Nikon D80 eller D200?

Innleggav macwilliam » tor 01.11.2007 23:50

Hører på deg Olaf, men jeg synes det også kan være greit å få noen innspill fra andre, kanskje mer erfarne fotografer?

Det er jo ikke med det sagt at jeg ikke vurderer å feks gå for en brukt D70 eller D80..

Vet forresten godt hva brennvidde og dybdeskarphet er ;)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Nikon D80 eller D200?

Innleggav nathmac » ons 07.11.2007 0:26

Det har vist forsvunnet en del poster siden sist, men sist jeg leste gjennom virket det som du var usikker på hvilke "automatiske" muligheter D200 hadde.
D200 har en innstilling som heter P (for program antagelig) dene setter blender og lukker automatisk slik at du raskt kan få riktig eksponert bilde.
Det D200 ikke har som jeg tror D80 har er egne program for portrett, landskap, sport o.s.v disse programmene vil stille Fx dybdeskarphet etter hva du ønsker og ta bilde av. På portrett regner jeg med at den vil sette liten dybdeskarphet slik at bakgrunnen blir uskarp.
På landskap vil den gå i motsat retning.
Jeg bruker mye blenderprioritets innstillingen på min D200, det vil si at jeg setter hvilken blender jeg ønsker og kamera justerer lukkertiden automatisk for å få riktig eksponering.
På samme måte kan du også ha lukkerprioritet.

Håper det svarte lit på dine spørsmål ?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re:

Innleggav Hysteria » søn 11.11.2007 2:37

macwilliam skrev:Men, det er vel ikke noe automodus på D200.. Og jeg er ikke proff på manuelle instillinger, så det vil ikke gå så kjapt å finne ut hvilken blenderåpning, lukkertid osv jeg skal bruke.. Men la si jeg plutselig vil ta et kjapt bildet, er det noen auto instillinger som gjør at jeg bare kan knipse med en gang, og få et ganske bra resultat?

Og du mener 50mm fastobjektiv er bedre en 30mm til normalbruk?


D200 har automodus. Denne velger lukkertid og blender automatisk for deg, men D200 har også 2 halvauto moduser. Her kan du selv bestemme lukkertid selv og blender stiller kameraet automatisk, likesann med blender hvor det stiller lukkertid for deg. Så har du modus hvor du velger alt selv.

Ved normalbruk ville jeg anbefalt ei linse som ikke har fast brennvidde. Heller ei linse uten fast brennvidde OG ei 50/30mm atmed.

Tilbake til D80 vs D200.
Jeg har selv prøvd begge kameraene, jeg eier blandt annet selv et D200, og ville under NORMALT bruk valgt D80. Med det mener jeg random familiefotografier og vennebilder osv. Ikke misforstå meg, man trenger ikke et millionkamera for å være en god fotograf, men har du et krav til mer kvalitet eller bare ønsker mer kvalitet velger du D200.

agk skrev:
macwilliam skrev:Continuous shots 6(RAW) vs 37

Har ALDRI hatt problemer med buffer på d70, den er bare litt dårligere enn d80.


skjønner ikke hvordan du ikke har hatt problemer med 6 når jeg har hatt problemer med 21 (RAW)...
medlem i 206 måneder
 

Re: Nikon D80 eller D200?

Innleggav gunleik » søn 11.11.2007 17:00

Kaste meg inn i en diskusjon der alt er sagt allerede?

Seff!

Har IKKE erfaring med D-80, men med 50/70 og eier mitt andre 200 nå.


Jeg må si at selv om du ikke har all verden av linser, er bare soliditeten i 200-kroppen verd opplevelsen.

Alt er mer presist og mer solid.
Mer ordentlig, mindre leketøy.

RAW prosesseringen i 200'en er også mye bedre enn i 70 (og 50)

Oi...

Æ'kke RAW, RAW, da?

Nei. Elle, jo... eller altså...

RAW er som ordet sier en rå-tapning av det sensoren har sett - uprosessert, hvordan bildene kommer ut er abhengig av meta-data.

bildene fra 200 ser (med default-settinger) nesten uklare og "melkete" ut, sammenliknet med 50/70.

Mye fler valg er overlatt til fotografen og post.

Jeg liker det.

Default hvitballanse for sensoren ser litt mindre "blå" ut og det virker som sensoren tåler litt mer i toppen før den sprekker (at bildet blåser)

Burst skudd er en annen funksjon jeg ikke husker hvordan jeg greide meg uten.

Kort sagt:

200 er ikke "vanskeligere" å bruke enn noe annet DSLR.
Bilder handler om blender, lukker og komposisjon.

Linser:
Klart du får litt mer ut av en dyr linse på en 200, men du får ikke mindre ut av en billig -;)

Driftssikkerhet:
D-200 er ratet for profft (mis-)bruk og jeg merker det hver dag. Solid.

Billedkvalitet (teknisk)
Et mye bedre utgangspunkt for etterarbeid fra 200.

Prisforskjell?
Har lite å si, og levetiden til 200 vil sannsynligvis utligne denne mange ganger.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]