Nikon D40X eller Canon EOS 400D?

Innleggav martin » man 27.08.2007 8:03

Ser du har fått masse råd og vink allerede, men her er mitt også.
Valg av kamera blir sansynligvis smak og behag, eller kanskje pris?

Ellers ville jeg lest tester og erfaringer fra ulike brukere. Alle kan synse på generelt grunnlag ;)

Her er veldig nyttig lesning:
http://kenrockwell.com/tech.htm#cameras

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Funkaholic » man 27.08.2007 8:23

Som mange her sier, gå i en butikk og hold litt i begge. Spør gjerne om å få prøve det litt om de har batteri.

Jeg anbefaler 400D da jeg er storfornøyd med dette. Vurderte også D40X og D40 men valgte det vekk da disse to ikke har fokusmotor innebygd i huset men er avhengig av objektiver der dette er innebygd. Dvs at om du går til innkjøp av eldre Nikonobjektiver får du kun manuell fokus. Objektiver med fokusmotor er ofte noe stivere i pris.

Men, dette er ikke et innlegg som fraråder D40 og D40X, har prøvd det litt og er mildt sagt imponert over bildekvalitet, følelsen av kamera i hånden og reaksjonsevne.

Hva enn du ender opp med å velge - gled deg. Speilrefleksverden er helt fantastisk å gå inn i. Lykke til :-)

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Aphelion » man 27.08.2007 9:17

Schnoodleboy skrev:Kanskje på tide at noen her inne drar frem de fantastiske bildene de tok med Ricoh GR-1 og Olympus Mju bare så vi skal få en slutt på dette idiotiske snakket om begrensningene i utstyret.


Kan dra fram noen av de fantastiske bildene jeg har tatt med Canon EOS 3 og FILM jeg ;)

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Nikon D40X eller Canon EOS 400D?

Innleggav magnesa » tir 13.11.2007 14:55

Hei, vurdere samme sak.

Hvilket kamera endte du opp med, og er du nøgd?
medlem i 211 måneder
 

Re: Nikon D40X eller Canon EOS 400D?

Innleggav Mac Johs » tir 13.11.2007 15:44

Jeg skaffet meg et 400d for et halvt år siden, med originalobjektiv og sigma 18-200 og har planer om å få tak i canon sitt 50mm 1,4 objektiv. Dette er det først speilrefleks kameraet jeg har hatt og jeg syns det er et veldig godt kamera.

Når jeg bestemmte meg for kameraet valgte jeg mellom 400d og D80 disse kameraene har ca samme spesifikasjoner. Og for min skyld valgte jeg 400d fordi den lå best i hånden min, det var også en del lettere.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Nikon D40X eller Canon EOS 400D?

Innleggav duvidele » søn 02.12.2007 22:56

Nikon D40 og D40x er designet direkte til førstegangskøbere og har i forhold til Canon EOS 400D den store fordel, at man 1) kan få grafisk illustration af hvad der foregår inde i linsen og 2) at der er en "help-button" som man altid kan trykke på, hvorefter kameraet vil informere dig om hvad du bør gøre eller hvad du gør galt, i den givne situation. Perfekt til nybegynderen.

Men gå ned i butikken, prøv dem begge og vurder selv. For begge kameraer er rigtigt gode kameraer, men det rigtige for dig, kan du kun selv bestemme efter du har haft dem i hånden.

Jeg valgte personligt D40 for 6mdr siden og jeg har ABSOLUT ikke fortrudt!


Held og lykke med valget.
David
medlem i 195 måneder
 

Re: Nikon D40X eller Canon EOS 400D?

Innleggav iKarlsen » søn 02.12.2007 23:20

Det står veldig mye fornuftig her i forumet. Jeg har selv en del erfaring med Canon 400d og litt med d40. Begge kameraene er veldig gode. Canon er markedsledende når det gjelder speilrefleks, og det er vel en grunn for det.

Veldig mange syns 400D ligger bedre i hånden enn d40. Når man får på et batterigrep blir dessuten mye mer stabilt og holde. Samtidig som man kan eksponere bilde, samt stille blender og lukkertid på selve grepet.

Ellers er det en ting til som skiller disse kameraene, og det er fokuseringspunktene. Nikon har 3 fokuspunkter imot Canon sine 9. Dette er en vesentlig forskjell når man begynner og sette fokus selv for og få rett utrykk i bildene.

En annen ting som 400D er bedre på enn d40 er autofokusen. Canon sin her er bedre enn Nikon sin, det var store deler av dette samt minimalt med støy i bilder på ISO 1600, som gjorde at 400D vant testen på TV2 hjelper deg torsdag 22.11.

Og ikke glem cashbacken som Canon kjører nå frem til januar.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Nikon D40X eller Canon EOS 400D?

Innleggav magnesa » søn 02.12.2007 23:49

Ble Canon 400d, får det på fredag, så gleder med stort. Hørte at objektivet var dårlig/lite tilfredsstillende, men bestilte et med bildestabilisering (18-55mm) fordi jeg leste at det skulle hjelpe litt i forhold til det standard objektivet uten IS

Men noen anbefalinger til andre objektiv?
Sist endret av magnesa den man 03.12.2007 8:54, endret 1 gang
medlem i 211 måneder
 

Re: Nikon D40X eller Canon EOS 400D?

Innleggav krøllkrøllesen » søn 02.12.2007 23:54

http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article1127966.ece

D40 - terningkast 5
D40X - terningkast 4
400D - terningkast 3
E-400- terningkast 3

Mitt tips er å legge mye mer penger i optikk enn i kamera. Derfor passet D40 for meg - veldig fornøyd...

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Nikon D40X eller Canon EOS 400D?

Innleggav Nils J. Nesse » søn 02.12.2007 23:59

Jeg liker D40x veldig godt. Men ville seriøst vurdert å kjøpe Pentax K10D fra USA, med tanke på hvor billig det er der. F.eks 4125 kr inkl kitobjektiv på B&H. Med frakt og fortolling kommer man kanskje nærmere opp i prisen på D40X/400D, men et mye bedre kamera.
medlem i 195 måneder
 

Re: Nikon D40X eller Canon EOS 400D?

Innleggav magnesa » man 03.12.2007 8:49

TV2 testen er kanskje ikke blant de mest seriøse?
Syntes nå terningkast 3 var ganske lavt... Men uansett

Folk kjøper det de syntes er best for de, personlig syntes jeg D40x var bedre å holde og var et "penere" kamera enn 400d, men jeg gikk for 400d pga mye raskere autofokus, syntes D40x til tider var svært treg på å fokusere. Hadde dette vært bedre ville jeg definitivt valgt D40x

400D og D80 test
http://www.akam.no/test//10mp_speilrefl ... usen/32877

Fant mange mange andre når jeg letet etter kamera:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=497619
400d: 6, D80: 6 D40x: 4

http://www.dinside.no/php/art.php?id=345024
400D

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =2984&p=83
D40: 5

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =2676&p=83
D400:6
medlem i 211 måneder
 

Re: Nikon D40X eller Canon EOS 400D?

Innleggav magnesa » man 03.12.2007 8:53

Jeg vurderte seriøst pentaxen, spesielt fordi jeg er i utlandet nå, men valgte å få kjøpt et i Norge for å få norske forbruker rettigheter og garanti. Pentax hadde ikke world wide garanti ble jeg fortalt, så slik sett er det et mye dyrere kamera. Men det er fint, skal gi deg det.. litt tyngre, men digg å holde
medlem i 211 måneder
 

Re: Nikon D40X eller Canon EOS 400D?

Innleggav mariustu » man 03.12.2007 9:02

Nå har jeg ikke lest riktig alle innleggene i denne tråden, men vil komme med noen erfaringer med 400D. Har selv hatt dette kameraet siden apr. - mai. Hvis du er på begynner-level er dette er et svært godt kamera, jeg hadde kompakt super-zoom før, og det er en verden i forskjell.

Hvis du skal yte dette kameraet rettferdighet, kjøp annet objektiv enn kitobjektivet, det er ikke bra! Hadde jeg skulle kjøpe dette hadde jeg bedt om pakkepris på kamerahus + canon17-80USM IS, som er et bra allround objektiv. Det blir noe dyrere dog, men det er verdt det.

Kost på en ordentlig veske! Hvis du kjøper et kostbart objektiv, kjøp også blankt glass foran, så sikrer du deg mot riper.

Sammenlignning mot D40X, som jeg vurderte, kom jeg frem til at ulempen med fokusmotor gjorde at jeg ikke tok sjansen. Når gjelder størrelse på kamerhusene, er de nokså like, jeg synes ikke det ene var bedre enn det andre på det.

EDIT: ang farger/fargegjengivelse syntes jeg bildene ble noe "blasse" i starten, trodde det var noe galt. Det viste seg etter noe prøving og justering at kameraet kanskje viser noe matte farger, men dette kan man justere i innstillingene. Det går litt på smak og behag også. Ofte liker vi bildene best når de er "over-saturated", med sterke farger. Hva som er mest riktig, er ikke alltid så godt å si. Men etter å ha justert fragemetning et knepp, synes jeg bildene ble slik som "forventet". Husk også at kompaktkameraer ofte er innstilt med "et knepp ekstra", slik at vi skal oppfatte bildene som bra. (mange vil kalle de "over-saturated", har vi et godt ord for det på norsk?

Marius

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron