Canon EOS 350D Tips og Triks

Innleggav Åsmund » lør 18.08.2007 13:18

Hehe, neida, jeg mente liggende format, i motsetning til stående :-) Jeg bruker så og si bare A og S modus.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

ok

Innleggav Lostchild » lør 18.08.2007 14:35

så horisontalt altså?

Men daaa er jeg med vet du.

Jeg pleier å skifte en del mellom horisontal og vertikal, kommer litt ann på hvordan man vi få frem bilde.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Åsmund » lør 18.08.2007 15:43

Ja horisontalt, :) med mindre du pleier å ligge vertikalt :p hehe ;)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav chb » lør 18.08.2007 15:44

Lostchild! You are my hero! :rolls eyes: Hehe.. Du skjønner nok hva jeg mener! Men kan du forklare hvordan jeg setter lukkertid/blenderåpning? Jeg er ganske "noob" og jeg ikke fått kameraet enda.. hehe..

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

chb

Innleggav Lostchild » lør 18.08.2007 16:27

Greit jeg forstår hva du mener chb og bare hyggelig å være til hjelp vet du. I og med at du ikke har fått kamera enda så skal jeg ikke sitte å si ting som at ja da skrur på den den knotten og den dingsen. Så jeg henvender deg heller til denne guiden:


http://ritz.webphotoschool.com/Canon_EO ... index.html

Her finner du svaret på hvordan du setter lukkertid og blendeåpning greit forklart med bilder. Så let etter "Aperture and Shutter Speed Control" som er litt nede på siden.

Aperture = Blender
Shutter speed = Lukkertid (sier seg selv antakeligvis..)

Det er mulig at Åsmund har en bedre guide til deg, men dette søket gjorde jeg bare på google.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Bircoff den andre » lør 18.08.2007 16:30

noen som vet om en lignende guide til Olympus E-410??
medlem i 207 måneder
 

Bircoff den andre

Innleggav Lostchild » lør 18.08.2007 16:34

Et hurtig google søk:

http://www.megapixel.net/reviews/oly-e410/e410-gen.php

Funker den for deg eller?

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav chb » lør 18.08.2007 19:36

Check this: Bilde

Hehe.. Noen innvendinger på hva jeg har bestilt.. Bestillingen er åpen en dag til:P

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Lostchild » lør 18.08.2007 19:45

den bestillingen ser fin ut i mine øyne.

Du har faktisk fått rimelig bra priser også ser jeg og har da tatt en sammenligning med fotovideo.no

Så ser ut som du vil bli fornøyd. Personlig bruker jeg ikke 4gb kort, men har flere 2gb kort.

Men jeg har ingen innvendinger. Fin kamerabag også:)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Schnoodleboy » lør 18.08.2007 20:07

Som lostchild sier er det kanskje en fornuftig tanke med å ikke legge alle eggene i en kurv- flere minnekort fremfor å miste 1000 bilder på ett kort? Nå er Sandisk Extreme III CF kort svært gode, og tålen en støyt- but still...

Canon 350 D er utvilsomt mye bra kamera for pengene, men det kit-objektivet som leveres med (18-55mm).. vel, kanskje noe av det tristeste som finnes. Elendig byggkvalitet, dårlig lysstyrke, under gjennomsnitt optiske kvaliteter, treg AF- i det hele tatt, et objektiv som ikke burde sitte på et slikt kamera i mine øyne.
medlem i 213 måneder
 

Innleggav ZeZ » lør 18.08.2007 20:13

Jeg har et Canon EOS 400D med 18-55 mm objektiv. Skjønner at det ikke er all verden.. Kansje noen har noen tips til et godt og ikke alt for dyrt allroundobjektiv?
Har veldig lyst på fisheye, men det kan vel ikke kalles allround?


på forhånd takk!

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Mags » lør 18.08.2007 20:37

Henger meg på med et tips for portrettfotografering. For å få en utvisket bakgrunn lønner det seg å bruke et objektiv med lang brennvidde (zoom inn på personen). Jo lengre brennvidde (mer tele), jo mindre dybdeskarphet. Av samme grunn kan det være en fordel med vidvinkel ved landskapsfotografering, du får mye større dybdeskarphet ved kort brennvidde enn ved lang med samme blenderåpning.

Har selv en 350D men la i noen laken ekstra for å få et bedre objektiv, endte opp med 17-85mm.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav andyman » lør 18.08.2007 20:46

Dropp 18-55 til fordel for 50mm 1,8 II som koster ca. 800 kr.

Det du får da, er et objektiv som er lyssterkt (du kan ta bilder i ganske lav belysning uten å måtte ty til å bruke blitz), du får mye større blender, som gir en veldig fin effekt på portretter og annet, og det er mye enklere å fokusere med enn med 18-55.

Det du IKKE får, er vidvinkel. Jeg har klart meg i flere år nå uten vidvinkel. Men det avhenger jo av hva du liker å ta bilder av.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav annern » lør 18.08.2007 20:53

En ting jeg fant veldig nyttig er å sette autofokusknappen til å være en annen en på utløserknappen. På denne måten har man større kontroll på hvor man har fokus under bruk av autofokus. Hvilken knapp man vil ha som autofokus stiller man inn på manuellmeny - verktøy 2 - brukerfunksjoner.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Schnoodleboy » søn 19.08.2007 0:04

Som andyman sier er 50mm f1.8 (elller f1.4) er noe som bør være i de fleste fotografers bag- enten det er analogt eller digitalt- På DSLR vil det gi det et kort portrettobjektiv til en rimelig penge med mye lysstyrke og utmerket skarphet. Som walkaroundobjektiv er det derimot idioti i mine øyne- du trenger noe videre i tilegg. De fleste analogbrukere hadde enten 35mm eller 50mm som walkaround, og for deg ville det bety typisk en Sigma 30mm f1.4.

Uansett tror jeg det er mest logikk i å se etter en Tamron 17-50mm f2.8, det er et rimelig, svært skarpt og optisk fint allroundobjektiv for deg som dekker svært anvendelige 28-80mm i klassisk 35mm. Eneste minuset må være at det er billig plastfølelse og ganske stygg design- but who cares. Dette sammen med 50mm 1.8, og jeg mener du er i boks for lang tid fremover. Senere kan du vurdere en 85mm 1.8 og en 10-20mm.
medlem i 213 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]