Jeg har kjøpt Canon EOS 400D tråden! + Spørsmål

Innleggav Dag Johnson » fre 12.01.2007 20:49

Ringte Canon, de sa ikke trengte lade så lenge. Til det ble grønt og kanskje par timer ekstra, for eksempel 7 timer?!
medlem i 206 måneder
 

Innleggav njadve » fre 12.01.2007 22:05

superjon skrev:skeptisk!

Ikke lurelad!! Da kan du ødelegge bateriet.
Mange ladere avslutter ladetiden med en timer, dvs, den lader til batteriet av en grunn synker litt i volt, så lader den en gitt tidslangde til.
Etter dette går den over til vedlikeholdslading. Første gang vil jeg anbefale å ha den i laderen i 24 timer!

noen enige uenige?


Jeg er uenig. Da jeg fikk min D50 ladet jeg den opp til laderen sluttet å blinke og tok i bruk batteriet. Siden det har jeg ladet batteriet kanskje 4-5 ganger, og har rukket å ta langt over 1500 bilder. Dvs. ca 500 bilder pr. batteri, noe som ikke er helt riv ruskende galt ift. at de beregner 700 på en lading. Jeg har jo da brukt en del blitz, masse strøm som går med til skjerm og import til Mac.

Et annet tips jeg har; bruk PTP-protokollen til overføring av bilder. Mass-storage-instillingen sluker batteri, noe som PTP ikke gjør, pluss at du slipper å mate ut kameraet når du er ferdig...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Åsmund » lør 13.01.2007 16:26

Det er mange rare meninger om Lithium-Ion batterier. Dette er den riktige måten, i følge Battery university (som jeg stoler på):
1. Batteriet trenger ingen spesiell førstegangslading
2. Du kan lade batteriet når du vil, så lenge du vil, eller så kort du vil. Batteriet tar ikke skade av smålading
3. Dersom du bare smålader, kan du med fordel lade batteriet helt ut én gang hver tredje måned, men det kreves ikke
4. Det er umulig å overlade, eller overutlade Lithium-Ion batterier på grunn av beskyttelseskretsen som er bygget inn i selve batteriet. Det har ingen effekt å lade batteriet ekstra lenge (priming) fordi beskyttelseskretsen skrur av ladestrømmen når batteriet er fulladet.
5. Skal batteriet lagres over lengre tid (måneder), lad det ut til 40% og lagre det kjølig
6. Litium-Ion batterier har det bedre når de ikke fullutlades hver gang, men smålades isteden.
7. Lithium-Ion batterier blir brukt opp i løpet av noen få år selv om de ikke brukes.
:)

Det er vanskelig å gjøre noe galt med disse batteriene, og batteriet tar ikke skade nesten uansett hva du gjør. Det værste du kan gjøre er å lagre batteriet konstant fulladet, i et varmt rom, det forkorter levelengden drastisk.

Kilde: http://www.batteryuniversity.com/

p.s. Jeg får 1500 bilder per lading med min D70s :D

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]