Nikon D80 eller D200?

Innleggav macwilliam » tor 01.11.2007 19:10

Ok, selv om det bare er fastobjektiv? Du mener en 50mm duger til normal fotografering?

Må kjøpe kamera først da ;P

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Sabadabado » tor 01.11.2007 19:21

Nå skal jeg ikke legge ord i munnen på sortebill, men en 50mm er fint å ha.

Selvfølgelig; skal du ta fete snowboard-bilder bør du ha et fett vidvinkelobjektiv, og skal du ta nærbilder av fugler bør du ha et fett teleobjektiv.

Til alt annet som ikke løper vekk fra deg når du vil ta bildet av det, er en 50mm topp, så lenge du kombinerer den med beina dine. :)


(EDIT: Selv har jeg Nikkor 50mm f1.8, den til tusenlappen. Men jeg er mest glad i min Sigma 30mm f1.4. Den gir så fine farger.)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Innleggav macwilliam » tor 01.11.2007 19:36

Tøft!

Har du en link til sigma objektivet?

Og kanskje en link til et teleobjektiv som du har også?

Hadde vært topp! Skal ta bilder av hockeykamper, hvor det ofte er mye fart og ting som skjer. Har du noen gode forslag/tips til objektiv?

På forhånd tusen takk!

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Sabadabado » tor 01.11.2007 20:09

Sigma linsa:
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... lid=13994#
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses ... avigator=6
http://www.kenrockwell.com/sigma/30mm-f14.htm

Teleobjektiv har jeg desverre ikke...

Her kan du lese litt om hva folk synes:
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=802045

Søk på linsa her: sigma 30mm f 1.4
http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/soek.cgi

Husk: jeg ligger på hobbynivået. Om du studerer foto eller journalistikk eller lignende, så har du sikkert tilgang til folk som vet mer enn meg. :-)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Innleggav macwilliam » tor 01.11.2007 21:35

Ok, tusen takk!

Tror du 30mm linsa funker til standar bruk ? Bare til normalt bruk liksom?

Noen andre som har noen forslag til et bra sportsobjektiv?
Skal ta bilder av hockey som forøvrig er en meget rask sport. Ønsker også å ta natur/landskaps bilder samt makro.

TAKK!

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Sabadabado » tor 01.11.2007 21:49

Det jeg liker med Sigma linsa er at den er lyssterk. Og det å kunne ta bilder innendørs uten å bruke altfor høy iso er digg. Noen ganger er det vanskelig å se om bildet er skarpt eller ikke i displayet på kameraet, for med et blendertall på f1.4, så kan ikke motivet lene seg mye fremover idet du knipser, før det blir uskarpt.

Men hva mener du med normalt bruk? Ta bilder av venner, lyssky bilder av kjæresten, knipse i bryllupet til tanta di og noen blomster i ny og ne? Det er den ypperlig til. :)

EDIT: Sigma har også en 70mm med makro. Vet lite om den, men en venn av meg kjøpte den nettopp. Jeg kan høre hva han syns.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Innleggav macwilliam » tor 01.11.2007 21:57

Jepp det var det jeg mente med normal! Så du anbefaler altså objektivet ;)

Så noen andre kommentarer til sportsobjektiv? Se to poster over :P

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Haaland » tor 01.11.2007 22:06

Sport?

70-200 f/2.8 IS/ VR er en klassiker. Både Sigma og Nikon har fine varianter. Koster en bøtte med penger.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav macwilliam » tor 01.11.2007 22:12

noen som koster en tskje med penger?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav troy » tor 01.11.2007 22:16

Ken skryter jo D40 opp i skyene han. Jeg har samme kamera, har vel hatt det et par mnd nå, eller litt mindre, og er utrolig takkknemlig for alt det har lært meg om innstillinger og slikt men nå når jeg føler jeg begynner å skjønne sånt, ønsker jeg meg et fetere kamera jef også, noen anbefalinger ute og går?

