Canon 40D og raw filer.

Re: Canon 40D og raw filer.

Innleggav gunleik » ons 14.11.2007 4:01

RAW, er i de tilfellene jeg kjenner til en "rå" tapning av sensordata.

Aperture, Photoshop, Lightroom eller lignende gjør "fremkallingen" av disse basert på RAW informasjonen og metadata fra kameraet.

Det vil også si at:
Om det finnes registrerte data på sensoren, kan de hentes frem i etterarbeid (gitt at eksponeringen er litt... klønete...)

RAW bilder fra en sensor er (datamessig) totalt forskjellig fra en annen. Og skal være det (selv i komprimert form).

Eller er det noe jeg har misforstått?

mvh:
Gunleik
(Som jobber med bilder, og benytter seg av mer enn ett kamera daglig. -;)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Canon 40D og raw filer.

Innleggav fotojon » ons 14.11.2007 4:34

du har helt rett i det du skriver, men det har ingenting med ideen om å standardisere RAW formatene.
det er ikke RAW formatet som "informasjon" man ønsker å gjøre likt, men måten disse
blir utlevert på.

Raw er som forskjellige språk. akkurat som om du har 5 mennsker fra fem forskjellige land som ser en ting og skal gjenfortelle denne.
alternativ a) de forklarer det på sitt språk så ingen andre enn dem som kan det språket forstår dem.
eller alternativ b) man lærer dem engelsk slik at alle forstår dem.
samme prinsippet.

ut i fra den siste linjen din, er du da fotograf? i så fall burde du vite dette :-P
neida for all del, men det er som sagt en vesentlig forskjell.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Canon 40D og raw filer.

Innleggav gunleik » ons 14.11.2007 9:51

Jobber med video/film -;) der RAW akkurat er på vei inn, og har drevet med RAW bilder - mye til comp'er i noen år...

Å se 12MP bilder flagre over skjermen i 25 bilder/sek, gjør noe med en -;)
(bortsett da fra at det bare finnes projektorer du skal spille dem av på i full oppløsning -;)

Jeg skjønner det praktiske i standpunktet ditt. Og man kunne kanskje stabilisere ting i grupper som CCD'er eller CMOS'er, men det skjer såpass mye på sensor-fronten for tiden, at jeg tror fortsatt at det er upraktisk å stabilisere formatet.

Kjenner ikke DNG, men om det er et format som funker som felles interpreter for eksisterende kameraer, er det i så fall en god idé. Om man hadde et slikt fellesformat som tok opp i seg nye design-løsninger for sensorene med et sett standardiserte parametre, kan det ha mye for seg, så lenge man ikke tar livet av RAW (som i kameraspesifikke) løsninger ved siden.

Mener jeg.
But that's just me -;)

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Canon 40D og raw filer.

Innleggav æpple » tir 29.01.2008 17:54

Jeg har også en Canon 40D

Får ikke åpnet disse CR2 filene i Photoshop CS3!!

Veldig dumt i og med at jeg skal redigere dem der!

Noen som har en løsning?


Takk!
medlem i 194 måneder
 

Re: Canon 40D og raw filer.

Innleggav chaos_pilot » tir 05.02.2008 14:14

Til "æpple". Oppdatér Adobe Camera Raw:
http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

chaos pilot
medlem i 210 måneder
 

Re: Canon 40D og raw filer.

Innleggav mingebretsen » tir 05.02.2008 14:19

Har ikke Apple oppdatert Aperture enda! :O

Skal kjøpe 40D om en ukes tid i USA... Nå må apple kjappe seg litt her! ;)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Canon 40D og raw filer.

Innleggav chaos_pilot » tir 05.02.2008 22:41

Nei, Aperture er fortsatt på versjon 1.5.6 — som det har vært siden Leopard ble sluppet.
Støtte for raw-filer for 40D er inkludert i Leopard og Tiger 10.4.11 — og skal fungere fint i nåværende versjon av Aperture.

chaos pilot
medlem i 210 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]