Nikon D80 eller D200?

Innleggav Atavistic » tir 30.10.2007 11:41

Kort svar: Dersom du aldri skyter på idiot-modusene er det ingen problem å skifte til D200. Byggekvaliteten alene er verdt pengene spør du meg. Kjøp et fint og brukt eksemplar.

Dersom du bruker idiot-modusene trenger du ikke bytte kamera.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav MatsEikemo » tir 30.10.2007 11:59

Hvem er du til å bestemme hva som er idiot-modus og ikke? Eller at noe i det hele tatt er det?
Ikke sleng ut med slike tåpelige kommentarer! Hold deg saklig, takk!
medlem i 200 måneder
 

Innleggav Atavistic » tir 30.10.2007 12:58

Vel, sykt meg om jeg tar feil, men de (les: portrett- og landskaps-funksjonen et al) eksisterer ikke på D200, noe som vil savnes dersom man bruker dem. :-)

Jeg er av den oppfatning at dersom man handler speilrefleks er man en idiot om ikke bruker de kreative modusene (nesten utelukkende). Nå var ikke dette ment på trådstarter eller noen andre, bare en generell uttalelse.

Til trådstarter: Jeg ville kjøpt en brukt D200 (mange som går å venter på lanseringen av D300, noe som kan resultere i fine bruktpriser). Jeg tror ikke du vil finne nivået for vanskelig, og at kameraets værtetning vil være til stor glede for deg i tiden fremover. Kjøp en fotobok dersom du føler at du er på dypt vann.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav macwilliam » tir 30.10.2007 16:52

Klar over det ;)

Men, burde jeg da gå for D80 og kjøpe et bra objektiv?

Noen som har forslag til GODE objektiv? Hva har jeg mest bruk for?
Kanskje greit med et tele? Er makro objektiv kult?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav kovacs » tir 30.10.2007 17:11

Atavistic skrev:Jeg er av den oppfatning at dersom man handler speilrefleks er man en idiot om ikke bruker de kreative modusene (nesten utelukkende).


Dersom man eier en Mac og bruker knappene i docken (nesten utelukkende) er man idiot, det er bedre å slette alle ikonene i docken og erstatte dem med automator-funksjoner. :rolls eyes:

Det er bare et generell innspill og er ikke ment som en kommentar til Atavistic.

Til trådstarter: D80 er utmerket til ditt behov. Selv er jeg idiot som bruker automatinnstillinger mye og liker og jobbe med bildene i Lightroom og Photoshop etterpå. (Jeg kjenner også en del profesjonelle idioter som tjener penger på det samme, og som liker å ha idiot-kameraet D80 som et hendig andrekamera).

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Atavistic » tir 30.10.2007 17:16

Godt humor er velkommen. :)

Jeg vil nok heller si at analogien er mer gjeldende om man skal kjøpe seg ny Mac at man da ikke trenger Powermac om bruksområdene er mail, surfing og facebook. En iMac vil holde i lange baner.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav macwilliam » tir 30.10.2007 17:17

Men ingen gode forslag til objektiver? Burde jeg kjøpe teleobjektiv? Makro objektiv? Evt. hvilket?

Takk,takk

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav kovacs » tir 30.10.2007 17:18

Atavistic skrev:Godt humor er velkommen. :)

Jeg vil nok heller si at analogien er mer gjeldende om man skal kjøpe seg ny Mac at man da ikke trenger Powermac om bruksområdene er mail, surfing og facebook. En iMac vil holde i lange baner.


Jeg ville vel neppe ha anbefalt en Powermac i dag uansett.... :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Atavistic » tir 30.10.2007 17:32

macwilliam: Hvilke(t) objektiv har du idag? Hvilke brennvidder knipser du mest på? Er du glad i liten/stor dybdeskarphet? Er robusthet og kvalitetsfølelse noe du setter høyt? Hvilke situasjoner liker du best å ta bilder av? Det blir betraktelig mye lettere å komme med noen anbefalinger om du har svaret på disse spørsmålene.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav momentum.VI » tir 30.10.2007 17:59

Kjøp deg en D80 med et NIKKOR orginalobjetiv (dyrere enn Sigma osv, men bedre). Det gir bedre bilder, holder lenger og gjør deg glad.


Jeg har 2 orginale NIKKOR linser. Fast 50mm f1.4 og fast 20mm f2.8. Det er objektiver jeg har hatt stor glede av. Men dette er objektiver helt uten tele. Du bør være ganske nær objektene for at de skal virkelig gjøre nytten.

Tele har jeg ikke, så det får noen andre anbefale.

Lykke til og gled deg!

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav macwilliam » tir 30.10.2007 18:06

ok sorry

Like kvalitetsfølelse. Har tenkt å ta sportsbilder (hockey), natur/landskap, kunne også vært artig å ta noen makrobilder av blomster, vanndråper osv..

Liker også liten dybdeskarphet, (ikke helt sikker hva forskjellen på stor liten er.. Er liten det at en liten del er skarpt og resten uskarpt? Og stor motsatt?)

Har til dags dato ingen speilreflekskamera da jeg har brukt skolen sitt endel. Brennvidde er jeg ikke helt sikker på hva er. Litt nybegynner, men kan litt..

Tusen takk for gode svar alle sammen! (spesielt kovacs, og atavistic!)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav sortebill » tir 30.10.2007 18:06

Sigma lager da kvalitets optikk, blir en veldig generell uttalelse du kommer med her.

Men du som fastobjektiv-bruker burde da vite at det er Pentax som har den beste fastoptikken :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav momentum.VI » tir 30.10.2007 18:12

Jeg mener ikke å rakke ned på Sigmaobjektiver, de gjør nytten de.
Men NIKKORs orginale objektiver er ofte (ikke alle) laget av glass og ikke av plast (klønete forklart, men glasset i objektivet er av plast hos Sigma). Derfor er Sigma billigere enn NIKKOR. NIKKOR er også som regel mer solid enn Sigma.

Men jeg er ikke 100% sikker, så om jeg tar feil, rop ut :-)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav olepe » tir 30.10.2007 18:27

Her er det som vanlig utrolig mye svada om foto.

D80 og D200 har samme bildebrikke, den er gjort tregere ved å bruke kun halve utlesningsbussen. Samme billedkvalitet. Ta bilder i RAW og konverter bildene i aperture eller lightroom elns.

D200 har «program-modus,» dvs full automatikk. Den kan også bruke auto-ISO, hvilket er genialt.

Hvis en tar mange bilder innendørs er en 17/18-55mm veldig fin. Det går an å kjøpe blitz for å kompensere for manglende lysstyrke i objektivene. De fleste Nikkor-objektiver er sylskarpe rundt blender 5.6-8. Du trenger bare mer lys da. Det er i dårlige lysforhold en trenger dyre objektiver.

Anbefaler likevel komboen D80 og AF-S 17-55 1:2.8. Superbt objektiv. Har det selv på en D200. Men vær på utkikk på billige D200 på bruktmarkedet nå som D300 kommer.

Ole M
medlem i 211 måneder
 

Innleggav keiserjohn » tir 30.10.2007 18:29

"
Til trådstarter: D80 er utmerket til ditt behov. Selv er jeg idiot som bruker automatinnstillinger mye og liker og jobbe med bildene i Lightroom og Photoshop etterpå. (Jeg kjenner også en del profesjonelle idioter som tjener penger på det samme, og som liker å ha idiot-kameraet D80 som et hendig andrekamera).[/quote]

Profesjonnelle fotografer som skyter på forhåndsinstilte modus? Det ser jeg ikke helt for meg.
Det har jeg selv aldri i mitt liv opplevd, og har jobbet med mange profesjonnelle fotografer...

Men er enig om at det er jo helt greit for folk å bruke dem. Man er ikke idiot av den grunn.
Og d200 har også en Auto modus, P som stiller blender og lukker for deg, etter lysmålingen.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron