canon 5d eller nikon d200

canon 5d eller nikon d200

Innleggav thomasbrucedyrud » tir 22.05.2007 23:49

lurer på om jeg skal kjøpe nytt kamera og har tittet litt på canon 5d og nikon d200. så lurte jeg på om noen hadde noen bra eller dårlige erfaringer og eller anbefalinger når det gjelder dette valget?

cheers
medlem i 238 måneder
 

Innleggav svar » ons 23.05.2007 0:22

Har du noe optikk fra før av?
Personlig hadde jeg valgt D200.
Mitt grunnlag for dette er at jeg har D70 fra før av og har et par objektiver som passer rett på D200.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav tjodolv » ons 23.05.2007 0:25

Begge to er kjempegode kameraer, med hver sine fordeler og ulemper. Se litt på spesifikasjoner, men ikke heng deg opp i tekniske detaljer. Gå i butikken og kjenn på dem, og så kjøper du det som føles best.

Jeg kjøpte digitalt speilrefleks for tre år siden. Ville helst ha Canon, men samtidig hadde en i familien allerede Nikon med en enorm objektivsamlig... Endte opp med et Olympus, fordi det var det eneste kamerahuset på den tiden til under 30 000kr som hadde magnesiumhus :p

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Kizza90 » ons 23.05.2007 1:05

Det viktigste er hva venner, familie og koleger har av optikk. Har noen du kjenner nikon, og du har muligheten til å låne noe av han/hun. Kjøp nikon.

Dersom du ikke kjenner noen som har DSLR, kan du gå i en fotobutikk å holde kameraene i hånden, viktig med et godt grep.

Lykke til, Velg Nikon

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav modin » ons 23.05.2007 3:20

Hvis du ikke har noe opptikk fra før og er helt uerfaren er det dumt å kjøpe et så dyrt kamera. Har selv erfaring fra mange år med henging på fotoforum at nybegynner for store problemer nå de kjøper kameaer i klassen med Canon 5d eller Nikon D200. Netopp fordi disse kameraene ikke først og fremst er laget for å gi bedre bilder enn de billigere modellene, men for å være tilpasset proffer, og avanserte amatørers bruksmønster. Så hvis en uerfaren bruker bruker dem gir de ofte dårligere bilder enn hva et kamer som Nikon d40x eller Canon 400d vil gi. Derfor er det heller å anbefalle å kjøpe et billigere kamera, ikke nødvendigvis fordi man ikke har råd til et dyrt et, men spm. er har man kompetanse nok til å bruke det.

Hva angår Canon 5d har nok dette også litt bedre bildekvalitet enn Canon sine billigere modeller da det har fullformatsbildebrikke noe som gi økt dynamisk dybde og mindre støy. Men for å yte en slik bildebrikke respekt kreves det også opptikk for flere ti talls tusen. Nikon d200 derimot har akkurat den samme bildekvaliteten som et Nikon d40x hvis du ikke justerer bildene i ettertid vil Nikon d200 faktisk gi (tilsynelatende) dårligere bilder enn Nikon d40x.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Lyot » ons 23.05.2007 7:27

Enig med det modin skriver.

D40 er også mye mindre og lettere enn D200, og derfor lettere å ta med seg. For uerfarne fotografer er det også kjekt med auto-programmer som nærbilde, sport, landskap, osv, som setter de riktige instillingene automatisk, dette finner du ikke på D200/5D.
Du får også med en meget god linse (18-55)
Hvis du ikke har linser fra før kan det være smartere å kjøpe et rimelig kamera, og heller legge pengene i en god linse, som for eksempel den praktiske Nikkor 18-200.
Med digitat kamera er ikke lysfølsomheten til linsen like viktig, siden det er lett å endre iso-verdien.

Som modin skriver får du ikke bedre bildekvalitet med et dyrere SLR, men de er mer praktiske i bruk for erfarne fotografer.

Når det gjelder D200 vs 5D så er det smak og behag. Begge to er supre kameraer.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav svar » ons 23.05.2007 8:03

D40/D40X ville jeg aldri ha vurdert pga at huset mangler autofokus motor.
Dvs at man bare får autofokus med objektiver som har dette innebygget, alle andre må man fokusere manuelt med.
Mangelen på dette tynner ut valget av objektiver ganske mye synes nå jeg.

Da ville jeg heller vurdert D70s (som noen selger enda) eller D80.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Lyot » ons 23.05.2007 10:16

Synes ikke mangel på autofokusmotor er noe stort minus med mindre man har en samling gamle AF-objektiver som krever dette. De aller fleste nyere objektiver har innebygget autofokus, mange av typen "Silent Wave Motor" som er mye raskere og stillere enn den gamle typen. I tillegg sparer man vekt, størrelse og batteritid.

Jeg bruker selv Nikon D70s og Nikon 18-200 og er stort sett fornøyd. Eneste minus er plastikkfølelsen.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav halvor_p » ons 23.05.2007 11:04

5D er et fullformatskamera, dvs at den faktiske brennvidden du får er den som står på linsa du kjøper, 5D krever også veldig gode linser og det er nesten et must å kjøpe L serie linser og de blir fort dyre..

200 har en crop faktor på rundt 1,5 (er ikke helt sikker) men mange mener dette er en bra ting for da å få et større brennvidde område på zoom linsene.

Har du ei linse 70-200 på 5d så vil den gi 70-200
på nikon 200 vil den gi 105-300 altså mere tele.

En annen ting, d200 har ingen fullauto funksjon, altså ingen grønn instilling der du bare kan skyte i vei og ikke tenke instillinger, er ikke helt sikker, men trur dette er på 5D (sjekk det ut). Kan være greit i noen sammenhenger.

Personelig så ville jeg heller vurdert canon 30D mot nikon D80 hvis du vil holde deg litt over start nivået.. Lykke til
medlem i 220 måneder
 

Innleggav dannyxio » ons 23.05.2007 11:57

Jeg ville heller sett på formålet du skal benytte kameraet til.

Canon hvis du skal fotografere planlagte motiver, Nikon hvis du skal fotografere øyeblikk. Dette skyldes ergonomien på kameraene, og jeg baserer dette på dialoger med en rekke fotografer.

Det eneste trumfkortet til 5D må være fullformat, men siden dette er en av de første fullformatkameraene rettet mot prosumer må du regne med at du blir betatester ;)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Schnoodleboy » ons 23.05.2007 14:54

Jeg må bare slutte meg til det som blir sagt om at bruken avgjør- sammen med eventuell optikk du skulle sitte på fra før.

Canon 5D vil jeg hevde er et utpreget "studiokamera" som grisebanker D200 på f.eks portrettbruk og stilleben. Derimot krever fullformatet på Canon sitt av objektivene, og har du ikke like mye penger å bruke på objektiver som huset tørr jeg hevde det er å skyte over mål.

Skal du ut i bush'en og drive med geriljafotografering er jeg ikke tvil om at D200 stiller sterkere. Dessuten er D200 såpass mye billigere at du kan unne deg noe av det sinnsyke objektivutvalget Nikon sitter på. En d200 + Nikkor 17-55mm f2.8 AF-S DX tror jeg er noe av det hendigste og flotteste allroundløsningen for tiden- og det til samme pris som Canon 5D uten optikk!

Jeg har brukt begge og konkludert med at jeg skulle ønske jeg kunne kjøpt begge ;)
medlem i 212 måneder
 

Innleggav iAperture » ons 23.05.2007 15:29

Har for tiden et Nikon D50, brukt D70 en del også.

Fra Canon har jeg brukt EOS 350D og EOS 400, og jeg liker de ikke. Syns de blir for tunge å jobbe med. Objektivene er liksom så treige av seg syns jeg. Og det gjelder ikke bare de 2 Canon kameraene jeg har brukt, men fler, fra samme serien.

Hadde jeg vært deg, ville jeg knaket ivei med Nikon!
medlem i 211 måneder
 

Innleggav thomasbrucedyrud » ons 23.05.2007 18:40

tusen takk for mange gode svar, har ikke noen objektiver fra før så det er ikke noen hindring. Tenkte å bruke det til boligfoto, protrettfoto og har en venn som har studio, kansje prøve meg litt frem der. så blir det vel også litt bilder på farten også.
medlem i 238 måneder
 

Innleggav vaardal » ons 23.05.2007 19:06

DynomiteG skrev:Fra Canon har jeg brukt EOS 350D og EOS 400, og jeg liker de ikke. Syns de blir for tunge å jobbe med.


For tunge? Har du nokon gong kjennt på eit 1D Mark II? Det veg sikkert EOS 350D x 3. Men det er et fantastisk presse, sports og action kamera.

Det virker som du har nok penger til et 5D/D200, så då ville eg heller ha kjøpt eit Canon EOS 30D for rundt 9000,- , og satt av 5000-6000 til bra objektiv. God optikk er like viktig som et godt kamera.
medlem i 204 måneder
 

Innleggav Jurgis » ons 23.05.2007 19:14

Optikk er enda viktigere enn et bra kamerahus.
Canon 5D er kongen på bildekvalitet så lenge det får noen L-objektiver. Tenker nok det slår D200 greit hvis du først bruker 20-30 tusen til sammen.
medlem i 206 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron