Nikon D70 VS Aperature

Nikon D70 VS Aperature

Innleggav AreB » tir 13.02.2007 12:44

Jeg har lstet ned siste oppdatering av Aperature, men har fremdeles problemer med at bildene jeg laster inn ikke kommer skikkelig inn i Aperature. (lastet inn bilder fra et lite lomme kamera, de funket fint).

Bildene er tatt i RAW format (og ja jeg skal ha de i RAW (NEF) ikke i JPG, selv om jeg tar begge formatene når jeg tar bilde).

Legger ved bilde slik dere ser hva som er problemet.

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav ch_knapp » tir 13.02.2007 12:55

Enten er bildebrikken eller prosessoren på kameraet fucka. Ellers kan det hende det er noe galt med CoreImage e.l. Har du 10.4.8 på maskinen?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav neon » tir 13.02.2007 12:57

På D70 skal det stå RAW på displayet hvis du ikke skal ha med JPEG filer.
Nå står der RAW Basic tenker jeg.

Prøv så å slå av Autorotasjon på bildene i kameraet.
Det er mulig det hjelper.
Photoshop klarer ikke å ikke å lese RAW bilder som er rotert på forhånd og det er mulig at Aperture har samme problemet.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav AreB » tir 13.02.2007 12:58

Jeg har 10.4.8 på maskinen...

Det kan være at brikken er fucka, men bildene blir helt fine når jeg henter de inn i Photoshop på min PC :-[

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav AreB » tir 13.02.2007 13:05

neon skrev:På D70 skal det stå RAW på displayet hvis du ikke skal ha med JPEG filer.
Nå står der RAW Basic tenker jeg.

Prøv så å slå av Autorotasjon på bildene i kameraet.
Det er mulig det hjelper.
Photoshop klarer ikke å ikke å lese RAW bilder som er rotert på forhånd og det er mulig at Aperture har samme problemet.


Det stemmer at jeg har RAW Basic valgt nå, men problemet kommer uansett hva jeg velger :'(

Vel... 2 700,- rett ut vinduet da o_O blir PhotoShop om jeg ikke får det til å funke :-/

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav ch_knapp » tir 13.02.2007 13:10

neon skrev:Prøv så å slå av Autorotasjon på bildene i kameraet.
Det er mulig det hjelper.
Photoshop klarer ikke å ikke å lese RAW bilder som er rotert på forhånd og det er mulig at Aperture har samme problemet.


Jo, den informasjonen lagres i metadataen, og Aperture har ingen problemer med det hos meg. - Ei heller Photoshop.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Eirikhk » tir 13.02.2007 13:12

Har du forsøkt å laste inn bildene via iPhoto? Det fungerer som snus med min D70. - Det vil jo om ikke annet vise om det er Aperture eller kameraet det er noe galt med.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav svar » tir 13.02.2007 13:50

Jeg har også en D70 og aperture og har ingen problemer med å få bilder inn. Jeg bruker en usb cf leser, bruker du rett fra kameraet?

Vist du bruker kameraet har den 2 innstillinger på hvordan den skal oppføre seg som usb enhet. Pøvd begge?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav AreB » tir 13.02.2007 14:25

Jeg har en kamerat som har D70 og jeg lånte det kameraet, samme problem der... Men så testet jeg en annen kabel - Og da funket svineriet :rolls eyes:

Så det var kabelen som var problemet.

Er glad for at det nå funker :-D

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav svar » tir 13.02.2007 14:43

Fint du fikk det til :-D
Aperture er et veldig bra program.
Høres ut som du bruker kameraet som kortleser.
Vil anbefalle deg en kortleser, for vist du har samme kamera som meg (D70 uten S) har det bare usb1.1 og det går ikke spesielt fort når man bruker raw filer.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron