Hvordan rense digitalkamera for støv?

Hvordan rense digitalkamera for støv?

Innleggav csharp » man 04.06.2007 23:41

Kjøpte mitt første digitalkamera før helga, et Nikon D40, men har merket at når jeg titter inn i søkeren så ser jeg at det ligger støvpartikler der.

Skrudde av objektivet og har prøvd å blåse disse ut men det funket dårlig. Prøvde så å tørke av speilet inne i der og den greia over som speilet speiler opp til - med en slik klut man tørker briller med. Det funket bedre med det virker som om de bare har kommet tilbake nå.

Flyttet noen bilder over på Mac'en i dag, og kunne ikke se noe antydninger til støv på dem (ved første øyekast i hvertfall), så vet ikke helt hvor mye dette har å si....

Hvordan er det anbefalt å rense slike kamera'er egentlig?
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Jan Egil » man 04.06.2007 23:44

Om du har støv på speilet, eller i mattskiven(den som du kikker inni, hvis det var det den het da...hmmm) har dette ikke noe å si på bildene du tar. Når du trykker på avløseren, vippes speilet opp, slik at lyset kommer inn til bildesensoren, som også er beskyttet av et lokk av noe slag. Så støvet du ser i søkeren, kommer ikke på bildene så lenge støvet ikke ligger i linsa.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav csharp » tir 05.06.2007 0:16

Vet ikke om jeg helt skjønte hvilke deler du mener, men det støvet jeg har ligger på speilet og i den "hvite" plata "over" speilet, oppe i "taket" på kamerahuset om du skjønner hva jeg mener...


Jeg ser støvet i søkeren når jeg sikter på en hvit vegg f eks med sterkt lys på veggen. Dersom jeg skrur av objektivet og blåser kraftig inn eller drar over speilet forsiktig med en slik klut man skal tørke briller med, forsvinner støvet eller i hvertfall flytter på seg. Noe blir kanskje borte og noe kommer kanskje til - klarer liksom ikke helt å bli kvitt alt sammen.
medlem i 213 måneder
 

Innleggav mingebretsen » tir 05.06.2007 0:21

Lever inn til en fotobutikk, det gjorde jeg, kosta meg 75 kroner.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav quadra800 » tir 05.06.2007 0:22

Prøvd linsebørste?

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav csharp » tir 05.06.2007 0:31

Nei, dette er mitt første (d)SLR noen gang, så har ingen erfaring whatsoever med at det kan komme støv inn i boksen :-/

Levere til fotobutikk ja - kanskje det...det er ikke såå mye støv da, kanskje et fnugg eller to - er det nok til at man leverer den inn? Kan jo komme til å måtte levere inn hver uke da, siden det sikkert kommer nye hver gang jeg tar av og på objektivet, eller?
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Jan Egil » tir 05.06.2007 0:38

Jeg snakket om de samme delene som du snakket om, oppe i taket på kamerahuset. Støvet som samles oppi der vil ikke påvirke bildene du tar, bare det du ser i "kikkehullet"(søkeren). Merket selv dette etter en stund å ha hatt speilrefleks. Når du tar et bilde vil speilet vippes opp, og bak speilet åpner deg seg en "luke", bakenfor den ligger bildesensoren som tar bildet. For at det skal komme støv på bildene, må støvet komme inn til denne.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

støvfjerning

Innleggav jonny_booe » tir 05.06.2007 1:19

Nikon D40 og D40x mangler desverre noen brukbar intern støv renser lik den som finnes på Sony a100 og Canon EOS 400d, men det er fult mulig å rense det likevell. Problemet med å rense det selv med en brillelkut er at det ofte henger litt støv igjen fra selve kluten, det er derfor lurt å investere i noen spesielle rense "q-tip" som har et stof som ska gjøre speilet støv avvisende.

Bytting av linse bør også helst skje en plass der det er lite støv, personlig gjør jeg det på badet, har da heller ikke merket noe støv verken på innsiden av objektiv eller på speilet
medlem i 207 måneder
 

Dden norske forhandleren

Innleggav jonny_booe » tir 05.06.2007 1:24

Her er foresten den norske forhandleren ring dem om problemet vedvarer.[/url]
medlem i 207 måneder
 

Innleggav Schnoodleboy » ons 06.06.2007 11:50

Herrejemeni- nå må folk roe seg med dette fanatiske støvtullet! DSLR har alltid hatt støv- man bytter objektiver, speil slår, mattskiver og søkere byttes. Det er ikke noe skade i det før man er skikkelig nedstøvet foran sensor eller i optikk.

Det er ikke få hypokondere som har ødelagt både speil, mattskiver og sensorer på å skulle pelle ut et støvkorn og to med alt fra q-tips til gulvklut. Hold deg unna! Kjøp en blåsebelg, blås kjapt ut det groveste etter bruk, og lever inn til sensorrens en gang i året.
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Åsmund » ons 06.06.2007 19:17

csharp skrev:Vet ikke om jeg helt skjønte hvilke deler du mener, men det støvet jeg har ligger på speilet og i den "hvite" plata "over" speilet, oppe i "taket" på kamerahuset om du skjønner hva jeg mener...


Støv som ligger på speilet og på den hvite plata, som du snakker om, synes ikke på bildene du tar! Det er derfor ingen grunn til å rense før støvet legger seg på selve CCD-brikken og støvet synes på fotografiene dine. (CCD-brikken befinner seg bak speilet, og er ikke synlig uten at speilet løftes opp via kameramenyene).

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav njadve » ons 06.06.2007 21:24

Jeg kjøpte en American Recorders CO2-blåser som jeg bruker til å blåse støv ut av huset. Funker veldig bra. Koster litt, men den er verdt det...

Kjøp denne:
http://www.av-hardware.no/index.php?mai ... ucts_id=37

...og ta med plenty av refiller slik at du ikke går tom med det første:
http://www.av-hardware.no/index.php?mai ... ucts_id=38

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav keiserjohn » ons 06.06.2007 21:42

Men jesus da. Selv om d40x ikke har innebygget sensor som f.eks canon 400D.
Har dette null å si i dette tilfellet. Støvet ligger ikke på sensor, men på speil og mattskive. Kjør en klut forsiktig over speilet. Bruk qtips opp under matt skiven.

Hvis dette plager deg nok. Det vil jo ikke ses på bildene du tar.

Edit: Qtips og klut er helt ok til speilet og mattskiva. Ungå å bruke det på ccd. Da er det bedre med sterile kluter for 1,5 sensor med methanol blanding. Evt blåsebelg for det som ligger løst.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav csharp » ons 06.06.2007 23:46

Takk for mange bra tips her!
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Schnoodleboy » tor 07.06.2007 15:00

jeg kan ikke si meg helt enig i dette med q-tips keiserjohn:

Qtips er bare bomull surra inn i et brutalt oppkappet PP-rør- De "værste" variantene har maskinert inn hakk for bedre feste. Med litt trykk kan lett plasten eksponeres, og lage deilige skraper over hele mattskiven. Mattskiven er svært delikat plast i de fleste nye billigere DSLR- og bør i mine øyne kun blåses med luft.
medlem i 213 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]