Nikon D40 - investering for framtiden?

Nikon D40 - investering for framtiden?

Innleggav ridder7 » tor 26.07.2007 18:57

Jeg er på nippet til å investere i et D40-apparat, men er har enda litt tvil i kroppen. Dette med at alle mine fremtidlige objektiver må være AS-F blant annet. Er ikke disse mye dyrere enn "vanlige" objektiver? Vil det derfor være lønnsomt å kjøpe et kamera med innebygd af-motor nå med tanke på det lange løp?

Og er D40 et kamera jeg kan ha glede av i mange år, uansett hvor ivrig jeg blir, eller er det tydelig kun et nybegynnerkamera?

Har aldri hatt et speilreflekskamera før.

Takker for alle svar.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav iAperture » tor 26.07.2007 19:08

Personlig, ville jeg lett etter ett D50/D70s brukt. Det er mye i god stand der ute :)

D70s er ikke så dyrt fra USA heller, om jeg ikke husker feil. Det er et "discontinnued" kamera, men det er bra!

Tenk etter om du kommer til å handle objektiver som bare det, eller om du ikke trenger det. Finn ut av ditt store bruksområde.. hva fotograferer du for eks. osv. osv.
Sjekk dette opp mot hva slags objektiver som gjør hva, pluss at du sjekker om de har AF eller ei.
medlem i 211 måneder
 

Innleggav rstange » tor 26.07.2007 19:33

Selv eier jeg ett nikon D50, er ganske fornøyd ;-)

Som nybegynner kamera er D50 ypperlig, men D40 egner seg enda bedre. Jeg for min del angrer uansett litt nå for at jeg ikke gikk for D70. Selv om jeg ikke har hatt annet digitalt speilrefleks savner jeg noen funksjoner. F.eks. to hjul for instilling av blender og lukker. Dette er uansett små ting som man kan leve uten ! Jeg gleder meg mest til jeg har råd til å kjøpe ny blitz, SB800 ! :-)

Om du vil ha ett kamera du kan leve lenge med, men samtidig ønsker å ha det billig er jeg enig i overstående tips. Let etter D50 eller D70s brukt ! ;-)
Kjøp deg ett skikkelig objektiv og invister i ekstern blitz, SB600 eller SB800 ! Jeg mener det er en MYE bedre investering enn å kjøpe D80 eller D200 og ikke ha råd til mer.

Jeg mener D40 er ett type kamera du starter med og bruker en liten stund.
Ellers er det ett fint "kvinne" kamera ! ;-) Med det mener jeg at fordi det er så lett å bruke vil det være ypperlig for mennesker som ønsker friheten til speilrefleks, men samtidig ikke ønsker at det skal bli for avansert !

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav ridder7 » fre 27.07.2007 23:05

D50 nytt ,men kun hus for 3,6k. er det en god pris? finner vel det standarobjektivet brukt for under 1000, så si 4600.- totalt.

Hvordan lyder det?[/b]

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Spellemann » fre 27.07.2007 23:13

Jeg har nå hatt Nikon D40 i et halvt år og er meget fornøyd. har byttet ut objektivet med en Nikon 18-135 og Sigma 10-20mm.
Mitt behov er et kamera som er så lite som mulig, med speilrefleksens egenskaper og kvalitet.
Har hatt canon350D og div kompaktkamera før, men Nikon D40 tilfredsstiller mitt behov best, så anbefales absolutt.
Eneste jeg savner er flere fokuspunkter. 3 føles litt lite av og til....
mvh
per sæmund
medlem i 218 måneder
 

Innleggav ridder7 » fre 27.07.2007 23:17

Prøvde D40 i butikken i dag. Det ligger ikke godt i hånda. Lillefinger og nedre del av håndflata ligger utenfor. Dette gjør at jeg blir litt i tvil igjen. Er jo viktig at det føles godt i hånda.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Polymorph » fre 27.07.2007 23:19

D70s vil nok passe mye bedre i hånda.
Det er større enn EOS 350D / 400D, og Nikon D50.

Kjøper du D40(x) kan du ikke få autofokus på 50mm 1.8 - en temmelig standard linse som egner seg i dårlige lysforhold.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav rstange » fre 27.07.2007 23:22

ridder7 skrev:D50 nytt ,men kun hus for 3,6k. er det en god pris? finner vel det standarobjektivet brukt for under 1000, så si 4600.- totalt.

Hvordan lyder det?[/b]


3,6k for huset høres ut som en bra pris, men IKKE kjøp standarobjektivet !
Bruk heller 1000-1500 på ett brukt objektiv.

http://produkt.akam.no/product.php?productId=2755

Merk deg navnet på dette objektivet, lover deg at dette sammen med ett D50 er konge ! ;)

Jeg fikk mitt brukt for ett år siden til 1500,-

Har sett flere i etter tid på bruktmarkedet på foto.no
Men uansett hva du velger, så lover jeg deg at du får mye mer ut av ett skikkelig objektiv ! Jeg kjøpte Nikon D50 kit, men har neste ikke rørt kitobjektivet.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Incrediboy » fre 27.07.2007 23:37

D80 fra ebay i dag med den lave dollarkursen er et kanonkjoep!! Om du faar selger til aa markere pakken som gave med verdi 120$ er du sikret 0-toll. D80 vil passe dine hender. De passer mine ypperlig. D40 er for lite for mitt grep.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav ridder7 » fre 27.07.2007 23:38

