Brukt analogt

Brukt analogt

Innleggav Bircoff den andre » fre 27.04.2007 14:45

Jeg skal på ferie til Thailand i sommer.

har planer om å ta en god del bilder, men forventer å bli frastjålet alle eiendeler i hvert fall en gang. Lurer derfor på om noen har en anbefaling til brukt analoge speilrefleks kamera til rundt 1000lappen, som tar bra bilder?
medlem i 206 måneder
 

Innleggav quadra800 » fre 27.04.2007 15:11

Bare kikk på QXL. Finn, eBay osv.

Det er veldig mange veldig fine SLR der.
Kan forøvrig anbefale Canon AE-1

Og husk at alle de SLR-kameraene med god linse tar myyyyyyeeeeee bedre bilder enn et hvilket som helst kompaktkamera.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

o

Innleggav Bircoff den andre » fre 27.04.2007 15:15

Skal skjekke ut sidene.

Noen som har noen andre anbefalinger til 35mm kamera?
--
kompaktkamera er uaktuelt. har vanligvis et digitalt hybrid/superzoom og et digitalt speilrefleks. Gidder bare ikke bli frastjålet dem.

- Moderert av NiHon -
Årsak: Dobbeltposting/bump fjernet. Les §2.5 i reglene :)
reglene skrev:En gammel tråd defineres som minimum en uke (7 dager).
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Schnoodleboy » ons 02.05.2007 11:16

Er jo litt underlig problemstilling, og du skriver heller ingenting om hva du eventuelt har av optikk fra før.

Jeg ville nå uansett satt mine kort på to kamera:

Nikon FE2 eller Nikon F80.

Første er jo et analogt manuellfokus med mulighet for blenderprioritet- genialt, kompakt og bunnsolid kamera med deilig søker. Et FM2 er ikke avhengig av elektronikk men er noe dyrere enn FE2.

Nikon F80 er derimot autofokus og hele automatikkpakken med en flott lysmåler- har også innebygd blits for de vanskelige motlysbildene man typisk kan havne i på sydentur. Kan fåes rimelig billig i dag.
medlem i 212 måneder
 

Innleggav calsen » ons 02.05.2007 11:38

Reiseforsikring?

Kan jo ikke la kameraene ligge igjen hjemme i frykt for at de blir stjelt? Da bør man vel ikke reise selv heller, kan jo bli banket opp... ;)

Nei, sats heller 1000-lappen på bedre reiseforsikring om din ikke dekker kameraene, og ta de med. Kjøp flere minnekort (de små er jo nesten gratis) og bytt ofte, så blir ikke bildene evnt borte ved tyveri.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Åsmund » fre 04.05.2007 21:54

quadra800 skrev:(...)Og husk at alle de SLR-kameraene med god linse tar myyyyyyeeeeee bedre bilder enn et hvilket som helst kompaktkamera.


Det kommer vel litt ann på fotografen..

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Øysteinh » fre 04.05.2007 22:22

At det er samme fotograf må jo naturligvis være en forutsetning i en slik påstand. Alt annet blir jo empirisk på trynet.

Uansett støtter jeg opp under argumentet om å skaffe seg en skikkelig reiseforsikring, og bare vær litt panisk mtp. å passe på kameraet.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav jurgemaister » fre 04.05.2007 22:39

Som nevnt, skaff deg en skikkeli reiseforsikring, da får du mer glede av kameraene dine. En Camera Connector til iPod er også lurt å ha på tur.
medlem i 225 måneder
 

Reiseforsikring

Innleggav Bircoff den andre » fre 04.05.2007 23:02

Vil nødvendigvis ha reiseforsikring. Så kameraet er jeg ikke så bekymret over. Tenkte mer på bildene (tydeligvis lite gjennomtenkt). Tar med kamera, og kjøper to minnekort i tillegg. Det er jo som sagt bare til å bytte.

Jeg tar forresten med Konica Minolta Dimage Z3. Hybridkamera er kompakt og greit og drasse rundt omkring.
medlem i 206 måneder
 

Innleggav quadra800 » fre 04.05.2007 23:23

ØysteinH skrev:At det er samme fotograf må jo naturligvis være en forutsetning i en slik påstand. Alt annet blir jo empirisk på trynet.

Det jeg mente var at SLR-kameraer har myyyyyyyyeeeeeee bedre oppløsning på bildene enn de aller fleste kompaktkameraer.
Hvor bra bildet blir avhenger jo av blender, lukkerhastighet, ISO, lysforhold, stativ/ikke stativ, vær, objektiv, fokus, filtre, rødt solskinn i linsa osv.

Fikk jeg med alt eller...dere som er proffene?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Øysteinh » lør 05.05.2007 11:43

Ja, dette er jeg klar over selv. Om du ikke la merke til det, støttet jeg ditt utsagn.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Twinrehz » lør 05.05.2007 11:54

quadra800 skrev:
ØysteinH skrev:At det er samme fotograf må jo naturligvis være en forutsetning i en slik påstand. Alt annet blir jo empirisk på trynet.

Det jeg mente var at SLR-kameraer har myyyyyyyyeeeeeee bedre oppløsning på bildene enn de aller fleste kompaktkameraer.
Hvor bra bildet blir avhenger jo av blender, lukkerhastighet, ISO, lysforhold, stativ/ikke stativ, vær, objektiv, fokus, filtre, rødt solskinn i linsa osv.

Fikk jeg med alt eller...dere som er proffene?

Sett det på automatisk dersom du ikke vet hva du driver med, så får du knallbra bilder. Det har jeg fått høre i alle fall.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav OlafG » lør 05.05.2007 12:09

For det første. Du kan ha utstyr til milloner uten at du tar bra bilder. Det meste kommer an på hvem som tar bildene.

Det med automatikk er bare tullprat! Det er så utrolig dumt å ha DSLR og kjøre automatikk. Auto gir deg bare dårlige bilder.

De eneste modusene som virker er: Manuell, Blenerpri, Lukkerpri og P.
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Twinrehz » lør 05.05.2007 12:13

Det kommer HELT ann på om du vet hva du driver med.

Har en historie fra min bror som jobbet for en avis for en stund siden, med en gjeng med håpløse fotografer. De klaget på utstyret (kamera og linser til 20 000 hver), og holdt på å knote med instillinger som de ikke ante hva gjorde for noe, og bildene ble deretter. I samme avis var det en som bare lot kameraet stå på auto, og tok veldig bra bilder.

Så hva er galt med auto?? Instillingen finnes for de som ikke kan noe om instillingene på kameraet, og den er laget slik at den skal ta best mulig bilder under alle forhold.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 07.05.2007 22:13

Auto virker utmerket hvis man bruker det riktig. Jeg bruker mest Aperture pri., Shutter pri., M og litt P, men av og til kan det være lurt å bruke Auto – for eksempel når bildet må tas så raskt at man ikke har tid til å stille på noe.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]