How: Knips->Bilde dukker opp på skjermen (Nikon)

How: Knips->Bilde dukker opp på skjermen (Nikon)

Innleggav Polymorph » lør 30.06.2007 13:33

Jeg har et Nikon D70s, og skulle gjerne kunne tatt med MBP-en min, koblet D70s-en til maskinen og fått bildene jeg tok opp på skjermen etter å ha knipset.

Jeg har prøvd diverse prograamvare, især den fra Nikon selv, men den finner ikke kameraet (Prøvd med både USB Mass Drive og PTP).

Men et annet spørsmål er jo om dette egentlig vil være noe lurt eller brukbart, med tanke på at D70s bare har USB2 Full Speed (USB 1.1 hastighet).

Tanken er å oppgradere til D300 nå den kommer i November, evt. D200 om den blir veldig billigere, så jeg vil uansett gjerne ha fremgangsmåten klar, og få det til å fungere.

Hadde vært flott om noen som bruker Nikon og slik programvare (husker ikke navnet på det) kunne forklare hvordan de selv går frem.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav OlafG » lør 30.06.2007 13:40

Kommer det D300 nå i nov?
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Haaland » lør 30.06.2007 13:49

Tethered shooting er ikke noe stress med Canon i alle fall, men da må man benytte seg av den medfølgende programvaren. Det er vel ikke umulig at det følger med på D200 eller D2x.

Jeg regner med at det er en forutsetning med minst usb 2.0, men det beste hadde selvfølgelig vært fW 800.

Capture One PRO støtter også tethered shooting, men det koster noen tusen.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Jon » lør 30.06.2007 14:33

Du kan jo vurdere å kjøpe en minnekortleser, tror ikke de er så veldig dyre.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav OlafG » lør 30.06.2007 14:35

Er alle minnekortlesere Mac-kompatible? Jeg vil gjerne ha en minnekortleser igjen, USB går for tregt.

Finnes det minnekortlesere med plass til to CF-kort?
medlem i 206 måneder
 

Innleggav SondreB » lør 30.06.2007 16:48

Jeg har samme kameraet og har fått dette til å fungere:

Last ned Camera Control Pro fra Nikon (trial), sett kameraet til PTP og koble det til Macen. Trialen min har gått ut nå, så jeg husker ikke akkurat hva du gjør i programmet for å få det til, men du finner nok ut av det ;)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Schnoodleboy » man 02.07.2007 8:14

Camera Control Pro er løsningen- den lovlige løsninger koster heller ikke allverdens (noen hundrelapper). Det fungerer fint med D70s bortsett fra den bedritne USB1.0 overføringshastigheten.
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Polymorph » man 02.07.2007 10:51

Ah, tusen takk!

Camera Control Pro funker fett! Og versjon 1.3.0 inkluderer støtte for Intel-maskiner. Det var bra! =)

Noe annet kjekt med dette er jo a man kan styre kameraets innstillinger mye raskere, noe som er velkomment på en D70s, der det er mye menyer g knapp+dial-kombinasjoner (D200 har vel en knapp for det meste...).

D300 var forventet nå i vår, men forventes nå i November istedet.
Veldi få vet noe som helst egentlig, så det er vel mer rykter nå sant skal sies, men Nikon bør virkelig komme med en D200 snart, nå med EOS 400D og Sony Alfa som "tilnærmer" seg D200 (de som kjenner D200 vet at dette ikke er tilfelle, men folk ser bare megapiksler og pris).

Det spekuleres i om det blir en HDR-brikke, et fullformatsbrikke eller at den kommer i canlig CCD/CMOS (husker ikke hva Nikon brukte) på 12.8.

Gjør et søk på D300 så får du opp noe.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav SeaLion » man 02.07.2007 11:05

Apples eget program ImageCapture (ligger i Programmer) løste mitt problem. Anbefales!

Jeg kjøpte et Fujicolor f31 fd for et par uker siden, og det bruker den forholdsvis nye PTP-protokollen, slik at kameraet ikke er synlig i Finder. Det medfølgende programmet fra Fujicolor var kun oppdatert til Mac OS 10.4.8 og derfor ikke brukbart. Men ImageCapture hikket ikke en gang, det bare gjorde alt jeg ba det om. Fujicolor-programmet heiv jeg i søppelbøtta.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Polymorph » man 02.07.2007 11:29

Aye, jeg har fått til det også, men tanken var å få STORT bilde, noe man får med Camera Control Pro.

Nå som det er Universal kan jeg jo vurdere å kjøpe det.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]