canon 5d eller nikon d200

Innleggav kj » søn 10.06.2007 15:02

Ja jeg også syntes de var fine i måten ting ble lagt frem på.
Jo da du har rett i at det kan være et problem for noen.

Men nå kommer det 2 oppgraderte modeller og sansynligvis snart en ny proffmodell. Skulle overaske meg mye om vi ikke ser mye nytt av forbedringer på det som har vært av problem områder på disse og fremtidige modeller.


Epson RD1 er et fantastisk kamera. Jeg sto å kikket litt på det i butikken i forrige uke.

Det er jo fantastisk flott som det er i utgangspunktet. Men kanskje kan man forvente en mindre oppgradering snart? Jeg har dessverre ikke fått testet det ut enda slik som du har. Men etter bruk av voigtlander og leica m kameraer så vet man jo hva det dreier seg om... :-)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav keiserjohn » søn 10.06.2007 16:09

Nei er enig der kj..

Når det gjelder max hastighet på Fps er det Raw filer som gjelder også i mine øyne.
Jeg sjekket bare dpreview fort og der stod det 5 fps.

Men så det du linket til at det faktisk var 3 fps på max. Stolte litt blindt på min favoritt side der.

Når det kommer til 50 1.4 og 50 1.8 så er 990 kr og 2,890 kr hva jeg kaller en markant prisforkjell. Forstår ikke helt hvor du får 2000 kr fra, hvis du ikke tenker på brukt da.
Det er jo faktisk 3 ganger så mye i pris.
Lysforskjellen er 2/3 stopp.

Jeg har selv nikkor 50 mm 1.4 og det er en helt super linse. Men hvis man ikke absolutt trenger 1.4 sin lysstrke så er 50 1.8 like bra.
Og som man vil se mtf tester kjørt på disse, så er linsene helt identiske på 1.8 og oppover.

Dette uten å ta hensyn til CA. Hvor 50 mm 1.4 er bedre.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav www.haakonnordvik.com » tir 19.06.2007 12:14

Jeg personlig bruker et EOS 5D, og er utrolig fornøyd med det!! Jeg kunne aldri tenkt meg og bytte over til Nikon. Har du gode objektiver på 5Den kommer du aldri til å angre på kjøpet!!

Som noen nevner kunne det jo vært lurt å kjøpe et litt rimeligere kamera, og heller legge pengene i opptikken.

Det eneste negative jeg kan komme på ang 5Den, må være at den litt for lett trekker til seg støv på sensoren.

Jeg for min del merker ikke det noe særlig med tanke på at jeg stort sett alltid bruker blendertall under 2.8.

vh Haakon // http://www.haakonnordvik.com

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Fole » tir 19.06.2007 12:53

er fotograf selv, og nå skal jeg komme med tidenes mest usaklige tips! Hold begge kameraen i stroppen, inntil hverandre. Få noen til å dra begge kamereane ut til siden, 90 grader. Og slipp dem mot hverandre. Det kameraet som kommer best ut av denne testen, bør du kjøpe!

Canon har som eneste fordel i mine øyne fullformat.
Jeg har/hadde kjøpt nikon, på grunnlag av at canon er for pyser!

Usaklig nok?:)

http://www.fokusert.no <--alt er tatt med nikon!

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav keiserjohn » tir 19.06.2007 12:58

Haha... Tror jeg skal prøve en pentax 67 mot 5d i stroppe testen fole...

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav deepcore » tir 19.06.2007 13:22

Et hvillket som helst analogt mellomformat banker både 5d og d200 ned i støvlene!

Kvalitet over kvantitet seier jeg bare! :)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Fole » ons 20.06.2007 12:28

at et analogt mmellomformat er bedre en de overnevte kameraene er det ingen tvil om. Men det blir som å sammenligne 35mm med mellomformat. d200 og 5d,banker 35mm. Og et digitalt mellomformat banker et analogt mellom format! Bruker selv d2x og phase one P30.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Paperboy » ons 20.06.2007 12:37

Nikon D200. Bedre kvalitet.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav thomasbrucedyrud » fre 29.06.2007 17:06

takk for superbra feedback. jeg har vært og reist en stund nå, så har ikke fått handlet noe kamera enda, men var å tittet på de og må si jeg heller mot canon 5d. kan se ut som det blir det kamera jeg ender opp med.
medlem i 238 måneder
 

Innleggav fotojon » fre 29.06.2007 17:27

så mye vas har jeg ikke sett på en tråd her inne før.
ser ut til at de såkalte proff funksjonene på et hvilket som helst kamera er det bare amatører som bryr seg om. hehe
men uansett, lykke til med kjøpet ditt

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]