"Nikon 18-70 kitobjektiv"

Selges for 1500 på foto.no. Er dette et godt alternativ til en god pris? Og først og fremst, vil det passe til D50? Står ikke noen nærmere spesifikasjoner.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav rstange » fre 27.07.2007 23:59

Jeg ville styrt unna alt som heter kit objektiv, først og fremst fordi kit objektiver i de fleste tilfeller er billige og dårlige. Det finnes selvfølgelig unntak, men som nybegynner er det vanskelig å sortere ut disse. ;)

Dette er nok ett litt bedre alternativ. Ikke helt samme brennvide, men jeg tror uansett det er ett bedre alternativ. Dette er ett billig objektiv, men sigma lager kvalitetsobjektiver selv i den pris klassen. ;-)

Ellers vil nok de fleste objektiv passe til Nikon D50, så lenge de har nikon-fatning. Men alle objektiv med en "D" i navnet er laget for digitale speilrefleks og vil derfor være mer egnet. Når det gjelder "D"en finnes den i mange "former"; D, DX, DG, DC, DF, Di, Di-II for å nevne noen.
Hva de forskjellige står for har jeg ikke helt satt meg inn i, men "D"en forteller iallefall at objektivet er tilegnet digital kamera.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav ridder7 » lør 28.07.2007 0:36

Ja, da der det hvertfall ut som det blir et D50 på meg. Men kun av den grunn at grepet er helt mongo på D40. For utenom motor i kamera er de vel ganske like. D40 har så vidt meg bekjent noen bedre innstillinger, men det er jo tross alt nyere.

Noen siste kommentarer stange, eller andre?

Takk

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Sunemagnus » lør 28.07.2007 1:13

D40 har problemer med enkelte linser (f.eks nikon 50mm 1.8). Kan bare bruke manuell fokus på eldre linser. Har selv D70, den ligger helt perfekt i hånda... 18-70 linsa til nikon er solid og får bra karakter i alle tester jeg har sett, langt bedre enn 18-55 linsa. Sjekk ut bruktmarkedet til foto.no, for D70(s). Selges for ca 3000,- m kitlinsa (18-70)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Nikon D40 - investering for framtiden?

Innleggav Åsmund » lør 28.07.2007 5:19

Det er riktig at D40 ikke har innebygget autofokusmotor. Du kan derfor bare bruke autofokus på objektiver med egen motor, f.eks. alle G-objektiver og alle objektiver i DX-serien. Merk at du kan bruke objektiver uten motor, men du må da fokusere manuellt – alt det andre fungerer. Alle D-objektivene til Nikon mangler motor i objektivet, det er de objektivene som har en "D" i benevnelsen. Det er vanskelig å stille skarpt med så liten søker som det er i disse kameraene, så derfor er det ett stort poeng å kjøpe kamera med innebygget AF-motor hvis du skal benytte deg av slike objektiver. D50, D70s, D80 har alle dette.

På den annen side, så kan du jo bytte kamera, hvis du ønsker ett slikt objektiv siden. D50 er kanskje tingen for deg?? Det er et flott kamera, likner D40 litt og har innebygget motor.

På denne siden finner du stort sett alle Nikons objektiver:
http://www.adorama.com


Jeg vil påstå at du kan ha glede av D40 i mange år fremover selv om du skulle bli svært så ivrig og lidenskaplig. Det er imidlertid noen endel ting ved f.eks en D70 eller D80 som gjør livet enklere for fotografen. Flere knapper, slik at du slipper å gå i menyer og slike ting.

:)

edit:
Nikon-forkortelser:
DX: tilpasset digitalkamera
D: objektiv med Distanse informasjon og A-ring
G: objektiv med distanse informasjon uten A-ring

Angående investering for fremtiden, så tipper jeg du vil ønske det et nytt kamerahus etter noen år uansett hvilken modell du velger. Det utvikler seg raskt og folk har en tendens til å ville ha det siste.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav rstange » lør 28.07.2007 11:39

ridder7 skrev:Ja, da der det hvertfall ut som det blir et D50 på meg. Men kun av den grunn at grepet er helt mongo på D40. For utenom motor i kamera er de vel ganske like. D40 har så vidt meg bekjent noen bedre innstillinger, men det er jo tross alt nyere.

Noen siste kommentarer stange, eller andre?

Takk


D40 har vel ikke så mange instillingsmuligheter i forhold til D50.
D40 er ikke en overtaker for D50, men ett nytt intro kamera i Nikon serien. Jeg tror D40 er ett svar til Canon EOS, fordi oppbygningen av kameraene er veldig lik ! Det er samme problemet med for lite grep på canon, men tilgjengeld er de veldig lette og håndtere for nybegynnere. "Kvinnekamera" som jeg kaller dem, ikke fordi kvinner ikke ville kunne håndtere ett avansert speilrefleks. Fordi kvinner stortsett ikke har interessen for å gjøre det, de vil ha det enkelt ! ;-)

D40 er enklere enn D50, mest på grunn av grafikken som kommer på skjermen som viser deg hva som skjer etter hvert som du gjør forskjellige instillinger. ;)

Jeg tror du blir fornøyd med D50 ! :-)
Om du ikke tar sjangesn på ett brukt D70 !

Men kjøp sort D50 ! Jeg kjøpte sølv >:-o


EDIT: EOS 350D/400D, selvfølgelig ! ;-)

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron