Speilrefleks og mac

Innleggav arneram » ons 07.02.2007 14:08

Takk Filip!

Hjelper ikke å si at jeg skal google når jeg ikke finner den ved googling :)

Edit: fikk det til!
medlem i 218 måneder
 

Innleggav eirik1 » ons 07.02.2007 14:42

jurgemaister skrev:
Hufseking skrev:Når jeg først er her, Noen som har prøvd et lignende program for Canon?
Eventuelle erfaringer?


Jeg har et EOS350D og bruker programmvaren som fulgte med kameraet mitt, EOS Capture og ImageBrowser. De fungerer ypperlig sammen. Du kan laste ned oppdateringer fra Canon sine sider, men jeg tror du må ha originalCDen for å få programmet.

- Jørgen


Dette programmet fungerer ikke når jeg prøver det på MacBooken. Noen som vet om lignende alternativer med UB støtte?

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav mingebretsen » ons 07.02.2007 17:04

Programmet funker på min mac. Sjekk på canon sine sider om du har nyeste versjon.
Åpne ImageBrowser først, så vil CameraWindowDSLR åpnes automatisk, om ikke, åpne det selv etterpå.

Bilde

EDIT: Ser det var EOS capture det va snakk om. Får ikke åpnet det her heller. Men tror de to programmene (eos capture og camera windowDSLR) gjør samme jobben.

EDIT2: Oppdaget nå at EOS capture kommer opp etter du har trykket på "Start remote shoot" igjennom CameraWindowDSLR

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Nanaki » ons 07.02.2007 17:45

OK. som det sies er Nikon Capture Control et lurt sted å starte.
En annen ting: du må stille inn i menyen at kameraet skal overføre med PTP og ikke Mass storgae i menyen.
Det er derfor noen ikke fikk kameraet opp i Capture control.


finn menyikonet med en fastnøkkel --> USB --> PTP


Så funker ting.

Veldig kult å leke med timelaps, og å "fjnernstyre" kameraet. Du kan også lage bildene direkte til harddisk, slik kan du holde på å ta timelaps til betteriet er tomt :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav njadve » ons 07.02.2007 17:48

Veldig hendig program ja. Jeg har det selv, og bruker det sammen med min D50...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav mingebretsen » ons 07.02.2007 19:13

Vet denne tråden egentlig handlet om et slikt program, men kan vel spørr her(?) :-P
Tuklet/endret litt med/på de manuell innstillingene her i helga på kameraet mitt da jeg var på fjellet.

nr.1: Lukker hastigheten. Hvordan stiller jeg inn til rask lukking heh. Har stilt den tilbake på 0,3 sek nå, men lukkeren er treig. Hva annet av innstilingene påvirker?
nr.2: Eksponeringen. Hvordan kan jeg se hvilke f innstiling jeg skal ha og når jeg skal ha den, hvis noen forstår(?). Altså, hva skal jeg ha på innebilder, utebilder, sol nedgang osv...

Kanskje noe jeg har skrevet alla utrykk eller noe som er feil, da jeg typisk har missforstått noe :-P
takk

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Nanaki » tor 08.02.2007 17:39

mingebretsen skrev:nr.1: Lukker hastigheten. Hvordan stiller jeg inn til rask lukking heh. Har stilt den tilbake på 0,3 sek nå, men lukkeren er treig. Hva annet av innstilingene påvirker?


Jeg vet ikke hva slags kamera du har så:
Nikon har 4 programvarianter der du har en hvis kunstnerisk kontroll:
P = program. Det mest er på auto, men du kan f.eks. tvinge av blitsen, og jokke deg opp og ned med lukker blender ut i fra hva kameraet selv har still inn (auto)
A = aperture (blender) Her stiller du ("bare") blenderen, i tilfeller der det er dennes egenskaper du ønsker kontroll over. Ofte stiller du blenderen tillaveste mulighet (dette kommer ann på optikken din). Husk: lav blender betyr STOR åpning. Lave blendere skaper også lavere dybdeskarphet. (ofte kalt DOF depth of field)
S = shutter (lukker) Her manipulerer du ("bare") lukkertiden. Det er ingen fate regler, men 1/60sekund for tregeste lukker uten blits er en tanke. DU klarer å holde lukkere, kanskje helt ned til 1/3 sec, men da må du være obs på det, støtte deg til noe, bruke tripod el..
M = manuell. Her stiller du alt selv. Husk at du kan vippe over på "p" for å se hva lysmåleren foreslår.
CANON
Har de samme basisprogrammene. Men: A heter AV og S heter TV. Ellers er mye likt.

Så til spørsmålet ditt: Lukkeren er treg: kommer an på hvilken innstilling du bruker, hvor mye lys det er der du tar bilder, om du bruker blits, ISO osv. Det er MYE som henger sammen her. Lek med de ulike innstillingene, og finn ut. Jeg regner med at bilder med 1/3 sekund, på høyfjellet, med sol, blir overeksponerte nesten uansett hvor høy blender du har, men..


mingebretsen skrev:nr.2: Eksponeringen. Hvordan kan jeg se hvilke f innstiling jeg skal ha og når jeg skal ha den, hvis noen forstår(?). Altså, hva skal jeg ha på innebilder, utebilder, sol nedgang osv...


når du sier f-innstillinger, så betyr det blendertall. Linser har ulike blendertall (f-stops). Det linsen NIKON hiver etter deg når du kjøper kit fra dem er 18-70mm med f3,5-5,6. Da 3,5 er da på 18mm og 5,6 på 70mm.
Jo lavere tall, jo mere lys (større åpning (og dyrere linser, ofte)).

Hvordan vite dette: lysmåleren din forteller deg det. Sett kameraet på P, og se hvilke tall du får opp i søkeren (eller på det lille displayet oppå hvis du har NIKON). Husk også at lysmåleren har ulike innstillinger (ofte: matrix (som måler lys i hele utsnittet), center (som tar midten av utsnittet) og spot (som bare tar det et fokuspunkt).

Jeg beklager at dette bla langt og mye, men: finn en bok med en enkel innføring. Foto er gøy, og blir mye gøyere når du ser sammenhengen mellom lukker/blender/iso.

PS: uten å kjøpe bok: se på denne, her er det en del bra.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav mingebretsen » tor 08.02.2007 17:48

TUSEN takk :rolls eyes: ;) Har ikke tid til å lese igjennom nå, skal på et møte på skolen angående no 10. tur....

Har et Canon EOS 350D

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav ch_knapp » tor 08.02.2007 17:49

Med Canon må du innstallere pakken som fulgte med kameraet, og så laste ned Canon Utilities (forholdsvis nytt program) Med dette kan du bla fjernstyre kameraet og få bilder til å havne i en mappe på maskinen istedet for på CF-brikka. Så må du gå til http://www.automator.us og laste ned et program som gjør at bildet importeres til Aperture automatisk, og viser det der.

Det er en forsinkelse på ca 10 sek. fra du tar bildet til det dukker opp på skjermen med 350D og en MacBook 2ghz 2GB RAM

(andre programmer vet jeg ikke.)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav mingebretsen » tor 08.02.2007 17:59

Ja, tenkte at jeg skulle leite etter noe sånn. Har Canon utilities innstalert, og har prøvd i non få minutter å fjernstyre kamera, artig. Men savnet å få bildet opp i stor størrelse kort tid etter bilde var tatt, så får prøve det automator greia.

(hadde vist tid til å lese igjennom nå ;) takk)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Polymorph » tor 08.02.2007 19:59

Nikon Camera Control Pro funket i Windows helt til jeg tok et bilde.
Da kræsjet programmet.

Trialen min har utgått på MBP-en, så jeg får ikke testet det i Mac OS :/

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]