Nikon D80 eller D200?

Nikon D80 eller D200?

Innleggav macwilliam » tor 25.10.2007 23:28

God kveld alle sammen!

Jeg vurderer å kjøpe meg et speilreflekskamera..

Er usikker på hvilket jeg skal velge da jeg bare har brukt Nikon D50.
Jeg lurer på om det blir for stor overgang fra D50 til D200 (nå tenker jeg altså på alle de funksjonene og manuelle innstillingene). Eller er det ikke ALT for komplisert. Jeg regner jo ikke med å åpne pakken og så kunne alt selvfølgelig, jeg må jo sette meg inn i det. Men hva tror dere? Burde jeg gå for D200 og prøve å lære meg det skikkelig, eller holder D80 en god stund?

Er serdeles takknemelig for ALLE svar, oppfordringer, utfordringer, eller andre ting dere kan komme på å kommentere.

Mvh meg..

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav cnitteberg » tor 25.10.2007 23:48

Du kommer mest sannsynlig til å klare deg helt fint med D80, men så vidt jeg vet er det ikke så mange flere funksjoner på D200, noen er det sikkert, men D200 kan ta bildere raskere i serie enn D80, D200 klarer 5, mens D80 klarer 3, så hvis du skal ta mye sportsbilder kan det være en fordel å velge D200. Tviler på at D200 er noe vanskeligere å lære seg enn D80 til vanlig bruk, så du bør vel vurdere hvor mye penger du vil investere, men mitt råd er å bruke ekstra penger på en skikkelig linse i stedet for å kjøpe D200, for standard linsene som følger med er ikke verdens beste, de er helt greie men ikke noe mer enn det! Uansett hva du velger så er det fotografens evner som er viktigst! :-)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Innleggav fotojon » tor 25.10.2007 23:58

om du skal ha deg en D200 som er VESENTLIG bedre enn en D80 så burde du og være klar over at den krever bedre optikk og at den krever mer av deg. om du ikke gjør din del av jobben vil du ikke kunne se noen særlig forskjell. om du skyter bildene dine i jpeg er det bortkastet....

så spørsmålet du må stille deg selv er, hvor mye betyr fotografering for deg? hvor mye tid ønsker du å bruke på det?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav dragehest » fre 26.10.2007 0:01

bra artikkel: http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d200.htm

Har ingen erfaring med noen av de, men et kamera er bare så god som den linsa som sitter på. Har selv kjøpt et brukt D50 (fordi det er det billigste med ordentlig raw og servomotor) og masse brukte objektiver, dette gjør det veldig moro med kamera, for en forholdsvis rimelig penge.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav leov » fre 26.10.2007 0:40

fotojon skrev:om du skal ha deg en D200 som er VESENTLIG bedre enn en D80 så burde du og være klar over at den krever bedre optikk og at den krever mer av deg. om du ikke gjør din del av jobben vil du ikke kunne se noen særlig forskjell. om du skyter bildene dine i jpeg er det bortkastet....


Jeg er uenig, fordi de to kameraenes sensorer gir identiske bilder. Forskjellene på de to kameraene er helt andre enn hvilken optikk man bør velge :)
medlem i 207 måneder
 

Innleggav fotojon » fre 26.10.2007 0:57

nei, de to kameraene gir ikke like bilder. snakker nå utifra både erfaringer til kollegaer og en sammenlignings demo jeg var på hos Nikon hvor de sammenlignet D80, D200, D300 og D3.

videre, så sa jeg ikke at eneste forskjellen var hvilken opptikk en burde kjøpe. jeg sa at en D200 krever bedre opptikk for å yte slik den er laget for.

vesentlig forskjell det!?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav leov » fre 26.10.2007 1:06

Yea, men så sa jeg også at kameraenes sensorer gir identiske bilder, ikke selve kameraene. I praksis får man identiske bilder om man stiller inn kameraene likt og setter dem på stativ, men det er sjelden på den måten man bruker et slikt kamera.

Det kan være lettere å ta bra bilder med D200 på grunn av de ekstra funksjonene og ikke minst hastigheten, men hvis jeg tolker fotojon rett er jeg enig i at det er bedre å legge pengene i en D80 og god optikk enn å kjøpe D200 og middelmådig optikk.
medlem i 207 måneder
 

Innleggav iAperture » fre 26.10.2007 6:49

Stod overfor samme valget selv for en stund siden.

Jeg har nå et D80 med masse andre greier til, istedet for å bære et D200 hus i en bærepose.

Du får jo D80 hus, bra stativ og en sigma 10-20 for prisen av et D200 hus, om du handler på riktig sted.

