Angående D80 og min andre linse

Angående D80 og min andre linse

Innleggav MagnusH » lør 08.09.2007 17:52

Hei!

Har for en liten stund kjøpt inn en D80 med (etter vanvittig mange anbefalninger av fotovenner av meg) en 18-200 VR. Driver fortiden å vurderer ett nytt linsekjøp men er utrolig usikker hva jeg skal velge. Drev å tenkte på en vidvinkel eller fisheye eventuelt en 35mm.

Skjønner jo at dette går mye på hva jeg ønsker å ta bilder av men tenkte jeg skulle lufte det her.

Magnus!

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav edo » lør 08.09.2007 17:54

Hva med en 50mm 1.8? Den er lyssterk, billig (1000 kr) og gir utrolig skarpe bilder.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Andre88 » lør 08.09.2007 18:17

henger meg med på denne tråden.. Ser også etter ny objektiv på d80.. 50mm gir vidvinkel?

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Innleggav deepz » lør 08.09.2007 18:44

Nei 50mm gir ikke vidvinkel (på 135,DX etc).

Blir litt forbauset over hvor lite folk vet og gidder å sette seg inn i ting. Man kan liksom svi av 10 lapper på et kamera, men gidder ikke lære seg helt grunnleggende ting som brennvidde.

Jeg foreslår at du heller bruker pengene på en god bok!

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... 245&rom=MP
medlem i 200 måneder
 

Innleggav Banzo » lør 08.09.2007 18:58

Hei, jeg har både d80 og 18-200 vr selv.
Kjøpte sigma 10-20 mm (3500 kr) og 50 mm 1.4 (3000) etter det.
Veldig fornøyd med alle tre objektivene, men sigmaen bør man være ekstra nøye på å teste for en del av eksemplarene er litt uskarpe.
Med en ultra-vidvinkel som 10-20'n og en 50 mm har man det man trenger til å ta gode landskapsbilder og portretter, med 18-200 som en veldig fin all rounder når man ikke har tid og mulighet til å bytte linser.
Jeg gikk for 1.4 på 50 mm, fordi den er litt skarpere helt åpen, og jeg da slapp å ergre meg over å ha kjøpt den nest beste. Og fortsatt er den ikke spesielt dyr med tanke på kvaliteten du får.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Innleggav expertn » lør 08.09.2007 19:11

På Sigma 10-20, er jeg mest fornøyd når jeg legger meg på ca 12mm. Kjempelinse, men uheldigvis ikke så lyssterk. 50mm 1.4 eller 1.8 er geniale. Og samtidig ganske billige linser begge to!:) Jeg slutta å bruke 18-200 vr da jeg kjøpte disse to til mitt d200.
medlem i 210 måneder
 

Innleggav fotojon » lør 08.09.2007 19:11

deepz: takk for at du sa det, så slapp jeg :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Banzo » lør 08.09.2007 19:16

Jeg trodde selv jeg ikke kom til å bruke 18-200 noe særlig etter jeg kjøpte meg de to objektivene, spesielt så er kvaliteten på 50 mm ikke til å komme utenom, men vr og den store zoomen gjør 18-200 til en fantastisk walkaroundlinse. Utrolig hvor mange gode bilder jeg får med den som jeg aldri ville fått knipsa med andre mindre fleksible objektiver.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Innleggav Andre88 » lør 08.09.2007 20:00

deepz, jeg har satt meg selv i det.. Men jeg har ikke undersøkt nøye på vidvinkel, mener å huske at de er under 20mm men ble usikker da du nevnte 50mm uten justere avstand siden det er vanlig sånt med vidvinkel og fisheye.. Jeg har ikke prioritert vidvinkel når det gjelder fotokunnskap, så...

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Innleggav deepz » lør 08.09.2007 20:19

fotojon: Hehe :)

banzo: Hva med å tvinge deg selv til å bruke 50mmern din en stund ? Et fast objektiv er mere krevende ja, men det gjør at man ofte må tenke kreativt istedet for bare å "zoome" inn på motivet og fyre av.

Andre: Skjønner ikke hva du mener med avstand. Brennvidde har ikke bare med vidvinkel å gjøre. Det nytter heller ikke å bare forholde seg til brennvidde uten også å forholde seg til opptaksformatet når man skal definere hva som er vidvinkel, normal og tele.
medlem i 200 måneder
 

Innleggav Banzo » lør 08.09.2007 20:28

Du har et poeng, for er lettvindt å bare stole på zoomen. Og jeg har tvunget meg til å bruke 500 mm så jeg må tenke mer, og gjør det når jeg kan, altså - når jeg ikke tar bilder av situasjoner, for da er det unektelig en stor fordel med å kunne zoome. Men når jeg har tid på meg, er 50mm veldig grei. Det er bare ikke alltid man har den luksusen å kunne ta seg god tid.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Innleggav deepz » lør 08.09.2007 20:40

Det er sant! Skulle jeg ut og f.eks gjort et presse eller reportasje oppdrag for noen andre ville jeg nok satsa på zoom objektiver, for å safe :)
medlem i 200 måneder
 

Innleggav haartufs » lør 08.09.2007 21:23

deepz skrev:Andre: Skjønner ikke hva du mener med avstand. Brennvidde har ikke bare med vidvinkel å gjøre. Det nytter heller ikke å bare forholde seg til brennvidde uten også å forholde seg til opptaksformatet når man skal definere hva som er vidvinkel, normal og tele.


Kanskje det har noe med det at du tipset om dette objektivet selv om trådstarter spurte etter vidvinkel? Men ja absolutt ett godt tips.

Uansett, til trådstarter:
Vil anbefale deg å se litt på EXIF-dataen din, ved å se på hvilke brennvidder du bruker mest vil det være enklere å velge ut hvordan objektiv du ønsker.
Nå har jeg dessverre ikke satt meg inn i objektivutvalget til Nikon, så har ikke noe som jeg helt sikkert kan anbefale. Men Sigma 10-20mm er i alle fall et av objektivene jeg mener at gir en mest for pengene. Hvis du trenger vidvinkel til 1,6-crop-sensor er det vel heller ikke så mye annet å vurdere.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav deepz » lør 08.09.2007 21:36

Jeg tipset ? Hmm. hvor ?
medlem i 200 måneder
 

Innleggav MagnusH » lør 08.09.2007 22:30

fint å få igang en diskusjon!

Må nok si at jeg kommer til å gå for en lyssensitiv 50mm. Vidvinkellinsen blir litt begrenset for mitt bruk, og med en slank studentlommebok i utlandet virker det mest fornuftig.

Takker for positive innlegg.

Magnus

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]