Vannvittige priser på brukte digitale SLR kameraer

Innleggav njadve » man 30.07.2007 17:28

Vil bare nevne en liten ting ang. D70s vs. D50:

Disse to kameraene er i utgangspunktet helt like. Den eneste forskjellen er at D70s har lys i displayet på toppen, to kontrollhjul, flere ISO-instillinger (D50 har bare 200, 400, 800 og 1600. Ikke sikker på D70s sine...) og et marginalt større grep. Med andre ord, jeg ville ikke lagt mye penger til ekstra for å få en D70s ift. en D50. Det er rett og slett ikke verdt det. Bildebrikken og alt slikt er det samme i begge kameraene...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav DrBlake » man 30.07.2007 18:07

Bukormen skrev:...en hobby/proff fotograf som hadde kjøpt et brukt kamera. (Hasselberg, tror jeg.)...


Hehe, "Hasselberg"?? ...hobbyfotograf da tenker jeg ;-)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav svar » man 30.07.2007 18:31

Hasselblad er det jo noe som heter ;)

Jeg har D70 (uten "s") og skulle jeg solgt det, sså hadde jeg solgt det uten objektiver, men med minnekort. Kunne nok fått en 2-3000, men ikke noe mere i dag tenker jeg.

(skulle jeg byttet det ut, hadde det blitt D200 jeg skulle hatt)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 30.07.2007 18:33

Det er i mine øyne store forskjeller på D40/D50 og D70s. D40 har ikke autofokus i huset og for meg er det ett så stort minus at det utelukker D40. D70s har flere knapper enn de to andre, og det er ett stort pluss fordi du slipper å gå så mye i menyer, trykke to knapper samtidig osv. D70s har ett hjul for blender og ett hjul for lukker, for meg betyr dette masse. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav keiserjohn » man 30.07.2007 19:11

DrBlake skrev:
Bukormen skrev:...en hobby/proff fotograf som hadde kjøpt et brukt kamera. (Hasselberg, tror jeg.)...


Hehe, "Hasselberg"?? ...hobbyfotograf da tenker jeg ;-)


Det var kameratens som hadde kjøpt det, ikke han som skriver her.......


D40 har faktisk bedre detalj nivåer, en både d70 og d50. Sjekket oppløsnings tester fra dpreview...
Jeg hadde nok heller kjøpt meg en d40 som "entry" kamera eller evnt spart til en d80 som er et steg opp.

D70 er et 3,5 år gammelt kamera, med en Software update som så og si gjør den til en d70 s versjon.

Akkurat som D2x til D2xs så var 90 % av oppgraderingen software basert. Og ikke fysiske ting i kameraet.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav torheriksen » man 30.07.2007 19:54

Det viktigste når man skaffer et nytt kamera er sjeldent huset, men snarere objektiver. Et bra hus er elendig med et dårlig objektiv, et dårlig hus er kjempe med et godt objektiv, og det er objektivene som koster, så det lureste man gjør er å bruke minst mulig på hus og deretter bruke det man sitter igjen med på å kjøpe et godt objektiv.

Tre av de store minusene med D40(x) er vekten (veier lite og er dermed vanskeligere å holde stabilt, noe som er fryktelig irriterende ved lange lukkertider som da skaper slørete fotografier), håndgrepet som er så lite at lillefingeren ikke har noe sted å gjøre av seg og følgelig ødelegger stabiliteten ytterligere, samt det faktum at huset ikke støtter objektiver som mangler innebygget fokusmotor og dermed krever mer av fotografen for å stille skarpheten manuelt, noe som ikke er lett med tanke på den vesle søkeren man har som eneste hjelpemiddel.

D70(s) er betydelig større og bidrar til bedre stabilitet ved håndholdt fotografering, men det er også mer plasskrevende når man trasker omkring med kameraet i en kamerataske.

