Digital speilrefleks kamera

Innleggav fotojon » fre 13.07.2007 10:05

Schnoodleboy: om du ikke er blind så vet du at disse trådene ALLTID går over i andre ting foruten det som var meningen i oppstarten.
å si at trådstarter ikke har fått svar på det han spurte om, da kan du ikke ha lest kommentarene skikkelig nøye.
det er jo flere som har kommet med sine råd.
poenget er at de fleste som du selv skriver levere noelunde bra utstyr i amatør klassen, så hvordan skal vi da skille dem???
jo man går opp på proklassen og ser hvem av produsentene som leverer mest profunksjoner i amatørklassen.

det er skjelden de beste på topp, leverer dårligst på bånn.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav NyZeta » fre 13.07.2007 10:42

Jeg vet ikke hvor lenge han har vært i faget med kamera, men kan tenke meg at han kanskje har et par fastobjektiver?

Det mest normale er vel å ha en 50-55mm og en 135mm hvertfall.

Uten å være helt sikker, kan jeg tenke meg at kameraet hans har en såkalt four thirds linsefeste, kan det stemme? I såfall har han jo muligheten til å bruke de linsene på det digitale kameraet også. Det som en i midlertid bør tenke på da, er de digitale kameraenes cropfaktor. Jeg ble litt overrasket selv da jeg leste på Olympus sin hjemmeside at de har valgt å gå for en sensor som er beskjedne 17.3x13.0mm. Den har med andre ord en cropfaktor på 2, mot Nikon på 1.5 og Canon på 1.6. Det vil si at de gamle linsene som han eventuelt sitter på vil ha en dobbelt så lang brennvidde som det de effektivt hadde på det filmbaserte kameraet hans. Så da ville jeg anbefalt ham å kjøpe seg et kitobjektiv med kameraet som beveger seg fra lett vidvinkel og opp til litt over det normalobjektivet han hadde tidligere. En annen god grunn er at han mest sannsynlig da også vil få full glede av ting som autofokus o.l på det nye kameraet. Det er ikke sikkert han vil like det, men det vet han ikke før han har prøvd og prøve får han ikke om han ikke får seg ei linse som støtter det.

Av kamera tror jeg at jeg ville gått for Olympus E-410 eller Olympus E-510.

Hvis han kommer frem til at et annet merke hadde vært bedre, så ville jeg anbefalt Canon 400D eller Nikon D80. Kanskje et Nikon D200 hvis han vil ta i litt. Også Canon 5D hadde vært interessant, men da begynner det å bli dyrt. Grunnen til prishoppet på 5D'en er at den har cropfaktor 1, dvs at den har like stor bildesensor som en normal 35mm film.

Jeg synes fotovideo har hatt ganske god service når jeg har vært på jakt etter utstyr. Butikkprisene dems er ganske ok også. Du finner fotovideo i Bergen: Nygaten 9.

Lykke til :)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron