Hvilket speilrefleks?

Innleggav andhans1 » tor 18.10.2007 16:43

Et tips til dere som vurderer å kjøpe speilrefleks kamera. Finn deg et par alternativer og gå i butikken og prøv hvordan kameraet er å holde... og prøv flere forskjellige. 400d, D80, D40x osv. osv. Du vil fort merke at grepet har mye å si. Og har du, sånn som meg, forholdsvis store hender så virker ikke de "små" speilrefleksene som 400d og D40x. Da vil du oppleve at du får et billig kamera som du ikke klarer å holde stabilt og får dårlige bilder... og til slutt blir du lei, parkerer speilrefleksen og kjøper deg et kompaktkamera i stedet... ;)
medlem i 199 måneder
 

Innleggav Fatl » tor 18.10.2007 17:21

Det som er viktig og tenke på er denne livsviktige optikken, Har du dårlig optikk blir ikke bildene dine av den beste sorten uansett hvor bra kameraet ditt er. så jeg sier som jeg sa før her i tråden. ta en titt på 30d, dette er et kamera som nesten er identisk med 40d men en del billigere ettersom storebror nå har kommet ut.
Det tar litt færre ilder per sek (5 mot 6,5 på 40d) og det er har 8mpix istedenfor 10. disse pixlene er et noe det mye forskjellige meninger om man trenger eller ikke. men på mitt 30d får jeg utskrifter i A3 format i bra kvalitet. så jeg bytter nok ikke ut mitt gamle mot nytt pga av det.
Støvrense system er også noe storerbror (les: 40d) kan slenge på lista over goder, men dette er et system som kun begrenser støvet, ikke eliminerer det så en rens av speil og bildebrikke for hånd må til uansett. også er det skjermen. Den er 0,5" større på 40d og har noe som heter livewiew, dette er en finesse som gjør slik at du kan holde kameraet som et kompakt kamera og ta bilder. Vil du egentlig ha brukt for dette, regner med at etter noen bilder finner du at du kun vil bruke skjermen til å finne ut om bildet ble slikt som du hadde tenkt, det er svert mye som dukker opp i et bilde når du legger det over på en hardisk og for sett det i stor størrelse i forhold til hva du ser i lcd skjermen. og som nevnt tidligere dra i en foto butikk og prøv å holde i kameraet, ettersom det er finns mye forskjellige løsninger. kanskje forskjellen på en fille sak som i plassering av av/på knapp for deg til og velge canon kontra nikon osv. Så igjen min mening; vurder deg et 30d og fyr av resten av pengene på god optikk, for når alt kommer til alt er ikke kameraet bedre enn det svakeste ledd.

Atle
medlem i 199 måneder
 

Innleggav haartufs » tor 18.10.2007 19:45

De to pakkene du fant er nok ikke noe særlig å satse på. De objektivene vil nok de fleste referere til som "cheap shit" ja. Ville ikke brukt så mye penger på såpass mye utstyr som du ganske sikkert kommer til å bytte ut etter en stund uansett.

Hvis du vil ha en virkelig god vidvinkel til en billig penge bør du forresten gå for en Sigma 10-20mm.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Mr_MacBookPro17 » tor 18.10.2007 19:58

ja jeg tenkte jeg skulle ha 10-22 uansett og regnet med det andre var bare tull likevel.

sigma passer til D40? ser at canon sitt 10-22 koster over 6000
http://www.japanphoto.no/product/canon- ... -22mm-usm/


er det noe forskjell mellom dem?
eller jeg fant 10-20 sigma til canon, så det passer vist. men 20 og 22 hva er forskjellen? noe stort?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Fatl » tor 18.10.2007 23:25

uten å ha lest specs for sigma sitt objektiv, vet jeg at forskjellen blant annet er USM (ultra sonic motor) Dette er canons fokus system og fokuserer lynkjapt. jeg har selv canons 10-22mm og er meget fornøyd. har også to sigma objektiver er også kjempefornøyd med de til den prisen jeg fikk de for. Husk du får det du betaler for. Sigma sine linser har en tendens til å slite med autofokus, den klarer ikke helt og bestemme seg om hva den skal fokusere på og den bråker, pluss at den ikke er noe nevneverdig rask. Dette er jo noen litt eldre sigma objektiver jeg har og regner vel med at fokus problemet er fikset på de nyere modellene.
Regner også med at objektivet kan slippe inn (Blender) er noe mindre på sigma sin. det vil si at du må ha lengere lukke tider på sigma sin linse enn canon sin, hvis bilde tas i samme lys, ergo kan canon sitt objektiv brukes i noe dårligere lys enn sigma sitt.
Av annet kan du se på bildene at linsene ikke er av samme kvalitet som canon sine (dette er på billig objektiver fra sigma de leverer også dyrer saker som er i en annen klasse) dette kan sees at ved kanten av bildene har det en lei tendens til og bli en mørk ring, dette nettopp fordi det er såkalt "billig optikk" dette har jeg ikke opplevd på canon 10-22mm. så det er her forskjellen ligger. men nå vet jeg ikke hvordan 10-20mm er laget. Både sigma og canon lager strålene optikk, men husk at det er en grunn til at to nesten identiske objektiver kan ha en prisforskjell på flere tusen kroner. og for å svare sigma passer til det meste bare pass på når du kjøper et objektiv at det står at det er til canon eller nikon osv.
medlem i 199 måneder
 

Innleggav Banzo » fre 19.10.2007 0:39

Jeg har sigma 10-20 til min nikon d80. Hadde jeg hatt Canon ville jeg derimot gått for canons egen 10-22. Det er fordi Nikons 12-24 koster 9000, mens Canons koster 6k og er faktisk bedre. Da blir det mindre poeng i å kjøpe Sigma sitt.

