Nikon vs. Olympus - lett valg?

Innleggav Åsmund » tir 24.07.2007 21:02

Har du planer om å utvide med flere objektiver etter hvert? Det er nemlig ikke alle objektiver som får autofokus på en D40, f.eks alle Nikons 50mm. D50 og oppover får autofokus på objektivene. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav cybervision_ » tir 24.07.2007 21:08

Jeg tror egentlig at kit-objektivet holder for meg, uansett hvilken modell jeg går for. Er ikke en voldsom fotograf, men er lei av å være begrenset av et kompaktkamera som jeg ikke blir fornøyd med resultatene fra.

Det er altså ikke slik at Olympus er bedre i og med at det er endel snakk om at alt er designet for digital bruk, og at innmaten er nyere?
medlem i 222 måneder
 

Innleggav keiserjohn » tir 24.07.2007 21:12

http://www.dpreview.com Der kan du lese testen av apperatet. Og sjekke det opp mot f.eks d40. e410 da.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 24.07.2007 21:13

Er det D40 eller D40x du snakker om? D40x har nyere innmat, men jeg ville gått for D40. D40x har 10,2 Mpix mens D60 har 6 Mpix, unødvendig og prisen er mye høyere. Det er mulig D40x har mindre støy ved høy iso også, men det er stort sett ikke noe problem (bruk lav iso).

Olympus kjenner jeg ikke til, men Nikon kan jeg varmt anbefale og D40/D40x er ett godt kamera. Jeg har D70s selv og det er kjempebra. Fantastisk kamera.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav remixenX » tir 24.07.2007 21:20

Har D40 sjølv og fornøyd :-) Brukervennlig (best i test Dinside.no), alt står forklart i kammeraet. Viss du ikke er erfaren på speilrefleks fra før kan det være lurt å kjøpe dette siden det er mange nye innstilinger på et speilrefleks. Lite støy god kvalitet o.s.v Godt nybegynner/midt i mellom kammera. Er du ute etter bedre kvalitet enn dette må du betale mer.

Det er også enn cashback kampanje nå på dette kammeraet (720kr tilbake) da koster vell kammeraet knappe 4400kr :-P Edit: 3800kr
Sist endret av remixenX den tir 24.07.2007 21:26, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Innleggav cybervision_ » tir 24.07.2007 21:22

Som jeg skrev, knappe 3800. Det som trekker...

D40 er det aktuelle kameraet fra Nikon.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav iAperture » tir 24.07.2007 22:01

Finnes det ikke et slags tilbud hvor du får med En SB-400 Speedlite til D40 kameraene? Det var/er en god deal syns jeg.

Har holdt litt i Olympus, men som Nikon fanatiker klarte ikke jeg og like det desverre.

Jeg ville ha gått for et D40, mulig D40x har mer, men med ditt behov får du kanskje ikke utnyttet det til det fulle. Gå for et D40 blir konklusjonen :)

Og smukk med et fint stativ fra Velbon, som selger billig på JapanPhoto;) Holder i massevis om bruket ditt er som du beskriver :)

Vips og du har en flott kit!
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 24.07.2007 22:02

Bildekvalitetsmessig tror jeg ikke D40 eller D40x stiller noe dårligere enn D70s/D80/D50. Det går nok mer på funksjonalitet.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav iAperture » tir 24.07.2007 22:06

Akkurat. Det som variere pleier vel å være megapixler selvfølgelig, ISO verdiene(høyt/lavt), lukkertid på enkelte, skjermstr., vekt, sensor str. osv.

Men alt i alt, om man hadde skutt på ISO 200 RAW med alle kameraene, så hadde nok ikke forskjellen vært slående :)

Nikon er flinke.
medlem i 211 måneder
 

Innleggav cybervision_ » tir 24.07.2007 22:11

Gidameg, er neimen ikke godt å vite dette:

Olympus:
Pluss:
Lite, penere enn Nikon D40, høyere oppløsning, støvfjerning

Minus:
Ikke AF, litt dyrere enn D40

Nikon:
Pluss:
Billigere, mer etablert produsent, AF lampe

Minus:
Ikke autofokus i hus, ikke støvfjerning.


Denne støvfjerningen, er det en big-deal hvis jeg skal ha ei linse montert på kameraet? Kommer det liksom støv inn hele tiden (Aldri hatt SLR før...)
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Jokerman » tir 24.07.2007 22:13

Dan Aksel: Neh. Jeg bare foretrekker at ordet "elite" blir brukt så lite som mulig. A big mouth doesn't make you a man (en sang av Bandet Deride forøvrig, sjekk ut!), og det samme gjelder kamerautstyr. Man kan ikke kalle seg elite selv om man har et stort, hvitt Canon-objektiv.

Men tilbake til topic:

Som nevnt over har Olympus noen svakheter i forhold til "traverne" Nikon og Canon, men også noen fordeler (vekt, størrelse, etc). Jeg ville gått og prøvd kameraene fysisk før jeg kjøpte noen av delene. Det var det som var utslagsgivende for min del da jeg stod mellom Nikon og Canon. (Der falt vaget på Nikons D70s etter å også ha prøvd Canon 350D og Nikon D50)
medlem i 229 måneder
 

Innleggav iAperture » tir 24.07.2007 22:17

Blir nok ikke noe særlig støv på sensoren din om du ikke skal bytte objektiver, det går nok greit. Støv kan selvfølgelig forekomme.
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 24.07.2007 22:33

Det kommer absolutt ikke støv på sensoren hvis du ikke bytter objektiv. Sensoren sitter i et lukket rom, som bare eksponeres for luften utenfor og støv når du skrur av objektivet. Du kommer garantert ikke til å få støv hvis du ikke bytter. Mitt ett år gamle D70 har ennå ikke støv på sensoren selv om jeg bytter ofte. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav cybervision_ » tir 24.07.2007 22:35

Ok, jeg ser jo at mange skryter mye av Nikon, og hvis Olymus fyrer blitzen i dunkel belysning som AF er jo det et nokså negativt punkt.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav NyZeta » tir 24.07.2007 22:44

Jeg ville valgt Nikon fremfor Olympus på grunn av størrelsen på sensoren. Bildesensoren i olympusen er vel en såkalt crop factor 2. Altså en 50 mm linse på en 35mm film vil oppføre seg som en 100 mm på olympusen. Nikonen har crop factor på 1.5. Har selv et Canon 350D. Dette har cf 1.6. Har prøvd en Canon 5D som ikke har cf (altså cf=1). De to kameraene er natt og dag i forhold. Vel er det ny teknologi osv, men jeg tror nok at det fremdeles har mye og si.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]