Ultrazoom vs SLR

Ultrazoom vs SLR

Innleggav per-johan » ons 30.05.2007 11:45

Hei på dere alle.


Selv om dette er et forum for mac, ser jeg at det er mange, og da mener jeg MANGE, som har ekstrem greie på foto, og da jeg er en nybegynner på dette området, vil jeg benytte sjansen til å spørre om råd fra folk som har lit peil.

Jeg skal kjøpe meg et kamera, har nå kun et sony cybershot kompaktkamera, og lurer da på hva jeg bør kjøpe?

Ser jo at SLR er "tingen", men lurer på om ultrazoom kanskje kan passe meg bedre? Jeg går mye i skogen med bikkja, og er masse på fjellet, og ønsker da å kunne forevige alle de fine tingene jeg opplever der. Hva er kameraet for meg?

Hva er forskjellen på ultrazoom og SLR i daglig bruk?

Og for en nybegynner, hvilket kamera vil dere anbefale?

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav MUFC » ons 30.05.2007 12:10

Jeg ville gått for et digitalt speilreflekskamera. Noen av fordelene med speilrefleks:
- du kan bytte optikk
- sette på ekstern blits (finnes også kompaktkamera hvor du kan gjøre dette)
- raskere/bedre autofokus
- raskere responstid fra du trykker på uløseren enn på de fleste kompaktkamera.

Bakdelen er at det er større og mer å drasse med seg. Det er vanskelig å et dslr ned i lomma...

Valg av kamera.. vanskelig å si, da dette er ganske individuelt hva du vil like best, selv foretrekker jeg Nikon. Hva som er "best" er vel en evig diskusjon, akkurat som pc (windows) vs. mac.

Velg det du er mest komfortabel med, god bildekvalitet gir de alle. Det som regel personen bak kamera det skorter på - ikke kameraet. :-)

Ta deg en tur i nærmeste kamerasjappe og se på utvalget, vil tro at Nikon D50, D40X, Canon 350/400D eller Olympus osv. vil dekke dine behov.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Gaijin » ons 30.05.2007 12:16

Bildekvaliteten på et SLR kamera er så mye bedre at du trenger ikke like god zoom. Du kan zoome inn i etterkant på Mac'en din og få et like bra resultat om ikke bedre.