Forskjellen på skjermen er faktisk betydelig mellom 30d og 40, og det er en del små gode forskjeller ellers som ikke blir fanga opp a specs.

Er veldig liten forskjell mellom 20 og 22. Det enkleste er å tenke i prosent. Det stemmer bra, og du ser at mellom 20 og 22 er det bare 10 prosent forskjell i forstørrelse, mens mellom 10 og 12 er det rundt 20 prosent forskjell. Det er ganske betydelig når man først skal blåse penger på ultravidvinkel. Men, er begrensa med motiver som passer til så ekstrem vinkel. De fleste ender opp med å bruke 12-24 mm mest, de fleste altså, ikke alle. Men er vanskelig å ta gode bilder på 10mm. Alt du fanger opp skal rettferdiggjøre sin plass i komposisjonen.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Innleggav olafen » fre 19.10.2007 0:39

Hei alle som vurderer kjøp av dyrt kamera!

Av egen erfaring ved kjøp av dyrt kamera (EOS 300D) da dette kostet 12 000 kr, så vil jeg bare be dere tenke gjennom noen ting før dere kjøper.

1. Er fotografering en av flere hobbyer/interesser du har?
2. Har du fotografert mye tidligere?
3. Synes du selv at du har et godt øye for motiv?
4. Har du noen som kan lære deg grunnleggende om fotografering, og er du villig til å bruke tid på å lære dette?

Hva jeg vil frem til med dette er at det er personen bak kamera som tar gode bilder og ikke kameraet. I de fleste tilfeller vil en dyktig fotograf ta bedre bilder med et pocketkamera enn hva de fleste andre klarer med topp speilrefleks-utstyr.

Jeg var selv av den oppfatning etter noen års bruk av lommekamera, at straks jeg fikk et speilreflekskamera så ville jeg ta flere og bedre bilder. Jeg brukte masse tid og energi på å sette meg inn i kameraets funksjoner og hva de betyr. Og bildene ble bedre, men ikke så bra som jeg skulle trodde de skulle bli!

Problemet mitt er at om jeg har et kamera til 5000 kr, eller et til 100 000, så blir ikke bildene bedre av den grunn. Jeg er og blir en, under middels fotograf, og har skjønt at for å bli bedre må jeg ofre tid jeg ikke har, eller villig til å bruke! Grunnen til dette er at jeg har for mange interesser, og alle disse krever tid og penger, og det her jeg ikke ubegrenset av.

Så, mitt råd er: Kjøp et kamera, gjerne speilrefleks. Men ikke bruk mer penger enn nødvendig. I dag får man gode kamera til omlag 5-6000 kr, og de tar flotte bilder. Bruk tid på å lære deg å ta gode bilder, og skulle interessen øke, invisterer man i et bedre senere.

mvh
olafen
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Mr_MacBookPro17 » fre 19.10.2007 12:47

takker for innlegget.

ser poenget ditt og det er slik jeg tenker.

Siden jeg skal til usa så kjøper jeg gjerne litt bedre kamera en det jeg ellers hadde gjort her i norge, feks D40 koster 1100$ nytt i usa mens det koster over 10K i norge.

jeg synes det er vel verdt de 1100$ blir jeg missfornøyd så blir ikke det noe problem å selge det for samme sum som jeg kjøpte det for.

Er ny på speilrefleks og derfor kjøper jeg noe rundt 10K for det er ikke det billigste og ikke det dyreste og noe som passer min økonomi bra.

Så får jeg se hvor mye det blir brukt når jeg først får det. men uansett er planen å ha det lenge, for jeg tar bilder i bøttevis når jeg først begynner feks på ferie så ryker minnekortene fort. men det er ikke bare slik at jeg plaffer løs prøver så godt jeg kan å ta bra bilder. er fornøyd så langt. men vil gå et nivå opp siden jeg har råd til det.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav haartufs » fre 19.10.2007 13:19

Bare husk det at de fleste helst vil kjøpe et brukt kamera som faktisk er dekket av det norske reklamasjonssystemet. Så hvis du forestiller deg at du skal få like mye for et "amerikansk" kamera på bruktmarkedet, så er det bare å glemme. Husk forresten å sjekke de norske prisene på de aktuelle tingene først, for eksempel sigmaobjektiv får du for omtrent samme prisen. Prisene i amerikanske nettbutikker er forresten også ofte uten moms, prisene i butikkene over der kan du regne med at ligger litt høyere.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Chalkley » fre 19.10.2007 13:28

Haartufs:
Tvertimot. Dersom Mr_MacBookPro17 kjøper et Canon 40D til $1100 og ikke liker det, så skal jeg gladelig betale 6000 for det (= $1100)

Mr_MacBookPro17: Send meg i så fall en PM :-)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav gersa » fre 19.10.2007 13:49

Selv har jeg tatt mye bilder på kickboksinstevner. Og jeg kan si med den gang at for innendørssport er det et must med "raske" linser. Jeg har en 17-50mm f2.8 for å ta bilder på/ved ringen og for å ta bilder lenger unna må man ha en 70-200mm f2.8 eller tilsvarende. Evt en lenger fast tele med f4, men disse koster skjorta pluss litt til. Blitz får man generellt ikke lov til å bruke, men det varierer jo fra stevne til stevne og sport til sport. Lite morro å gå i clinch med noen i ringen for så å bli blendet av en blitz midt i trynet og så få en rak høyre ;) Det ser lyst ut i store idrettshaller, men det er bare en illusjon. Prøvde å bruke en 18-200 f3,5-5,6 zoom forrige gang, og selv på dagtid med litt lys inn gjennom vinduene er ikke det raskt nok uten blitz. Husk eksta batteri (evt. batterigrep), nok minnekort og en bærbar databank..
medlem i 229 måneder
 

Innleggav haartufs » fre 19.10.2007 13:52

Chalkley skrev:Haartufs:
Tvertimot. Dersom Mr_MacBookPro17 kjøper et Canon 40D til $1100 og ikke liker det, så skal jeg gladelig betale 6000 for det (= $1100)


Ok da gjelder det vel for oss som bryr oss om prisen etter kjøpsøyeblikket også. Hvor gøy er det å betale full-pris for et nytt kamera hvis du støter på en produksjonsfeil?

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Chalkley » fre 19.10.2007 14:11

Dersom jeg kan spare nærmere 3500, så tar jeg sjansen på det.

Og prisen på digitale speilreflekskamera faller som en stein etter kort tid etter lansering likevel, så den biten plager meg ikke. Poenget mitt var at han overhodet ikke vil ha problemer med å selge et 40D til 6000 kroner. 30D selges regelmessig for 5000 på foto.no, uavhengig av kjøpssted.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Mr_MacBookPro17 » fre 19.10.2007 17:35

ikke bare det, 1100$ da snakker jeg om et helt nytt ubrukt amerikansk kamera! Forskjellen er vel strømkontakten og det lar seg fint ordne, da noen av mine venner har en ps3.

eaby er et bruktmarked ja men hvis man ser litt etter så finner man helt nye NIB (New in box ) kamera og diverse. har handlet på ebay ofte ( handycam, snowboard + utstyr + + + og spart en del peng, så langt har jeg ikke opplevd en funksjonsfeil med noe jeg har kjøpt der. så det er jeg storfornøyd med. det selges også med amerikansk garanti så familien min som bor i usa kan gledelig hjelpe meg med det om det skulle bli noe.

og dersom jeg ikke er fornøyd så skal Mr Haartufs gledelig få en mail av meg! så jeg er ikke så særlig redd for å komme med det til norge i frykt for å ikke kunne selge det videre.

jeg drar til usa om en måneds tid + så da vil kronen forhåpentligvis styrke seg enda litt.. he he... men uansett det er vel 100$ dyrere å kjøpe i butikk en på nett og jeg har tenkt å bruke det der borte så oppdager jeg noe feil ordner jeg det med en gang.


Skal bruke det i f.esk basket sammenheng i og med at det er det jeg driver med selv. skal uansett ha en vidvinkel 10-22 og gjerne en zoom linse men det finner jeg ut av etterhvert.

Canon EF 70-200 koster 14900 på japanphoto.no mens på ebay ca 1000$ så det er ikke så verst å kjøpe 10-22 + 70-200 på ebay og kamera i butikk i statene. desuten så har de mest sansynligvis TAXFREE kjøp og da vil en del moms komme tilbake til meg igjen.. men uansett sparer jeg halv pris i forhold til norge.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav nbgoldin » tir 23.10.2007 5:38

Etter å ha hørt på alle disse tipsene her så tror jeg at jeg har bestemt meg for å kjøpe et Canon 400d og MASSE bra optikk :bitchin:
Men det objektivet som er standard på 400d har jeg hørt mye dritt om... vil det da heller lønne seg å bare kjøpe kamerahus og et bedre "standard" objektiv? Tenker på å kjøpe et bra vidvinkelsobjektiv også... Noen tips? Har da nesten 10000 å bruke på en vidvinkel og en "standard" (hvis dere anbefaler å kjøpe et annet en det som følger med) Men vil dad helst bruke minst som mulig.

Jeg vil vel ikke angre bittert om 1 år da :-! og heller skulle ønsket at jeg kjøpte 40d? Den er så utrolig fristende å god! O:-)
Grunnen til at jeg velger å legge så mye penger i kamera nå er at jeg vil at det skal vare leeenge! At det ikke skal bli ødelagt om et par år eller da være helt utdatert <_<

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]