Har kjøpt meg noe fine objektiver i det siste, de fleste med autofokusmotor, men også to uten, så om det er fokusmotor i selve huset er det kanskje ikke så dumt?

D80?

Eller mener noen jeg bør satse høyere med en gang? Jeg er rimelig grønn, men føler jeg lærer fort takket være et par stk her på forumet, kameraet, og at jeg leser mye om foto.

Vil ikke kjøpe med et D80 og føle at jeg vokser fra det også inne ganske kort tid?!

Største fordelen med D80 vs D 40?

Antall mp betyr nada for meg, for de bildene jeg har tat med D 40 de siste dagene har vist at 6 mp faktisk holder mål i masevis.

Men fordeler var det ja

Eller andre anbefalinger?

Bytte fra Nikon er uaktuelt, da jeg som sagt, har skaffe meg en del objektiv til Nikon!

Tips?

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Innleggav macwilliam » tor 01.11.2007 22:26

Da står jeg i akkurat samme situasjon som det troy!! Føler også at jeg kan D50 bra nok nå, og vil gå for noe mer.

Vet heller ikke om jeg skal satse høyt med en gang å gå for D200, eller om jeg har noe å forholde meg til en god stund med D80..

Vil ikke kjøpe meg D80 og så føle etter et par mnd. at jeg kan det meste og vil ha noe mer :( litt for dyrt til å drive med sånt!!

Så om noen har noen gode kommentarer til dette hadde nok både jeg og troy blitt meget fornøyde!

TAKK!

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Sabadabado » tor 01.11.2007 22:33

Hvis du fotograferer uten automodus (portrettmodus, landskapsmodus, nattmodus, sportmodus osv.) så kan du jo gå for D200. Den er uten slike forhåndsinnstilte autoknapper.
Nå som D300 er lansert, vil jo også D200 synke en del i pris. Men de sier jo at D80 er en D200 i et D50's hus, eller noe sånt.

Selv har jeg D80. Funker fint for mitt bruk. Det faller vel litt i pris det også nå kanskje, eller?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Innleggav nathmac » tor 01.11.2007 22:34

Det anbefales ofte 50mm 1.8/1.4 som et bra og rimelig normalobjektiv.
Jeg er vant med at 50mm går for å være en meget anvennelig brennvidde på 35mm film.
Er det slik at 50mm også anbefales til digitalkamera, selv om 50x1,6 = 80 ?

Selv hoppet jeg i det og gikk rett på D200 selv om alle synes å annbefale at man trapper opp ettervert. Litt fordi jeg hadde penga, litt fordi jeg liker å kline til med en gang!
D200 koster ikke allverden mere enn D80 i dag.
Jeg må innrømme at jeg enda ikke er i nærheten av å kunne utnytte D200 fult ut, men jeg gleder meg til å få tid til å lære mer og mer og mer.
Enn så lenge hadde jeg klart meg fint med D80 sikkert men det er heller ikke noe problem å ta gode bilder med D200 som nybegynner på digitalt. Har brukt speilrefleks en del før da det fortsat gikk i dias.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav macwilliam » tor 01.11.2007 22:52

Men, det er vel ikke noe automodus på D200.. Og jeg er ikke proff på manuelle instillinger, så det vil ikke gå så kjapt å finne ut hvilken blenderåpning, lukkertid osv jeg skal bruke.. Men la si jeg plutselig vil ta et kjapt bildet, er det noen auto instillinger som gjør at jeg bare kan knipse med en gang, og få et ganske bra resultat?

Og du mener 50mm fastobjektiv er bedre en 30mm til normalbruk?

Takk for alle inspill forresten ;)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav OlafG » tor 01.11.2007 23:03

Du vil jo ikke høre på meg så. Det er vel det jeg har sagt hele tiden, men neida. Du tror jeg sier det bare fordi at jeg vil at du skal kjøpe min D70s.

Tror ikke D200 er lurt når du er usikker på hva dybdeskarphet og brennvidde er, tror det kan være lurt med en brukt D70, D50, D40 eller D80...

Menmnen.
medlem i 207 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]