Rettigheter ved "hot pixels"?

Rettigheter ved "hot pixels"?

Innleggav Spider_Jerusalem » fre 09.11.2007 23:15

Hei alle sammen,

kjøpte idag en Canon Powershot G9. er storfornøyd med den bortsett fra at den har to såkalte hot pixels (d.v.s. pixler som er låste og ikke endrer seg uansett hva som blir tatt bilde av). Disse er veldig godt synlig på bilder med dårlig lys. I tillegg har LCD skjermen en feil i en kant der den er mye lysere enn resten av skjermen.

Jeg lurer da på om jeg kan glatt kreve å få byttet kameraet inn mot en ny en? Det har seg nemlig slik at de overnevnte problemene er jeg ikke alene om, mange som har kjøpt seg nettopp det kameraet har opplevd lignende, dessverre. Jeg vil helst ikke måtte ha den inn til reperasjon da den er splitter ny og dette er tydelig fabriksjonsfeil.

Håper at dette er postet på riktig forum og på forhånd takker for alle svar.
- Spider Jerusalem
medlem i 236 måneder
 

Re: Rettigheter ved "hot pixels"?

Innleggav Åsmund » lør 10.11.2007 16:59

Jeg har ikke hørt om liknende før, men jeg ville prøvd å få byttet den, kanskje i en annen modell eller merke. To hot pixler på en CCD må vel kunne forstås som en vesentlig mangel, og da har du rett til å reklamere. Det vil jo påvirke alle bilder du tar med kameraet, og gjøre det ubrukelig i mange sammenhenger, så jeg synes du bør stå på krava her og kreve utbedring. Selger kan vel velge om de vil reparere, gi deg ny vare eller pengene tilbake.

Se også vår guide:
http://www.mac1.no/forbruker

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Rettigheter ved "hot pixels"?

Innleggav Spider_Jerusalem » lør 10.11.2007 20:28

Hei, gikk til butikken idag og fikk byttet den mot en ny (og feilfritt) kamera uten spørsmål fra deres side. :) Så det ordnet seg greit.
medlem i 236 måneder
 

Re: Rettigheter ved "hot pixels"?

Innleggav MacNewbie » lør 19.01.2008 2:08

Hei. "Hot pixels" er et "problem" du nok vil få igjen, slik mange før deg har fått.

Grunnen til dette er enkel; bildebrikken i kameraet ditt er laget innenfor bestemte specs. Denne brikken er påvirkelig for statisk elektrisitet. Når slikt oppstår i kamerahuset (gjerne pga. temperatursvingninger), vil disse "hot pixels" oppstå. Mao. hjelper det fint lite å bytte i et nytt. Du kan ha vært heldig og fått et kamera som ikke forlot samlebåndet for mer enn 2-3 uker siden. Etter en viss tid vil du igjen oppleve "hot pixels". Dette gjelder for alle bildebrikker som brukes i kameraer myntet på forbrukere (ja, også Canon, Nikon og de andres toppmodeller).

Skjer dette igjen, kan du få Canon Norge til å remappe pixlene på bildebrikken. Da er problemet usynlig, men ikke borte. Pixlene som var "hot", vil bli lastet med gjennomsnittsdata fra de omsluttende pixlene. Dermed ser det ut som om de fungerer.

Pixelmapping er noe som gjøres kostnadsfritt i garantitiden, og i noen tilfeller sikkert også utover utløpt garantitid (dersom Canon, Nikon eller andre er snille).
medlem i 194 måneder
 

Re: Rettigheter ved "hot pixels"?

Innleggav Spider_Jerusalem » lør 19.01.2008 15:32

Forsåvidt et poeng, men det endte opp med at jeg brukte returretten pga. altfor lav bildekvalitet (tror jeg fikk to på rad som ikke helt var i orden). Ble derfor heller en Sony A100. Takk likevel for opplysningene! Det var nyttig å vite. :)
medlem i 236 måneder
 

Re: Rettigheter ved "hot pixels"?

Innleggav MacNewbie » lør 19.01.2008 19:05

Bare hyggelig. Jeg fikk selv remappet et D50 for et par år siden. Dette er solgt til fordel for et D80. Har ennå ikke fått pixelproblemer, men jeg frykter det heller ikke fordi Nikon Norge er ultrakjappe og greie på dette.

Enten remapper de mens du venter, eller så henter du huset senere på dagen. Veldig bra!
medlem i 194 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]