Nikon D50 - salg eller objektiver

Innleggav svar » man 28.05.2007 11:51

Står mellom F1.8 og F1.4 hos meg.
Skal ha meg 85mm til nion også har jeg tenkt, men der blir det F1.8, F1.4 er for kostbar.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 28.05.2007 11:59

1,4 varianten er iallfall konge, og skarp fra 2,8 og oppover synes jeg. Ved 1,4 er det en smule tåkete men objektivet tegner utrolig skarpt og flott. Autofokusen er bra, selv om den krevert motor i kamerahuset.e Ett fantastisk objektiv! Jeg har hørt at 1,8-varianen faktisk er skarpere på 1,8 enn 1,4-varianten, men har ikke noen kilde desverre. Begge er nok veldig bra. Det blir et spørsmål om penger, hva du gidder å legge i det. :)


Her er et par bilder jeg har tatt med 50mm 1,4:
Bilde
Skummring utendørs ved 2,8.

Bilde
Skummring utendørs ved 2,8.

Bilde
Innendørs ved 2,2 og med blitz.

Bilde
Innendørs om kvelden (dårlig innebelysning) ved 1,4 uten blitz.

Bilde
Ute, overskyet ved 1,4.


Dette eksemplet under viser to bilder tatt med samme innstillinger 4,5 blender og blitz innendørs. Bildet til venstre er tatt med 50mm, og det til høyre er tatt med 18-70-objektivet. Der ser du forskjellen i skarphet mellom de to objektivene. 50mm tegner skarpere. :)
Bilde
Sist endret av Åsmund den man 28.05.2007 12:28, endret 2 ganger.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Polymorph » man 28.05.2007 12:15

svar skrev:Hvilken 50mm skal du ha deg?
Lurer litt på 50mm selv.


1.4-varianten.
Koster 1600kr i USA (bestiller sammen med 70-300mm VR også, som koster 2800kr, pluss SB 600 blitz - 1200).

Men er 1.4 tåkete på 1.4, da? Selv der du fokuserer?
Da er det jo fullstendig bortkastet å kjøpe 1.4, om den ikke er brukbar på området den markedsføres om :/

Jeg velger jo 1.4 over 1.8 nettopp for å kunne ta bilder på 1.4 (for å få skikkelig myk bakgrunn, selvsagt - og da er det viktig at fokusområdet er skarpt).

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 28.05.2007 12:21

Tåkete og tåkete, alle objektiver tegner mindre skarpt når de er fullt åpne. Se bildene jeg har lagt inn i innlegget mitt over, så kan du se hvordan det blir. :) Du kan ta fine bilder på 1,4 for all del!

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Polymorph » man 28.05.2007 12:28

Damn... Det var definitivt skarpt, ja! :D

Fantastiske bilde, spesielt det på 2.2 innendørs (med grønn bakgrunn).

Men skulle likt å se litt flere bilder tatt med på 1.4.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 28.05.2007 13:01

Tar ikke så mye bilder i 1,4 fordi det somregel holder med 2,8 til 2, og da blir det skarpere. Her er et par bilder til tatt på 1,4 iallfall:
BildeBildeBilde

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav iAperture » man 28.05.2007 13:24

Ser bra ut 50mm din! Det blir foreløpig kun et objektiv, trenger et til utendørs fotografering. Tar bilder av alt mulig utendørs, alt fra trær til biler osv.

Har et budsjett på litt over 5.000,- om det er objektiv jeg skal ha. Så jeg kikker etter et bra et, helst litt under 5 lapper da:)

Har sett litt på disse:
http://www.europe-nikon.com/product/no_NO/products/broad/1117/overview.html

http://www.europe-nikon.com/product/no_NO/products/broad/400/overview.html
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 28.05.2007 13:41

De er sikkert fine, selv om jeg ikke har prøvd de selv. Jeg ville nok valgt 24-120 med VR, siden du har et objektiv som dekker fra 18 og opp, og så har den vibrasjonsreduksjon. Hvis du ikke vil bytte mellom de to, kan du jo velge 18-135 isteden, men da har du litt dobbelt opp siden du allerede har 18-55.

De er ikke så lyssterke, men det gjør kanskje ikke noe for ditt bruk..

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav per-johan » man 28.05.2007 13:54

Jeg vil mer enn gjerne kjøpe kameraet dit jeg, hvis du bestemmer deg for å selge det.

PM meg hvis du skal kvitte deg med det da!

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav lthorsen » man 28.05.2007 14:24

Kjøp 18 - 200, dyrt, men da har du "alt" i en linse 8-)

http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=32047
medlem i 203 måneder
 

Innleggav iAperture » man 28.05.2007 15:11

Åsmund: Må si det frister noe innmari med den 50mm'n altså.. Det er denne ikke sant? http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=8194

Hvordan blir den i forhold til 24-120 objektivet til mitt bruk?

Det kommer til å stå mellom de tre: 24-120, 50mm, 18-200. Mulig prisen kommer til å avgjøre litt her..
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 28.05.2007 15:37

Ja, det er den du har linket til jeg har.

Tja, det er litt vannskelig å si når jeg ikke vet hvordan du tar bilder. Du kan jo se på alle bildene du har tatt hittil og telle hvor mange av de som er tatt med en brennvidde på 45-55 med zoomen din. Hvis du har tatt mange bilder rundt de viddene, så kunne du jo brukt en 50mm isteden til de. Du kan lage smart-album i iPhoto og velge at den skal vise bilder mellom 45 og 55mm. Har du mest bilder på vidvinkel, eller tror du vil ta mest bilder på lang tele 100mm +, så er det kanskje bedre med det. Du må også vurdere hvor mye det betyr for deg å kunne zoome, altså blande mellom vidvinkel og tele uten å skifte optikk. Det kan være veldig nyttig hvis du skal ta bilder og må jobbe raskt.

50mm vil gi deg mer spillerom i dårligere lys, og gjøre at du kan få bakgrunner på bildene dine som flyter ut, fordi dybdeskarphetene blir liten når du bruker stor blenderåpning. Det kan være pent på portretter f.eks. Er det ofte for lite lys når du tar bilder, så vil et lyssterkt objektiv hjelpe på.

De 50mmerene er relativt enkle å lage, derfor er de billige i forhold til den optiske ytelsen som er enorm. Det er meget meget bra optikk til en billig penge.

Du kan også prøve å ta bilder med zoomen din helt zoomet ut, da vil det tilsvare 50mm. Prøv å ta bilder bare med den instillingen en stund, og se om du liker det.

Det finnes også masse reviews der ute av forskjellig optikk, så det kan være en god idé å lese slike for alle de objektivene du lurer på, så får du forskjellige meninger fra folk med forskjellige preferanser. :-)

Begge objektivene du har nevnt er jo fine, så det blir mest å finne ut av hva du trenger tror jeg, ikke helt lett men.

Noen steder du finner omtaler:
dpreview.com
kenrockwell.com
zdnet.com
foto.no

ps:
Må bare si at selv om objektiver er bedre enn andre, mer lyssterke, skarpere osv osv, så kan du ta kjempebra bilder med det objektivet du har også! :) Ta en titt på foto.no bildekritikken eller galleriet og se på bilder du liker der. Du kan se hvaslags utstyr folk har, og du finner mange fennomenalt gode bilder tatt med det kitobjektivet. Flickr.com også forresten, her finnes det utrolig gode fotografer.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav iAperture » man 28.05.2007 15:49

Skal utforske det her litt. Takk for bra svar og god hjelp! I'll stick with my D50 :)

Nikon selv hadde ganske lite nyttig info om objektivene sine syns jeg.. Får lete andre steder.

Aha! du la det ut mens jeg skrev ;)
medlem i 211 måneder
 

Innleggav svar » man 28.05.2007 17:48

Dere som bestiller fra usa, hvor? :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Schnoodleboy » man 28.05.2007 17:59

Jeg ser ingen hensikt i å skulle punge ut for Nikkor 24-120mm VR når trådstarter sitter på et Nikon D50. Det objektivet var laget for 35mm film, og var aldri noen høydare optisk heller. I så fall ville jeg heller skaffe meg et 24-85mm AF-S som er bedre optisk og fås svært billig nå. Dog er dette lite logisk valg kontra f.eks 18-70mm AF-S DX. VR er fint, men kan aldri kompansere for motiv i bevegelse, kun for rystelser i kamera. Dessuten er dybdeskarpheten på digitale speilrefleks allerede "dårlig" nok om du ikke skal sitte med lyssvak zoomoptikk.

OM du har 5000 å lange ut på optikk ville jeg definetivt skaffet meg 50mm f1.8 AF-D som ofte er nok grunnet ISO-mulighetene på DSLR. I tilegg ville jeg spedd på med 85mm AF-D f1.8 for portretter. For å avslutte det hele ville jeg sett om du fant en 20mm AF-D f2.8 for landskap/innendørs. Dette er 3 solide fastobjektiver som kommer til å gi deg mye glede og kunnskap om foto. Prisene forutsetter at du skaffer deg objektivene brukt (med unntakt av 50mm)- som er en smal sak.

Skal du på død og liv ha deg et zoom-objektiv ville jeg sett på Tamron 18-50mm som har fast f2.8 gjennom hele brennviddeomfanget, eller 12-24mm f4 fra Tokina som vil gi deg veldig veldig spennenende ultravidvinkel - Fisheye kan du bare glemme foreløpig - helt meningsløst om du ikke har spesifikke oppgaver knyttet til det.

Lista over Nikkor-optikk som fungerer 100% med D40 er her:
http://www.europe-nikon.com/news_room/news.html?locale=no_NO&bandwidth=broad&id=860&type_index=2
Sist endret av Schnoodleboy den man 28.05.2007 18:19, endret 1 gang
medlem i 212 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron