Pentax K10D. Erfaringer?

Innleggav trondtheone » tor 28.06.2007 2:06

Nå har ikke jeg testet Tele´n, men 18-55mm har vesentlige mørkehjørner (vignetting?) Veldig synbart faktisk.

Kan ikke få ALT for objektiv til under 1500 kr:)

eskil:

Jeg har testet Custom valgene for OK kanppen. Har 3 valgmuliheter, ISO er ikke en av dem, hvis jeg husker riktig.

Det er mange rykter om nytt Pentax kamera (pentaxforums.com)
Kanskje K20D?
Venter i spenning

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav trondtheone » tor 28.06.2007 18:41

Har 2 spørsmål til:

1) Hvis jeg ikke tar feil, så kan jeg bruke Pentax sine melllomformat objektiver (35mm). Stemmer dette, i såfall hvilke?

2) Kameraet (k110) kan ta 2 CR-V3 lithium batteries som vil forbedre batteritiden. Ser at det finnes mange forskjellige merker. Vil få tak i noen oppladbare CR-V3. Forslag?

Takker
trond

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav eskil » fre 29.06.2007 23:42

photozone.de nettstedet har utfyllende tester av en del Pentax objektiver, blandt annet 18-55 kit-linsen.

OK-knappen på K100D kan tilordnes "confirm sensitivity". Men er ikke sikker på om man kan endre ISO med rullhjulet slik man kan med K10D.
Det er kanskje kronglete med fn, ->, og opp eller ned for å stille ISO?
Det er jo 3 trykk unna. Synes vel at dette er greit nok. Man har jo Sv modus dersom man skal stille iso opp og ned hurtig. Synes også at TAv modusen er nyttig for å kontrollere hvordan et bilde skal bli.

Det blir alltid spennende å se hvilke nye kameraer som kommer. Men nå som jeg har et godt kamera er jeg mer opptatt av å ta bilder og anskaffe meg gode linser.

Pentax sine mellomformat linser til 645 og 67 speilreflekssystemene kan brukes ved hjelp av et adapter. Adapteret koster mellom 1700-2200 kroner (tror jeg) så det er litt dyrt å ta i bruk disse linsene. 35mm linser (som forøvrig da ikke er mellomformat) kan brukes direkte dersom de er K-bajonett utstyrt. Om det er skrukobling (eldre linser) kan man kjøpe et adapter til noen hundrelapper som tillater bruk av disse. Min slide-duplikator har skrukobling.

Det finnes CR-V3 lithium batterier å få kjøpt. Men disse er dyre, vanskelige å få tak i og etter min mening ikke nevneverdig bedre enn Ready2Use og Eneloop batterier.
Enkelte CR-V3 har litt høyere kapasitet. Men den store fordelen med Li-Ion fremfor vanlige NIMH batterier har vært at Li-Ion ikke har utladet seg når de ikke har vært i bruk samt at de har fungert godt også under kalde forhold. Ready2Use og Eneloop teknologiene er etter min mening like gode som Li-Ion nå mhp. selvutlading og bruk i kaldt vær.

Clas Ohlson har 4 2100Mah Ready2use batterier til 149,-
Jeg ville ha kjøpt disse fremfor dyre Li-Ion batterier.
Men om du absolutt trenger maksimal batterilevetid så bruk gjerne penger på CR-V3 dersom du kan finne de. Jeg ville heller ha kjøpt meg et ekstra sett Ready2Use batterier og skiftet batterier etter behov. 2 fulladede pakker med Ready2Use blir til sammen enda bedre batterilevetid enn et hvilket som helst enkelt sett med CR-V3.

Eskil...
:-)
medlem i 235 måneder
 

Innleggav sortebill » fre 06.07.2007 22:07

Nå har jeg fått kameraet i hus og er veldig fornøyd. Det eneste jeg merket er at det blir litt dunkle bilder med kit objektivene 18-55 /50-200 på kveldstid. Jeg er nå på jakt etter et rimelig men lyssterkt objektiv som gjerne ligger litt mellom 18-55 og 50-200, f.eks. 35-80 eller noe slikt.. Er ikke så viktig om det er zoom, viktigste er vel at det er lyssterkt og rimelig.. Noen tips? Mottar også tips om forhandlere som har "lavere priser" enn gjennomsnittet..

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav eskil » fre 06.07.2007 23:46

Pentax sin 50mm/f1.4 er et rimelig objektiv med god ytelse både i optisk oppløsning og lysstyrke.

Ellers har Tamron et 28-75mm/f2.8 som koster rundt 4000.
Det er jo en overkommelig pris.

Tror ellers ikke at ordene "rimelig", "lyssterkt" og "objektiv" forekommer i samme setning. Med mindre man drømmer.

http://www.akam.no har en prisguide for objektiver som er rimelig grei å bruke til å finne den forhandleren som har lavest pris. En del fotoklubber har også rabatter hos enkelte forhandlere.

Hvis du er eventyrlysten kan du se om du finner noe på http://www.ebay.com, men vær forsiktig. Det er mange svindlere der.

Eskil...
:-)
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Linge » fre 06.07.2007 23:58

sortebill skrev:Nå har jeg fått kameraet i hus og er veldig fornøyd. Det eneste jeg merket er at det blir litt dunkle bilder med kit objektivene 18-55 /50-200 på kveldstid.


Tar du bilder i Raw eller Jpeg? K10D trenger ofte litt etterbehandling av bildene i dataen, jeg tar mest Jpeg og har god erfaring med å stille EV+1.
Syntes bildene får riktigere lys, ellers så kan du jo stille hvitbalansen på forhånd for lite lys.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav sortebill » lør 07.07.2007 0:09

Bruker DNG raw for å kunne justere i photoshop før jeg importerer.. Litt av grunnen til at jeg investerte i speilrefleks i første omgang..

Greit det er ønsketenkning.. Men nå har jeg brukt 13k på kamera og diverse tilbehør så kassa begynner å bli slunken..

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Pentax K10D. Erfaringer?

Innleggav Linge » søn 25.01.2009 19:02

sakser dette fra Akam sin Pentax tråd virker på K10D i hvertfall.

Framkalling i kamera ja. Framgangsmåten er enkel.

1. Hent fram et raw bilde på displayet.
2. Trykk Fn, og så nedover på fireveisknotten (Virker ikke når du bruker zoom på visningnen)
3. Trykk Ok
4. Resten er nærmest selvforklarende. Eksponering justerer du ved å endre ISO. Skarphet o.l. justerer du i valget under ISO.

Slik kan man få lysere bilder før man importer til Mac, smart ;)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron