Hvilket digitale speilreflekskamera bør jeg velge?

Hvilket digitale speilreflekskamera bør jeg velge?

Innleggav Isa » man 12.11.2007 14:02

Vil ha Nicon eller Canon.
Skal brukes til å ta bilder sånn på hobbynivå..

Hvilke finnes?
Noen meninger om hvem jeg bør velge?
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvilket digitalespeilreflekskamera bør jeg velge?

Innleggav Twinrehz » man 12.11.2007 14:04

På hobby-nivå har du Canon EOS400D, Canon EOS350D og Nikon D40 og Nikon D40x. Hvilket du vil ha må du kjenne på selv. :-) Nikon D40 og D40x har ikke autofokusmotor, så du avhenger av at linsen har det.
medlem i 218 måneder
 

Re: Hvilket digitalespeilreflekskamera bør jeg velge?

Innleggav tigernar » man 12.11.2007 14:05

Det kommer an på hvor mye penger du vil legge ned i det.

Jeg vil anbefale Nikon D80, Nikon fordi det er det jeg bruker mest (ikke legg opp til noen Nikon vs Canon diskusjon, det vil ødelgge tråden), og D80 fordi den har innebygget fokusmotor, noe D40 ikke har. Bruker selv forløperen til D80, D70, som jeg er godt fornøyd med.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Hvilket digitalespeilreflekskamera bør jeg velge?

Innleggav Schnoodleboy » man 12.11.2007 21:43

Selv bruker jeg mye Nikon, opp gjennom siste årene har jeg vært gjennom alt fra F2AS, FE2, FA, F100, F5, D70 og nå sist D2Xs. Logikken har vært enkel: Jeg foretrekker ergonomien hos Nikon som jeg tror de aller fleste vil enes om er kanskje et halvt hestehode foran sine konkurrenter. I tillegg har jeg hatt Nikkor objektiver som jeg nødig ville skilles fra, samt bakoverkompabiliteten som er enorm.

Hadde jeg begynt på skratch i dag ville jeg nok likevel gått for Canon. De leverer helt YPPERLIG billedkvalitet, selv på sinne billigmodeller, samtidig som de har et fyldigere objektivtilbud i entusiastsegmentet. (Nikkor er litt konservative og fryktelig dyre!!).
Så får det heller være at Canon er litt mer plast og litt mer kronglete i bruk.
medlem i 212 måneder
 

Re: Hvilket digitalespeilreflekskamera bør jeg velge?

Innleggav ArneArts » man 12.11.2007 21:57

Stikk på en fotobutikk, og kjenn på de kameraene som er i den prisklassen som er aktuell. Kjøp det som føles best ut. Alle digitale speilreflekskameraer i en gitt prisklasse er så gode at du ikke kan velge feil.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Hvilket digitalespeilreflekskamera bør jeg velge?

Innleggav ZeZ » man 12.11.2007 22:13

Har Canon 400D og er strålende fornøyd! Kunne nok vært bedr linse med på pakkene (18-55), men funker fint for amtatørbruk.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Hvilket digitalespeilreflekskamera bør jeg velge?

Innleggav Isa » lør 17.11.2007 17:13

Men f.eks. Canon EOS 400D (som jeg har tenkt mest på).
Hvilken prisklasse ligger den i?
Og hvor lenge varer disse kameraene.. Alrså, hvis jeg kjøper den nå, har de da sluttet å produsere/selge linser ol. til den om ett par år? Eller fortsetter de med det i evigheter?
Bør jeg kjøpe ett kamera som er ganske nytt, slik at de ikke slutter å produsere ting med det første? Eller er det viktigere at det er ett populært kamera?
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvilket digitalespeilreflekskamera bør jeg velge?

Innleggav gunleik » lør 17.11.2007 18:39

Tror tipset "Alt er egentlig veldig bra, men stikk i butikken og test hva det er du er mest komfortabel med/finner ut av først/har best kit-linse" er et godt råd...

Det er i grunnen ingen av de nyere DSLR'ene du kan gå ordentlig feil ved å velge.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvilket digitalespeilreflekskamera bør jeg velge?

Innleggav NuSkool » lør 17.11.2007 21:04

Jeg gikk for D40 og 18-200mm linsen etter å ha lest på kenrockwell.com. Linsen var riktignok ganske dyr, men det å slippe å ha flere linser og at den har VR, bildestabilisator, gjør at jeg syntes det var verdt det. Har ikke angret et sekund! Kan anbefales.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Hvilket digitalespeilreflekskamera bør jeg velge?

Innleggav Isa » søn 18.11.2007 14:45

gunleik skrev:Det er i grunnen ingen av de nyere DSLR'ene du kan gå ordentlig feil ved å velge.


???? Hva er det? Hehe.
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvilket digitalespeilreflekskamera bør jeg velge?

Innleggav abiectus » søn 18.11.2007 14:53

Sier meg enig med Gunleik.
Du har jo selv lagt valget på enten Canon eller Nikon.
Begge to vil gi deg masse fotoglede, uavhengig av hvilken modell du velger.

Broren min har Canon D350 og er kjempefornøyd (og tar superbra bilder).
Selv valgte jeg Nikon D80 og er kjempefornøyd (og tar selvfølgelig myye bedre bilder ;) ).

Du kan jo selv tenke lydnivået når bruttern og jeg diskuterer kameraer over et par brune...hehe

Beste tips blir at du stikker innom en forhandler og får litt "hands on" erfaring.
Det kameraet som føles best i dine hender er det kameraet du skal velge.

Begge leire har like godt utvalg av tilbehør.
Lykke til :)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Hvilket digitale speilreflekskamera bør jeg velge?

Innleggav Isa » søn 18.11.2007 21:55

Blir nok en butikktur på meg snart da:)
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvilket digitale speilreflekskamera bør jeg velge?

Innleggav iBjorn » søn 18.11.2007 22:21

Til hobbybruk er Nikon D40 til 3995,- på Elkjøp et godt og rimelig valg som vi ikke har angret et sekund på. DSLR er bare en forkortelse for Digital Single-Lens Reflex. SLR er med andre ord engelsk lingo for «speilrefleks» som etterhvert også har blitt vanlig å bruke på norsk.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Hvilket digitale speilreflekskamera bør jeg velge?

Innleggav Isa » søn 18.11.2007 23:24

Takk for forklaringen:)
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvilket digitale speilreflekskamera bør jeg velge?

Innleggav Åsmund » søn 18.11.2007 23:31

Hvis du ikke vet om det allerede, så kan du spare endel ved å bestille fra USA, f.eks adorama.com

Du tar pris på adorama + $50 i frakt, ganger dette med 5 (dollarkursen), og ganger resultatet med 1,25 (25%mva). Da får du det totale du må betale. Du har varene innen en uke.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]