Støy på D70s ISO 200

Innleggav Polymorph » lør 21.07.2007 9:34

Joda, jeg vet at Nikon lager makrolinser, men jeg mente at ingen av linsene jeg har fra Nikon, har Macro stemplet på seg, som f.eks. Sigma 70-300mm APO Macro, der du kan slå på en makrofunksjon for å fokusere nørmere.

Men jeg skjønner ikke helt hva som er å hente i 1:1, til fordel for forstørring?
Det er da langt mer interessant å komme så ærme som mulig, så du kan telle hårstråene på flua =)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav iAperture » lør 21.07.2007 11:46

Funker fint med telezoom's til makro, absolutt.

Når det gjelder Sigma, så har de mye kult, men jeg syns de har merket alt mulig med makro jeg..

Selv vil jeg gå for en Micro Nikkor 105mm VR.
medlem i 212 måneder
 

Innleggav fotojon » lør 21.07.2007 12:43

Polymorph: hehe...
det er det som er hele poenget.
det er ikke hvor nærme du kommer som teller, men hvor stor forstørrelse du får.
ved 1:1 forstørrelse ser du vesentlig mer detaljer. på den måten du gjør det nå kommer du sannsynligvis opp mot 1:2. dvs at motivet gjenspeiles i halv størrelse på bildebrikken, mot ens orginale størrelse.
da sier det seg selv at ved 1:1(dobbelt så stort) så ser du vesentlig flere detaljer. mad, hvor nært du kommer betyr ingenting. det er forstørrelsen som avgjør alt.

om du har en macro linse, på 90mm eller på 150mm så er det ingen forskjell i i forstørrelsen. kun i arbeidsavstanden, og mer avstand erlik mer lys.
setter en da på en mellomring, på en av disse så vil en få en forskjell siden mellomringen flytter fokuspunktet i forhold til mm.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav iAperture » lør 21.07.2007 13:54

nemlig! :D
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Polymorph » lør 21.07.2007 13:56

Men du vil da få mer detaljer om du forstørrer? De er jo hele poenget med f.eks. mikroskop?

Har siklet litt på Nikkor 105mm 2.8 VR selv, men får se når lommeboken tillater det.
Det er ei dyr linse, selv i USA...

Men altså - hva vet jeg... Vet fjøla om fotografering, hvilket er hvorfor jeg spør som jeg spør :P

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav iAperture » lør 21.07.2007 14:52

hehe. Makro er for close-ups, derfor har vi makro :) Makro gjenngir 1:1 (se forklaring fra fotojon)

Fra nikon er 85mm, 50mm, osv.. det er mange faste, men ingen av de er oppgitt som makro 1:1, så vidt jeg vet.

85mm for eks. er beskrevet: telefoto objektiv, for portrettfotografering. Har ikke testet det selv, så skal ikke dømme hva det duger til, men det er beskrivelsen.

Tele funker fint til close-ups, syns jeg, men som sagt. Makro er for makro og det er derfor vi har det :)
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Åsmund » lør 21.07.2007 15:19

105mm 2,8 fra Nikon er et objektiv jeg ønsker meg selv :D

Her er noen bilder tatt med det objektivet, på flikcr:
http://flickr.com/search/?w=all&q=nikon105mm28&m=tags

Her er ett par typiske macrobilder:
http://flickr.com/photos/hydropeek/485845884/
http://flickr.com/photos/martytdx/245981131/

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav fotojon » lør 21.07.2007 15:31

Polymorph: du har helt rett i at med forstørrelse så får du mer detaljer, en ren macro linse forstørrer ikke, den gjengir objektet i orginalstørrelse.
på den måten du gjør det nå, feks 85mm med mellomring, så forstørrer du ikke, men forminsker. eks macro 1:2 = 0.5 ganger forstørrelse.
mao du forstørrer ikke med mellomring og en 85mm du FORMINSKER!

har du en ekte macro som feks Nikkor 105mm 2.8 VR så har du uten mellomring, 1:1. legger du da på en mellomring SÅ begynner du med den faktiske forstørrelsen.

så du har rett i det det du sier, bare ikke hvordan det fungerer i praksis.
håper dette klarer opp i det:)

med Nikkor 105mm 2.8 VR og mellomringer bør du kunne komme deg opp på 2:1 forstørrelse... da prater vi macro:D
kuuul macro!!!

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav Polymorph » lør 21.07.2007 15:54

Samma det. Det blir vesentlig større enn det øyet mitt klarer å se.

Hvor stort det er i forhold til kameraets oppfatning er ett fett :P

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav fotojon » lør 21.07.2007 15:58

hehe...
ja men hvor stort det er i forhold til kameraets sensor er jo relevant for deg!
det er jo det resultatet du ser til slutt!

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav sortebill » lør 21.07.2007 16:44

(Dette funker ikke i praksis)

Så hvis jeg tar en flue og lurer den inn i kameraet mitt slik at den setter seg på sensoren å knipser et bilde, da har jeg samme oppløsningen på flua som jeg ville fått med et macro objektiv (1:1) eller er jeg helt på jordet?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav fotojon » lør 21.07.2007 16:54

sortebill: du er helt på jordet ÒG du har helt rett! :D
¨det går selvsat ikke ann men ja det er i praksis det som skjer med et 1:1 macro objektiv.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]