Det greieste å tenke på er objektiv, deretter å prøve ulike hus i hendene og se hva som passer best før man bruker penger.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Anders » man 30.07.2007 20:23

fotojon skrev:Eide89: ang det at du skal bytte ut din 350D: for all del IKKE bytt til 30D i forhold til 20D produserer den latterlig mye støy, samt at Canon snart kommer med en avløser til dette kameraet.
bare sånn for å ha sagt det ;)


Mener du her at 30D ikke er noe bra kjøp? Holder egentlig på å kjøpe dette nå. Valget står mellom 400D og 30D.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav eirik1 » man 30.07.2007 20:50

Vær så snill, hva får dere til å tro at EOS 30D er et dårlig kjøp? Det er da et fantastisk kamera. Problemet med alle nybegynnerene her er at de ser på megapixlene som det største kriteriet. Beklager avsporingen veldig, men følte at en liten protest var på sin plass. Når man er på nybegynnerstadiet utgjør ikke kamerahuset så mye, det som er viktig er å ha noe man kan forholde seg til i det hele tatt, noe å bygge erfaringer på. Da blir det bare kvalmende å pøse på med EOS 5D i første omgang, når man bare tar feriebilder. Tro meg, med det første kommer man best ut som fotograf med 'dårligere' utstyr, da det gjerne stimulerer kreativiteten. EOS 30D er på kanten til at det anbefales som førstegangskjøp, fordi det er et så godt kamera, og det er tilpasset en mer profesjonell arbeidsflyt, noe som kan virke overdøvende og demotiverende for førstegangsbrukere. Word. Skal dere ha kamera for første gang så kjøp noe som passer deres nivå, og kompanser heller med god optikk. Man kan ta minst like bra bilder visuelt sett med et EOS 350D som med et EOS 1Ds Mark III. Kreativiteten setter grensene, ikke utstyret.
Sist endret av eirik1 den man 30.07.2007 20:59, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Anders » man 30.07.2007 20:58

Grunnen til at jeg kommer til å kjøpe 30D og ikke 400D er størrelsen på kamera. Har brukt SLR før og da har det gått i 10D og Nikon D70.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav eirik1 » man 30.07.2007 21:02

Jeg skylder på ingen måte på deg, det var mer en uttalelse til irritasjon av allmennheten. Det jeg skrev var ikke spesielt rettet mot deg, som du kanskje forstår. Jeg er sikker på at du blir fornøyd med EOS 30D!

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav eide89 » man 30.07.2007 21:05

Amen til det.
Eg er i dag sjeleglad at eg kjøpte meg 350D i staden for evnt 20/30D. Det er som "eirik1" her skriver at det er kreativiteten som begrensar ikkje utstyret..

Kjøper ein 30, 5 eller 1D for den saks skuld, som førstagongskamera, får ein eit så godt arbeidsverktøy at eg trur det heller vil drepa kreativiteten. Skal ein utvikla seg, må ein og ha noko og strekkja seg etter.

Godt poeng med størrelsen. Løysinga di er eit batterigrep, det gjer nesten same nytta, men fullgod erstattning er det ikkje.
Men eg er overbevist om at det kombinert med optikk med god kvalitet, vil tjena deg (og kreativiteten din) mykje betre!

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav deepz » man 30.07.2007 21:08

En ting er ihvertfall sikkert, bruksverdien på brukte kameraer er som regel (med få unntak) mye høyere enn prisen.

Det har blitt en folkesport i å bytte ut kamerahusene til det siste nye og slenge ut tusenvis middemådige blomster/katte bilder på diverse fotosider og gi hverandre kosekommentarer.

Puuuhh, sånn, deilig å få lettet litt på trykket ;)
medlem i 201 måneder
 

Innleggav Loke » man 30.07.2007 21:28

Trådstarter: Hvor får man Nikon D50-kit til 3000 kr nytt?

Man kan fint bruke andre linser enn AF-S på D40(x), men da må du stille fokus selv - dette er ikke noe problem, da kameraet selv vil varsle når fokuspunktet er i fokus med et konstant lyssymbol nederst til venstre i søkeren.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav njadve » man 30.07.2007 23:45

D50 blir vel ikke solgt lengre! Jeg selv er sjeleglad jeg kjøpte før D40 kom. Ville blitt et langt steg prismessig opp på D80...

Jeg fikk et litt annerledes kit med en Sigma 18-125mm og bag for ca 7000,- da jeg handlet for snart et år siden...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav keiserjohn » tir 31.07.2007 10:43

Ja, jeg mener d30 er et dårlig kjøp akkurat nå. Canon har en ventet lenge med oppgraderingen av 30d og det forventes at det kommer en 40d nå i august.
Ikke at det er et dårlig kamera, men at man bør vente litt til.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron