Råd & Tips for Canon EOS 400

Råd & Tips for Canon EOS 400

Innleggav Dag Johnson » lør 13.01.2007 16:59

Jeg vil dette tema skal bare innholde råd og tips når gjelder ta bilder med Canon EOS 400, derfor jeg ikke postet dette i noen av de andre Canon EOS 400 tema.

Jeg ønsker kunne få høre andre sine tips og råd når gjelder ta bilder med Canon EOS 400, for eksempel om instillingene (manuelt) når gjelder ta bilde av natur eller dyr, biler i fart, hva som helst.

Jeg er ny, så har desverre lite råd og tips selv og gi nå. o_O
Men jeg trenger sårt litt tips og råd, takk.

Og kan noen si meg hvilke situasjoner skal jeg bruke den og den ISO? Jeg veit ikke engang hva ISO gjør, jeg bør lese manuellen men råd og tips kan jeg ikke få der, det er mer fakta. Erfaringer slår det. Tusen takk!

EDIT: Obs dette er mitt første speilrefleks kamera, ikke råd til nybegynner kurs, må lære selv. Med hjelp av dere? :rolls eyes:
Sist endret av Dag Johnson den lør 13.01.2007 17:24, endret 2 ganger.
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Sindresh » lør 13.01.2007 17:22

ISO-innstillingen du velger forteller noe om hvor raskt "filmen" oppfatter lys. Dvs. høyere ISO-hastighet betyr mer lysfølsomhet, mens lavere ISO betyr mindre lysfølsomhet. Desto høyere ISO du velger, jo mer "støy" vil du få i bildet! Du bør gjøre det til en regel å benytte så lav ISO-hastighet som omgivelsene tillater for å få det beste resultatet, da med tanke på skarphet og støy.

Når det gjelder andre råd og tips, så er det vanskelig å komme med noen når man ikke vet hvilket teknisk nivå du er på. Utifra posten din virker det ikke som om du har drevet stort med fotografering med speilrefleks tidligere, så jeg vil nesten anbefale deg å gå på et nybegynnerkurs så du kan lære det grunnleggende om forholdene mellom lukkertider og blenderåpning i første omgang så du kan prøve deg frem med manuelle innstillinger istedet for å være avhengig av automatikken i kameraet! Når du først har lært deg dette vil du i 9 av 10 tilfeller bli mer fornøyd med resultatet på bildene du har tatt "på egenhånd". Et annet godt råd er å låne en bok om fotografering på ditt nærmeste bibliotek. Det finnes mange gode bøker om emnet, så lån med deg et par stykker så du får et inntrykk om noen av mulighetene du har med et kamera.

Håper dette var til hjelp... Dersom det er noe mer spesifikt du lurer på, så er det bare å komme med det!
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Dag Johnson » lør 13.01.2007 17:26

Jeg lurer på noe, hvordan fanger jeg et bra bilde av noe som er i bevegelse?
Og jeg prøvde nå ha ISO på det høyeste, merket mer støy i bilde. Så det beste er og ha ISO på 100 som er det laveste. Hm, oki.

Og hva er P? (P-mode?)
medlem i 206 måneder
 

Innleggav ArneArts » lør 13.01.2007 17:30


Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Sindresh » lør 13.01.2007 17:34

For å få et godt resutat av et motiv i bevegelse er det en fordel å ha stor blenderåpning og rask lukkertid. Blenderåpningen regulerer mengden lys som treffer "filmen", og lukkertiden regulerer hvor lenge "filmen" eksponeres for lys. Jeg vil påpeke at standarobjektivet som følger med kameraet, 18-55 mm er det vel, er noe ordentlig søppel. Du burde nok investere i et nytt objektiv med større brennviddeomfang og mulighet for å sette blenderåpningen lavere! Du vil da oppleve at du får bedre bilder i situasjoner der lysforholdene er krevende og i situasjoner der du er avhengig av raske lukkertider for å få et godt resultat.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Dag Johnson » lør 13.01.2007 17:42

Det er nok noe jeg får ønske meg for lite råd etter kjøpt dette, jeg for være fornøyd med det jeg har akkurat nå :-)
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Dag Johnson » lør 13.01.2007 19:10

Se her, jeg tok et bilde.

http://image53.webshots.com/653/4/5/67/ ... s/FullSize

Funker det?
    O:-) Moderert av Åsmund
    La sammen innleggene dine. (dobbeltpost)
    Se våre regler.

Hva skjer? Jeg mener jeg tar bilder med mitt kamera og virker ikke som batteri er tomt eller noe, men når jeg knipser i vei nå litt så blir skjermen svart og jeg slår den av men den lyser on og CF lyser rødt og jeg må ta ut batteri for den skal funke igjen?!
medlem i 206 måneder
 

Innleggav njadve » lør 13.01.2007 20:34

Linken din er ikke helt patent. Det som du har kommet borti her i siste innlegg er nok ett eller annet som du har kommet borti. Sjekk manualen din, evt. feilsøkingstabellen bakerst...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Per-Kristian » lør 13.01.2007 20:39


Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Dag Johnson » lør 13.01.2007 20:50

Se her da http://www.johnsons.no/IMG_0178.JPG :) Tatt med Canon EOS 400.
    O:-) Moderert av Åsmund
    La sammen innleggene dine. (dobbeltpost)
    Se våre regler.

Uansett noen som har tips om bra objektiv til Canon EOS 400D? For ca 2000 kroner, et objektiv som er bra for ta bilde av dyr i bevegelse og sport, bra zoom på er viktig!...

Anyone?
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 14.01.2007 11:24

Et bra onjektiv til 2000 kr med god zoom... det får du nok ikke tak i. Til den prisen burde du kunne få det et godt fastobjektiv f.eks 50mm (uten zoom).

Jeg ville ikke kjøpt meg noe nytt objektiv før etter at jeg hadde tatt masse bilder - da ser du hva du trenger. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]