers har du PowerShot S5 IS som er et veldig godt produkt. Har du behov for et kamera med litt zoom er den gull, eller PowerShoot SX100 med tanke på zoom. Blir disse for store for deg også velg en IXUS 860 IS, denne har i tillegg vidvinkel. Samt at det er veldig lite og hendig samtidig som det er et nydelig 3" display på den.
medlem i 196 måneder
 

Re: Kompakt kamera som tillegg ved DSLR?

Innleggav Giltvedt » man 26.11.2007 17:38

Torje: Da tar jeg litt kikk på den sammen med Leica kamera som er forslått. Støtte for RAW er noe jeg ønsker å ha, men som sagt så tar jeg en kikk på det. Tar nok en tur til fotovideo og spør om å prøve disse to om de har begge på lagret/salg.

glenn karlsen: Nå er jeg ikke sikker på om du har lest gjennom alt, men disse du forslår er de som nærmest faller på hver ende. Disse små kompakt kamera du forslår er de jeg ikke føler gir meg nok kontroll. Ellers selv om jeg har og er fornøyd med Canon så kan jeg vel også bruke andre merker enn bare Canon?

Ellers fikk jeg mail for noe timer siden fra bladet jeg solgte mine bilder. De har spurt meg om jeg vil fotografere bilder til desembernummeret. Det er snakk om forsidebilde og en side med par bilder. Lurer på om jeg skal prøve å få avtalt at jeg kan få f.eks Leica kamera (koster vissnok 5.300 kr) for jobben. Skal egentlig få 1000 kr av de fra siste jobben, men det kan overføres til kjøp av kamera. ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Kompakt kamera som tillegg ved DSLR?

Innleggav Torje » man 26.11.2007 17:49

Jeg var nede på fotovideo i dag og spurte om Fujifilmkamraet. Det finnes ikke lengre. Det har kommet en F40- og en F50 modell, som begge er dårligere kamera. De har 12mpx noe som gir mer støy i bildene. Leica kamraet blir nok et par divisjoner høyere en disse kamraene.

høres jo ut som en super deal å få kamera for en fotojobb, da!
medlem i 219 måneder
 

Re: Kompakt kamera som tillegg ved DSLR?

Innleggav Giltvedt » fre 30.11.2007 23:02

Leser lite på papirutgave av aviser for tiden, men kom tilfeldigvis over dette tilbudet:

Bilde
OBS: Stort bilde format!

Synes jeg så kamera til rundt 5.300 kr, men denne butikken tar vissnok 5.900 kr for den.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Kompakt kamera som tillegg ved DSLR?

Innleggav gao » man 10.12.2007 1:13

Mitt valg da jeg stod i samme situasjon som deg i sommer ble Panasonic DMC-LX2, dvs "fetteren" til Leica D-lux 3 alt er likt, med unntak av design og vistnok litt annen firmware uten at jeg vet hva det innebærer i praksis. Panasonic´en er vel ca 1500 kr eller så billigere.

Men som Canon mann, har hatt 300D, 20D og nå 5D, hatt canon analoge slr og sånn sett meget godt bevandret og fornøyd med Canon´s måte å gjøre ting på, så har jeg aldri følt meg helt komfortabel med Panasonic. I tillegg så er kamera litt klumpete å ha i lommen siden deler av linsa stkker ut.. derfor kjøpte jeg i forrige uke Powershot G9 (den var ikke lansert da jeg kjøpte Panasonic´en, og RAW er ett krav) og selv om den definitivt er større, så vinner den på å ha nakkerem, og for meg er den mye enklere å ha med rundt, enten det er på spasertur, skitur eller hva det skulle være.

G9 har og lengre brennvidde (35-210mm mot 28-110), men dessverre noe mindre vidvinkel (35mm mot 28mm)

Men det er vanskelig å velge, og det er mange kompromisser som må tas... ergrer meg grønn over støynivåene på alle kompakt kamera kontra 5D´n.... ISO 1600 på 5D er bedre enn 400 på G9 og omtrent jevn med 200 på Panasonic.....

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Kompakt kamera som tillegg ved DSLR?

Innleggav Giltvedt » fre 28.12.2007 12:49

På tide med oppdateringer her på tråden.

Har nå vært innom 2 forskjellige fotobutikker og har spurt om tips/råd/info om slike kamera jeg er på jakt etter.

Den første fotobutikken var på en måte på Nikon sin side og hadde tilfeldigvis Canon PowerShot G9 og anbefalte dette kamera til meg.

Den andre fotobutikken var Fotovideo i Oslo og som de fleste vet så har de det meste av det som finnes. Snakket med de om Leica, Panasonic, Fujifilm og Canon sine modeller og der ble jeg også anbefalt Canon PowerShot G9.

Jeg har nå fått gavekort på 1000 kr til Fotovideo i julaften og har lyst å bruke det til innkjøp av slik kamera. Ser ut til at jeg kommer til å bruke gavekortet på G9 med mindre hvis noen kommer med andre anbefalinger.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere