Vannvittige priser på brukte digitale SLR kameraer

Vannvittige priser på brukte digitale SLR kameraer

Innleggav Bukormen » tor 28.06.2007 20:16

For en tid tilbake var det en som averterte en brukt D70 til salgs for 5000 kr her på formuet. Tror det fulgte med en linse. I dag koster D50 ca 3000 kr nytt med standard linse. Spørsmålet er da:
1. Hvorfor kjøper folk gammel teknologi når nytt er billigere. (Det er vel ikke så store forskjeller mellom D50 og D70.)
2. Er det virkelige noen som kjøper brukte kameraer fra ukjente. (Å kjøpe brukte macer er greit, men brukte kameraer....)
medlem i 223 måneder
 

Innleggav OlafG » tor 28.06.2007 20:21

D70 er jo et bedre kamera.

Har hørt at det er slik:

D50 - - - 350D
D70 - - - 20D
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Bukormen » tor 28.06.2007 20:31

Jeg trodde D70s var bedre.
Sjekket prisen på D40x og den ligger på ca. 4600 kr.
D40x og D70 skulle omtrent være det samme...
medlem i 223 måneder
 

Innleggav fotojon » tor 28.06.2007 20:49

forskjellen på de to kameraene er bruker funksjonene.
du kan jobbe vesentlig fortere med en 70 fremfor en 50.
å kjøpe brukte kameraer er ikke noe mer risky enn å kjøpe en brukt mac, forstår ikke hvorfor du reagerer sånn på det?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav OlafG » tor 28.06.2007 20:50

D40(X) må ha AF-S-objektiver for å ha autofokus.
medlem i 206 måneder
 

Innleggav wanvik » tor 28.06.2007 20:50

Nei, D40 og D70 er ikke det samme.
Det er mere enn bare megapixsler som teller ;)

(Nå er ikke jeg noen Nikonmann, så jeg har ikke inngående kjennskap til forskjellene, men det er vel uten tvil en annen kvalitet på D70..)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Bukormen » tor 28.06.2007 21:40

fotojon skrev:å kjøpe brukte kameraer er ikke noe mer risky enn å kjøpe en brukt mac, forstår ikke hvorfor du reagerer sånn på det?

Bodde ilag med en hobby/proff fotograf som hadde kjøpt et brukt kamera. (Hasselberg, tror jeg.) Han fant en betydlig feil med kameraet som jeg aldri ville ha funnet. Jeg har kjøpt atskillige brukte macer og aldri funnet noe feil. (Har også funnet noen i søppelkontainere som virket fint...) Et kamera er mer utsatt for støt enn en stasjonær mac.
Hvor stor er forskjellen mellom en D70 og D40x. Om valget står mellom en brukt D70 og en ny D40x til 400 kr mindre, hva ville du ha valgt? (Vurderer å kjøpe en mac.
Sjekket prisen på ny D70 og den ligger på 5200 kr. Når forskjellen er 200 kr mer, er det vel bedre å kjøpe en ny framfor brukt.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav fotojon » fre 29.06.2007 21:36

du kan ikke være hobby/proff.. enten er man det ene eller det andre.
men jeg ser hva du mener.
klart kameraer er mer utsatt for en røffere behandling, men så er de også laget for en annen type behandling enn macer er.
personlig hadde jeg ikke kjøpt noen av de kameraene du nevnte, men for noen kan det være mer gunstig å kjøpe et brukt selv om det ikke er mer en et par hundre kroner som skiller dem. SELVSAGT hadde jeg ALDRI kjøpt et brukt kamera for feks 5000 hvis SAMME modell kostet 4500 nytt. da mener jeg at 500 kr er verdt å spytte inn. Ofte så får man med litt mer utstyr når man kjøper brukt og derfor velger vel mange å gjøre det.
jeg forstår fortsatt ikke helt hvorfor du er så super sjokka!?
det er nå ikke mer risky enn å kjøpe en brukt pc spør du meg

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Bukormen » tir 03.07.2007 14:14

Enig i at man er enten proff eller hobby.
I praksis skjer dette idag: Folk som kjøpte en D70 for noen år siden prøver å selge den uten ekstra utstyr (det tar de vare på når de kjøper en ny og bedre modell.) i den tro at den er verdt omtrent det samme som da den var ny. (Når en kjøper en D40x får en flash med på kjøpet.) Priser faller fort på kameraer, men det er lov å prøve seg. Som folk gjør med brukte macer.
Selv er jeg i markedet for å kjøpe en D70s/D80/D40x, men anner ikke hva forskjellen er. Kanskje noen vet hva som er best av nevnte kameraer? (OBS! Jeg er hobby....)
medlem i 223 måneder
 

Innleggav expertn » tir 03.07.2007 14:17

D40x har vesentlig forskjeller fra d70. D40x har for eksempel ikke autofokusmotor i huset, og krever da autofokus objektiver for å fungerer. Om du leser litt på dpreview.com og akam så vil du fort finne forskjellene. Sjekk også nikon.no
medlem i 210 måneder
 

Innleggav åttitre » tir 03.07.2007 14:32

Men vil bare føye til en ting. Det har også noe å si hva slags objektiv du har. ;)
medlem i 239 måneder
 

Innleggav eide89 » tir 03.07.2007 16:34

Eg pleier å sei det at det er ikkje kameraet som tek bileta, det er fotografen ;) Men sjølvsagt er godt verktøy halve jobben.
Eg er sjølv ingen Nikon-ekspert, eg held meg til Canon, men alikevel tør eg å påstå at forskjellane er ganske store mellom D40(X) og D70(S). D70 ser nok ganske lik ut på papiret, men eg vil tru at den der mykje meir solid og har eit betre brukergrensesnitt og ikkje minst større potensiale for å læra seg fototeknikk enn kva D40 har. Dette avdi funksjonane i D40 nok ikkje vil vera dei sama som på D70.
Men som sagt; eg er ingen Nikon-ekspert;)
Det er jo nemnt det med manglande autofokusmotor i D40, noko som er eit STORT minus i mine auge.
Etter kvart får ein og lyst å oppgradera objektiv-stallen, og då er det dumt og ha eit så begrensa utval som ein vil få då.

Dersom eg skulle valgt, hadde eg utan tvil valgt eit D70(S). Dette etter mne erfaringar med eit Canon EOS 350D som eg no har lyst til å bytta ut mot 20D og evnt. 30D (Dette tilsvarar jo omtrent D40(x) og D70(S) "dilemmaet").

mvh
-Andreas

EDIT:
Men vil bare føye til en ting. Det har også noe å si hva slags objektiv du har.


Det er eit veldig viktig poeng som ikkje må undervurderast. Merka betydleg forskjell når eg valgte å spare litt ekstra og kjøpa eit brukt L objektiv (Canons proffserie) i staden for eit (nytt) "vanleg" objektiv. Den forskjellen er heilt ubeskrivleg. Bileta vert utruleg mykje skarpare, objektivet er mykje meir solid og tålar meir og du får ein fast blender (i mitt tilfelle).
PS: Objektiv er ingen fare å kjøpa brukt, held seg i perfekt stand med normalt bruk

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav fotojon » ons 04.07.2007 0:06

Eide89: ang det at du skal bytte ut din 350D: for all del IKKE bytt til 30D i forhold til 20D produserer den latterlig mye støy, samt at Canon snart kommer med en avløser til dette kameraet.
bare sånn for å ha sagt det ;)

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav eide89 » ons 04.07.2007 0:11

Ikkje det?
Mogleg at eg er heilt bak mål her no, men er ikkje 30D nyast? I så tilfelle ville jo det vore ein smell..

Blir nok den evnt nye modellen, ettersom eg eigentleg klarar meg veldig bra med 350'en når eg får meg eit batterigrep ;)

-Eide

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Haaland » ons 04.07.2007 9:48

fotojon skrev:Eide89: ang det at du skal bytte ut din 350D: for all del IKKE bytt til 30D i forhold til 20D produserer den latterlig mye støy, samt at Canon snart kommer med en avløser til dette kameraet.
bare sånn for å ha sagt det ;)


Det er vel samme DIGIC II med 8.2 mpx som sitter i de kameraene?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere