lettest å få skarpt bilde. kompakt eller slr kamera

lettest å få skarpt bilde. kompakt eller slr kamera

Innleggav KristianW » tir 05.06.2007 18:39

Er det enklere å få et skarpt bilde med et speilrefleks kamera enn et kompaktkamera. Tenker på hvor stabilt man må hålde det under ikke optimale lysforhold uten blits. Har nå canon ixus 65 og vurderer å kjøpe nikon d40 eller d80 (brodern har d70s men det er ute av produksjon) Og gjerne også om noen har synspunkter om d40 eller d80

Takker for svar!
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 05.06.2007 19:23

Det kommer ann på optikken og ISO-verdi.

Med lyssterk opptikk får du lett skarpe bilder i dårlig lys med dSLR. ISO-verdien hjelper også, men husk på at mange kompaktkameraer har mye støy ved høy ISO.

D40 har ikke fokusmotor i huset, derfor får du ikke autofokus med endel objektiver. For eksempel den lyssterke 50mm. D80 har motor i huset og får autofokus på alle D-objektiver også.

Kitobjektivene til D40 og D80, er ikke så veldig lyssterke, så da kan du få problemer ved dårlig lys uten blitz. Det hjelpe å skru opp ISO, men da får du mere støy.

Kjøper du blitz til D40 eller D80 er det ikke noe problem å få skarpe bilder i dårlig lys innendørs. Den innebyggde blitzen hjelper noe.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Mr.Graham » tir 05.06.2007 19:29

Det er lettere å få bedre bilder under vanskelige lysforhold med speilrefleks, og det er primært av to grunner: den fysiske størrelsen på bildebrikken er større på et speilreflekskamera enn på et kompaktkamera. Derfor er hver piksel fysisk større, noe som fører til at de lettere får lys på seg , for å si det på en veldig enkel måte. Dette gjør også at man kan øke lysfølsomheten (ISO-verdien) mer uten å få så mye støy på bildet.
Det andre er at du kan få svært lyssterke objektiver til speilrefleks, noe som gjør at det er lettere å få "skarpe bilder". Disse objektivene er imidlertid dyre, så i en ut-av-boksen-sammenligning av speilrefleks og kompaktkamera vil ikke dette ha noe å si.

Det er lettere å få bedre bilder med et speilrefleks, forutsatt at man vet hvordan man behandler kameraet (noe som forøvrig gjelder alle kameraer).
medlem i 224 måneder
 

Innleggav iAperture » tir 05.06.2007 20:17

Husker en diskusjon på lyssterke objektiver for en ukes eller to siden.

Hva med et D40? Pakketilbud med SB-400 blitz til under 5000,- om jeg ikke husker feil.

Så spanderer du på deg selv et Nikon(Nikkor) 50mm f/1.8 til 1000,-

eller 50mm f1.4 som koster litt under 3000,-

Det blir fint tror jeg :D
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Mr.Graham » tir 05.06.2007 20:35

Hva med en D40x? Flere megapiksler og en litt forbedret utgave av D40. Fikk veldig god kritikk i siste utgave av bladet Fotografi.

Ellers er D80 et veldig godt kamera, men i en litt annen prisklasse. D80 er mer et kamera å vokse med, hvis du skjønner, D40x blir fort litt trangt for mange dersom man vil drive med mer aktiv fotografering. Men det er såvidt jeg husker mindre å ha med seg, noe som kanskje gjør at det lettere blir med på tur?
medlem i 224 måneder
 

Innleggav keiserjohn » tir 05.06.2007 20:37

Eller hvis noen vil ha en 50 mm 1.8 til 600 kan de kjøpe en av meg.. Har en til salgs. Fin stand..

Ligger på foto.no...

Tenkt bare skulle si ifra. Det er en bra pris.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav KristianW » tir 05.06.2007 23:13

Takker for fine svar!
Jeg bor i foresten i Finland. Var innom en pro fotobutikk her idag. De hadde d40 kit til 599euro (<5000kr) og d80 med 18-70 linsa som var med d70s tidligere til 999euro (8000kr). Har vanskelig for å bestemme meg. Må tenke og lese noen dager. Leste denne artikelen: http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm med en som var veldig fornøyd med d40. Men samtidig har jeg også lyst på d80.
Vi får se!
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Åsmund » ons 06.06.2007 16:10

Ken Rockwell har også en D200 som han bruker der D40en ikke strekker til. Tenkte bare jeg skulle nevne det. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav torheriksen » ons 06.06.2007 19:57

Har du ambisjoner om å bli flink til å fotografere og ikke vil hemmes av kameraets begrensninger, skaff D80, gjerne med 18-200mm VR-objektiv, så har du så det holder om du ikke skal fotografere mye under mørke forhold.
Om du ikke henger deg opp i kameraets innstillingsalternativer eller at kameraet ikke støtter objektiver uten autofokusmotor, så gå for D40X. Men sørg for at du får X-utgaven, da denne gjør ting enklere dersom du skal ha bilder i stort format på trykk i fremtiden.

Lykke til med kamerakjøpet, husk at det er fotografen og ikke kameraet som tar de gode bildene!

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Braun » ons 06.06.2007 20:14

Kan anbefale Nikon D80 og "allround"-objektivet 18-200 VR. Passer for "oss vanlige" som ønsker å ta litt bedre bilder enn vha de vanligste kompakte digitalkameraene.
medlem i 233 måneder
 

Innleggav macfyksen » ons 06.06.2007 20:20

Hei :-) Tenkte jeg skulle nevne en bra pris på D80
ca. 6000 NOK for D80 8-)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav torheriksen » ons 06.06.2007 20:25

macfyksen skrev:Hei
Tenkte jeg skulle nevne en bra pris på D80
ca. 6000 NOK for D80

Ikke verst, men man får dette kameraet med begrenset garanti som kun gjelder USA, samt at man må pålegge å betale 25% merverdiavgift før mottak. Da er det nok like greit å skaffe det i Norge likevel?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Braun » ons 06.06.2007 20:50

Du får D80 i Norge for snaue 7000. Greit det, med tanke på reklamasjonsretten.
medlem i 233 måneder
 

Innleggav njadve » ons 06.06.2007 21:15

Kjøp for all del D80. Jeg har prøvd D40 i butikken flere ganger, og den er virkelig ikke noe å skrive hjem om. Den virker mye mindre solid enn min egen D50, pluss at den har et ekstremt lite grep som gjør at den er rett og slett ukomfortabel. Minner litt på 400D som også har et alt for lite grep.

D40 har heller ikke fokusmotor i huset som det er nevnt tidligere her. Det betyr at det ikke er mulig å bruke det flotte Nikkor 50mm som jeg har forelsket meg i. Selvsagt kan du basere deg på å fokusere manuelt, men det er vanskelig med disse kameraene fordi du ser veldig lite av hva som faktisk er skarpt og ikke. Søkeren virket også mindre og mørkere enn i D50, men det er mulig det var jeg som innbilte meg ting der og da...

Som sagt, går for en D80 og du vil mest trolig aldri angre...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav KristianW » fre 08.06.2007 14:15

Hei igjen!
Takker for svar. Etter å ha lest rundt på nettet og prøvd lært om terminologi til speilrefleksfotografering, gikk jeg igår til innkjøp av mitt første dslr.
Jeg søkte etter beste priser og kikket i flere butikker. Etter å ha bestemt meg for kamera dro jeg til en butikk hvor jeg kunne hålde i en del forskjellige modeller. Og da ble jeg veldig førnøyd med at jeg hadde valgt Nikon D80. Sammenlignet med de andre modellene jeg prøvde kjentes D80 ut som det skikkeligste kameraet (de mest kostbare var jo selvsagt også gode) med godt grep og god stor søker (ikke noen plastikkfølelse). Dro derfra å kjøpte kameraet i en probutikk for foto for ca 8000kr med 18-70mm objektiv.

Har idag fått brukt kameraet litt. Og må si at noe av det første som slo meg var at brukeropplevelsen med et speilrefleks er noe helt annet en med et kompakt kamera :-) Så ser fram til å ta bilder og til å lære mere om hvordan fotografere.
medlem i 209 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]