Hvis ikke behovet er for mer enn D80, ikke bruk penger på D200 og føl at du mangler utstyr du ikke lenger har råd til, om du ikke flyter over av $ selvfølgelig!

Skyt RAW med D80 og en fin vidvinkel, smekk på et batterigrep også, som det er grei pris på om dagen, et fint stativ og du er good to go i en lang stund fremover! det er mitt råd
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Kildal » fre 26.10.2007 8:13

Har selv D200, er strålende fornøyd med det! men det er opp til deg. Hvis du ar lyst på ett "billig" og bra kamera er D80 bra, hvis du vil ha et "dyrt" men fantastisk kamera er D200 bra, opp til deg!!

:-) :-P :-)

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Innleggav kovacs » fre 26.10.2007 9:28

Har selv D80 og er strålende fornøyd. Det er et svært godt kamera.

http://www.letsgodigital.org/html/revie ... r_EN4.html

Merk også at D80 bruker SD minnekort som er lett å få tak i og billige, mens D200 krever CF-kort. Nå trenger man neppe masse kort men det er jo en forskjell.

D80 er nyere enn D200, men den største forskjellen IMHO er at D80 er et mer "entusiast"-kamera med avanserte funksjoner. Har du brukt D50 kommer du garantert til å trives med D80.

Det er også *vesentlig* forskjell på vekten, som var viktig for meg.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav macwilliam » man 29.10.2007 23:34

Men, har D200 auto modus?

Og er det viktig med disse forskjellene?

D80 vs D200
ISO 100/1600 vs 100/3200
FPS 3 vs 5
Flash sync speed 1/200 vs 1/250
Continuous shots 6(RAW) vs 37

Er det verdt å betale mer for disse funksjonene i
Nikon D200?

Takk, takk!

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav kovacs » tir 30.10.2007 0:40

Spørsmålet er om DU har bruk for dem. Hvorvidt de er viktige eller ikke må være opp til deg. Skyter du ofte serier (dvs uten å ta opp fingeren fra knappen) mer enn 6 bilder i RAW-format? Skyter du ofte i ekstremt mørke lokaler eller har andre gunner til å trenge ISO på 3200? Tar du ekstreme makrobilder eller styrer flere blitser med behov for 1/250 sync? Tar du ofte mer enn tre bilder i sekunder?

Hvis svaret er "JA" på alle sammen trenger du (kanskje) D200. Kan du leve uten disse tingene (høyst sannsynlig) er det ikke dem som er viktige for deg.

D80 er og blir et nyere kamera enn D200, i tillegg er det lettere. Til gjengjeld har det mer plastikk i huset uten at det føles spesielt plastikkaktig.

Gå i butikken og hold D80 og D200 i hånda. Det er den beste måten å teste dem på. :)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav agk » tir 30.10.2007 0:54

Jeg har levert bilder for penger med både d70 og d200, så jeg føler meg kvalifisert til å svare, men det finnes nok andre som er uenige med meg...

macwilliam skrev:Men, har D200 auto modus?

Nei

macwilliam skrev:ISO 100/1600 vs 100/3200

ISO3200 har jeg kun brukt i tilfeller der det å få et bilde er viktigere enn støy. Om du ikke skal levere bilder for penger, så er ikke iso3200 noe viktig.

macwilliam skrev:FPS 3 vs 5

FPS 3 er greit nok. 5 er fint om du skal skyte sport, men jeg har klart meg fiiiint i tre å med d70, og bruker det enda.

macwilliam skrev:Flash sync speed 1/200 vs 1/250

Ikke veldig viktig, men definitvt en fordel. Dersom du trenger 1/250 sync, kan du evt se etter brukt d70, og legge pengene i optikk.

macwilliam skrev:Continuous shots 6(RAW) vs 37

Har ALDRI hatt problemer med buffer på d70, den er bare litt dårligere enn d80.

macwilliam skrev: Er det verdt å betale mer for disse funksjonene i
Nikon D200?

Om du skal levere bilder for penger, ja. Ellers mener jeg d80 holder fint.
medlem i 211 måneder
 

Innleggav svar » tir 30.10.2007 7:24

I disse dager kan det være lurt å vente på D300, vist det er et kamera i den katogorien man er på jakt etter.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav MatsEikemo » tir 30.10.2007 11:27

"The single most important component of a camera is the twelve inches behind it." - Even Ansel

Ken Rockwell hevder, veldig sannferdig, at du kan få gode bilder og utøve god fotografisk kunst HELT uavhengig av hvilket kamera du bruker - det kan være et engangskamera kjøpt for hundre kr!

http://kenrockwell.com/tech/notcamera.htm

ps. dette er ikke spesifik rettet mot trådstarter, men en generell oppfordring til de fleste fotografer
medlem i 200 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere