Hvilket speilrefleks?

Innleggav Knesaren » ons 17.10.2007 16:10

Velg Canon eller Nikon siden det er lettest å få tak i optikk til disse i Norge.

Kjøp et rimelig hus og bruk heller penger på optikk. Enten flere rimelige eller en/et par gode.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav nbgoldin » ons 17.10.2007 22:38

Jeg tenker også på å kjøpe speilreflex (igjen) etter at mitt Canon 350d kamera ble stjålet på t-banen... Og jeg bare lurer på om man merker stor forskjell mellom Canon 350d og f.eks. Canon 40d og Canon 400d, det er disse 2 kameraene jeg tipper imellom akkurat nå, hva er egentlig de mest merkbare forskjellene her? Jeg har allerede et objektiv jeg er veldig fornøyd med som bare ligger i baggen sin... OG DET MÅ UT! (:)
Takk for svar :-D

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Innleggav Knesaren » ons 17.10.2007 22:53

Optikk er viktigere enn å kjøpe fancye kamerahus.
Har du et begrenset budsjett, kan du kjøpe flere billige linser for å få større variasjon i fotograferingsmulighetene.

Jeg har et Canon 20D hus m/std. 18-55mm optikk og har i tillegg kjøpt en 50mm f1.8 og en 70-300 linse. Neste på listen blir en vidvinkel.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav nbgoldin » ons 17.10.2007 22:57

hmm, men når man f.eks. tar bilder i mørket, blir det ikke bedre på 40d enn mitt gamle 350d? fordi jeg merket ofte at lukketiden var for lenge og alt ble bare helt fordratt his du skjønner hva jeg mener ! :-D

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Innleggav Knesaren » ons 17.10.2007 22:59

Regner med at nyere elektronikk er mer følsom (les bedre) enn eldre elektronikk. Utviklingen går fort...

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav haartufs » ons 17.10.2007 23:12

nbgoldin skrev:hmm, men når man f.eks. tar bilder i mørket, blir det ikke bedre på 40d enn mitt gamle 350d? fordi jeg merket ofte at lukketiden var for lenge og alt ble bare helt fordratt his du skjønner hva jeg mener ! :-D


Med samme instillinger på 40D, så nei, med mindre du har et stabiliserende objektiv. Men det som er greia er at ved høyere ISO (lysfølsomhet) vil bildebrikka filtrere støy bedre. Ved høyere ISO slipper du unna lange lukkertider.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Hvilket speilreflex?

Innleggav mareno » ons 17.10.2007 23:16

Jeg synes også at jeg har sett tråden før. Canon og Nikon er beste valg, sett i forhold til de andre nevnte D40 fra Canon og D300 fra Nikon er å anbefale. Bruker selv et Nikon med to-tre objektiver som faktisk er omlag 25-30 år gamle, siden det var nevnt som et pre for Pentax. Har selv erfart hvor dyrt det er å leve med Pentax sitt smale objektiv- og utstyrsgarderobe. Fri og bevare meg. Men bruk pengene på god optikk.
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Knesaren » ons 17.10.2007 23:36

haartufs skrev:Men det som er greia er at ved høyere ISO (lysfølsomhet) vil bildebrikka filtrere støy bedre. Ved høyere ISO slipper du unna lange lukkertider.


Du mener vel motsatt? Lav ISO (f.eks. 100) har nesten ikke støy, men høy ISO (f.eks. 1600) har mye støy i bildet.

Mitt råd er (med std. objektiv):
ISO 100 - Ute i sollys
ISO 200 - Ute i vanlig lys
ISO 400 - Ute i vanlig lys / Inne
ISO 800 - Inne
ISO 1600 - Inne / Sport (for å få rask lukkertid)
ISO 3200 - Inne, litt mørkt / Sport (for å få rask lukkertid)

Dette kan nok diskuteres til månen detter ned, men rundt dette er en grei tankegang.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav haartufs » ons 17.10.2007 23:48

Utrykte meg kanskje litt kronglete, mente at bildebrikka i 40D vil filtrere støy bedre på høy ISO i forhold til det 350D gjør.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Mr_MacBookPro17 » tor 18.10.2007 12:40

fikk svar av en her på forrige side til å se på http://www.cameralabs.com og der har de gode tester av både linser og kamerahus.

jeg vurderer mellom Sony A700 og Canon 40D

og det heller mye mot canon nå. skal innom et par butikker for å kjenne litt på dem før jeg bestemmer meg. det er lenge til jeg skal til usa så forhåpentligvis går de litt ned i pris og kronen styrker seg enda mye mye mer, he he.

men jeg liker at sony har utrolig hurtig overføring av bilder til mac/pc og en krystallklar 3" og to minnekort.

men så er canon litt kjappere + +...

dessuten leste jeg at amerikanske versjoner av canon 40D er laget i metall mens EU er i plast... stemmer dette? leste det der en ga tilbakemelding etter sitt kjøp...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Banzo » tor 18.10.2007 13:12

40d er 40d, uansett hvor du kjøper det.

40d bruker samme bildebrikke som 400d, som overtok for 350d. Så vil ikek være bedre på lysfølsomhet, og tester har vist det. Da må du opp på fullformat (5d) for å merke forskjell.

Og 40d har også en ny 3 tommers skjerm som ikke skal stå tilbake for sony sin.

Greit med plass til to minnekort for backup om kortet skulle bugge, men er viktigere med hastighet når du tar bilder enn to kortplasser og rask overføring til pc.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Innleggav troy » tor 18.10.2007 13:29

Hva med nikon D40x (rimelig kamera og brukervennlig som F, enkelt å bruke), og legge spenna i objektiver isteden?

Kameraet er et perfekt første SLR mener jeg!

Edit:
Men nå har jeg ikke mye peil på området jeg da, men ville bare utrykke min mening om et bra kamera til en billig penge, og da har du masse kroner til knallgode objektiver!

Jeg er iallefall meget fornøyd med det, og det har lært meg masse om foto generelt pga sitt grafiske utseende på menyene.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Innleggav sortebill » tor 18.10.2007 13:35

Det er interessant å se hvordan alle maser om Bildebrikken, er det virkelig ingenting som tenker på at konverteren også har litt å si? Det er da ikke samme konverter i 40d og 400d så det vil være en viss forskjell i kvalitet.

40D har også større buffer og kan ta bilder raskere enn 400D. Det som er artig er også hvordan folk her er så utrolig optatte av bits og bytes, er vel nesten ingenting som er viktigere enn en stor OG lyssterk søker? 40D bruker jo pentaprisme hvor 400D bruker pentaspeil noe som nødvendigvis gir en mye mørkere søker. Å si at 40D og 400D er det samme kameraet blir litt tett, det er jo forskjeller på dem.

For the record: Pentax K10D har EKTE pentaprisme og 22bits konvertere noe 400D ikke har :D

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Banzo » tor 18.10.2007 13:39

Du har et poeng sortebill, men i dette tilfelle mener jeg bildebrikke er bildebrikke. Du kan se isoen testa her:
http://kenrockwell.com/tech/iso-compari ... /index.htm

Jeg sliter i alle fall med å se noen forskjell.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Innleggav Mr_MacBookPro17 » tor 18.10.2007 16:14

fant noen tilbud her, for godt til å være sant?

http://www.digicombos.com/product_p/cneos40d3clgb4.htm

http://www.digicombos.com/product_p/cne ... 2slgb4.htm


har egentlig lyst på wide 10-22 linse. den er nok noe dyrere men likevel.

er de linsene som følger med noe eller er det bare cheap shit som jeg ville ha sagt.

kameraet er 1179 kan vel bruke en tussing på div linser.

på ebay koster 10-22 ca 600$

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere