Nikon D80 - noen spørsmål

Innleggav keiserjohn » tir 09.01.2007 22:49

Alle produkter som selges i Norge er dekket av norsk kjøpslov. Nordisk garanti faktisk ingenting her i norge.

D80 er et kjempe kamera. Ingen tvil om det.

Når det gjelder 50 mm 1. 8 og 1.4 så er det faktisk ikke så sykt stor forskjell mellom disse 2 i skarphet på bildene.

Bokehen på 1.4 er bedre på 1.8 en 50 1.8 på tilsvarende blender. Dette har med mer avrundet blenderblader å gjøre.
Byggekvaliteten på 1.4 er meget bedre enn 1.8. Men om den er verdt 2000 kr opp i pris?
Må du ha den ekstra lys styrken så er det verdt det. Hvis ikke kjøpe 1.8 og bruker heller 2000 kr mot en blitz, eller uv filtere.


Jeg har faktisk begge objektivene hjemme. Bruker bare 1.4, men forskjellen på bilder tatt med de 2 objektivene, ligger i bokeh og lystyrke.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav keiserjohn » tir 09.01.2007 22:54

Og når deg gjelder kit objektivene så hadde jeg helt klart gått for 18-70 mm.
18-135 er fin fordi du får den ekstra zoomen, men den har plast istedenfor metall fatning. Og det sier sitt synes nå jeg.
18-70 pakken er også helt klart der du får mest besparelse på objektivet.

Dette er et 3000 kr objektiv, til "prisen" av 1000 kr. Hvis det ikke faller i smak, kan du jo selge det på foto.no til 1800-2000 glatt.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Polymorph » tir 09.01.2007 23:11

Jeg har hørt at 18-135 har mye vignetering, og at det ikke er noe spesielt godt valg.

Jeg har D70s med 18-70mm selv, og det er et knallobjektiv.

Har også et 85mm 1.8 som jeg er veldig fornøyd med.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Nikon D80 - noen spørsmål

Innleggav Macsimal » ons 10.01.2007 0:18

Har hatt min D80 siden september. Har brukt denne ganske mye siden (+10 000 eksp). Jobber i perioder profesjonelt med foto/video, selv om dette IKKE er et kamera beregnet på profesjonell bruk. Til det er det for mye plast i huset.

Er uansett kjempefornøyd med kameraet som både er hurtig å jobbe med, god autofokus, ergonomisk og fin plassering av betjeningsknapper o.l.

Har ikke brukt det i sand ennå, men i snø/sludd/regn - og det har ikke klikket. Jeg jobbet sist helg på Norgescupstevne i skiskyting for juniorer/seniorer og tok ca 1500 eksponeringer. Da det var ca 15 minusgrader på lørdag tok jeg kameraet med innendørs for å provosere fram kondens! Dette var ikke noe problem - kameraet fungerte perfekt etterpå!

Hva angår objektiver jobber jeg med Nikkor sine objektiver. 17-35mm f/2.8D ED-IF AF-S Zoom-Nikkor og 80-200mm f/2.8 ED AF-S Zoom-Nikkor, er mine to favoritter.

Dette er et kamera som fortjener noe bedre enn de billigste objektivene. Det hjelper ikke med 10 MP hvis objektivet har vignettering, fokusfeil, kromatisk feilbrytning e.l.

Når det gjelder optikk fra tredjepartsprodusenter kan man oppleve at objektivet ikke "snakker" like godt med kameraet, som Nikon sine gjør. Dette fordi de "store"; Canon/Nikon, ikke gir fra seg algoritmene som styrer kommunikasjonen.

Man må også ta i betraktning at en 50-mm blir som en 75-mm på D80'n (ift 135-formatet). Skal man ha en skikkelig vidvinkel må man ned mot 14 - 20 mm. Jeg er enig med Haaland i at kit-et med 18-70 mm, hos FotoVideo, er den jeg ville valgt.

Har også F4 og D100 som jeg har brukt masse uten problemer!

Lykke til med (evt) ny D80 - et flott kamera! :-)
Sist endret av Macsimal den ons 10.01.2007 14:30, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Driveren » ons 10.01.2007 0:30

Gratulere med godt valg. Kameraet er meget bra og mange hakk bedre enn D70S som jeg selv har. Av linser bør du kjøpe de to som følger med det dyreste kitet. (pakka) Av telesom har sigma en meget god linse (80 - 300mm) som passer bra til kameraet, har selv aldri merket noen vignetering. Kjøp også med en skikkelig blitz helst 800 blitzen til Nikon, men også 600 fungere bra.

En god bag/ryggsekk fra llowpro hører også med. Ingen vits å kjøpe dyrt ustyr for så å spare på tillegss utstyret.

Handelen bør foregå hos en foretning. I Oslo er det Jpan Photo i Akergata, Foto Knudsen (Oslo kameraservice) i Karl Johan og Foto Video som er de som det er naturlig å kjøpe hos.
Lykke til med et godt valg. O:-)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav superjon » tor 12.07.2007 22:49

fått en ny d80n i hus i dag, men ingen norsk bruksanvisning :(

noen som klarer å finne en norsk bruksanvisning på nett??

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Åsmund » tor 12.07.2007 22:59

Min Nikkor 50mm 1,4 har iallfall ikke avrundede blenderblader, så jeg vil tro det er det samme på 1,8 og 1,4-variantene, eller misforstod jeg hva du skrev?

Objektivene er forresten knall, og absolutt å anbefale. Det er stor forskjell på lysstyrken til disse sammenliknet med 18-70 som har 4,0 ved 50mm, det er stoor forskjell. Her er noen bilder jeg har tatt med 50mm 1,4:
http://www.flickr.com/photos/vasano/tags/50mm/

18-70 er et fint zoomobjektiv, men 18-135 er også flott, har prøvd begge.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Incrediboy » tor 12.07.2007 23:19

D80 er det mest fantastiske kamera jeg noen gang har hatt.... (dSLR omkring 10 000,- )

(Og jeg har jobbet for Canon... :)

Se gjerne innom min flickr side hvor alle mine D80 bilder ligger.
Har noen frekke iPhone bilder der :D

http://flickr.com/photos/hcmedkamera/

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav superjon » tor 12.07.2007 23:20

men hva med bruksanvisning til d80?

er den på norsk på nett??

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav NyZeta » tor 12.07.2007 23:33

Jeg ville selvfølgelig rådet deg til å gå for en canon, fordi jeg er canonfrelst selv... MEN det finnes nok av de typer tråder med krangler om hva som er best osv.

Når det er sagt så vurderte jeg veldig sterkt D70 selv, men endre opp på en Canon 350D og den gang var det på grunn av overnevnte.

Jeg hadde følgende argumenter for begge kameraene:

- Det finnes mange produsenter som produserer både Canon-EF(S) og Nikon linsefatninger. Det vil si at det er litt konkurranse på markedet for linser, samt at det nyutvikling kommer raskere til disse kameraene.
- Det finnes linser i alle prisklasser og kvaliteter.
- Hvis du en eller annen gang bestemmer deg for å bytte kamera, slepper du å bytte alle linsene dine, da disse er kompatible med serien av kamera produsenten produserer.
- Begge kameraene støtter Mac veldig bra.

Når det gjelder linser til den prisen som er nevnt tidligere har jeg følgende å komme med:

D80 har en cropfaktor på 1,5. Det vil i praksis si at flaten på bildesensoren ("Den digitale filmen") * 1,5 = standardfilm. Så når du skal sammenligne linsene dine med en vanlig speilrefleks som går på film så må du gangelinsemillimetrene dine med 1,5. Så en 18-70mm linse noe sånt som 27-105. Da har du et objektiv som kan ta relativt bra vidvinkelbilder og du kan til en viss grad zoome inn på objekter. Det er et helt ok begynnerobjektiv. Det som man bør tenke på når man skal ha et relativt billig objektiv med zoom, er at jo lengre zoomfaktor objektivet har, jo mer mekanikk og bevegelse er det inne i linsen din. Denne mekanikken kan fort bli upresis på billige objektiver. En annen faktor er zoom som går fra vidvinkel til tele. Det å gå over dette spekteret innebærer en del endringer i selve linsen og er en komplisert affære rent mekanisk.

Så min anbefaling er:
- Skal du ha linse som går fra tele til zoom, velg en med liten rekkevidde. (18-70 er helt ok)
- Vil du ha to billige linser, så prøv å få deg ei linse som går fra 18 til tett opptil normalobjektiv og et fra det og oppover.
- Skal du plukke en dyr linse, så velg deg ei linse som ligger på ca 28-70 eller 28-90 og sørg for at du har fast blender på zoomområdet. (Mange vil sikkert skyte meg for den neste kommentaren, men det er en subjektiv mening.) Så kan du siden kjøpe deg en telekonverter til denne linsen. Det er en relativt billig måte å finne ut om du trenger eller liker en linse med dobbelt så høy linsemillimeter. (Med to ganger teleconverter får 28-70 linsen din 56-140, straffen er to blendertrinn)

Et annet stalltips er å få deg to filter. Det ene filteret er et helt vanlig UVfilter. Du trenger egentlig ikke bruke mer enn en 100-150 kroner på det. Hovedgrunnen til at jeg kjøpte det var rett og slett for å beskytte linsen min. Det er tross alt billigere å kræsje et filter til 100 enn ei linse til 2000? Det neste filteret jeg ville anbefalt deg er et Polaroidfilter. Det gir kjempeeffekt i litt sollys. Grasset blir knallgrønt og himmelen blir superblå. De hvite skydottene blir ikke uklarheter på bildet ditt, men får klare og fine konturer. Absolutt å anbefale.

Jeg gjorde som følger:

1. Kjøpte meg Canon 350D med Sigma 28-70mm linse (ca 1300kr for linsen den gang)
2. Kjøpte meg UVfilter
3. Kjøpte meg en fotobag som ikke er for stor men som har plass til kameraet med linse og tre ekstra linser. (mer enn jeg kommer til å trenge på lenge)
4. Et rensekitt (blåsespray, kost, rensevæske, renseservietter osv..) også knabbet jeg noen Q-tips av samboeren.
5. Så kjøpte jeg et B&W Todelt Polaroidfilter med myke overganger. Det er noe av det dyreste jeg noen gang har kjøpt, men det er verdt alle lappene :)
6. Siden har jeg kjøpt meg en Sigma 70-200 F2.8 EX APO.

Det neste tilskuddet kommer til å bli et fastobjektiv med svak tele, mest fordi jeg ikke har noen linser med macromodus og fordi jeg tenker på et objektiv for portretfotografering. Mest sannsynlig blir det en Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro.

Jeg ville også kjøpt meg ei fotobok hvis jeg var deg. Fikk kjøpt "Hedgecoe's Basic Photography" da jeg begynte fotografering for en stund tilbake. Den beskriver veldig mange av de tekniske finessene en finner på dagens kamera, samt bruken av disse. Boken er også flott illustrert. Anbefales!!

Håper det var noe til hjelp. Lykke til med fotograferingen :D

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav fredrikhl » fre 13.07.2007 0:20

Vet ikke om noen manual, men her er i alle fall nok av utdrag til å få deg i gang: http://i1.no/04mr/

Det burde ikke være noe problem å få tak i en manual på norsk. Ta kontakt med butikken du kjøpte kameraet i, eller en hvilken som helst annen butikk som selger Nikon-kamera og hør hva som skal til for å få tak i en manual. Om du ikke får noe treff der, ville jeg tatt kontakt med Nikon Norge.

Dersom du ikke får treff noen av disse stedene: http://i1.no/04ms/

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav NyZeta » fre 13.07.2007 10:04

Fant denne på supporten til Nikon: *link defekt*

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Peedy » fre 13.07.2007 10:24

Til kjøp av flere objektiver har jeg hørt bare bra om http://www.bhphotovideo.com

Mye å hente på objektiver, og det beste er at de omtrent alltid har på lager, og det tar kort tid å få det tilsendt.

Har vurdert en del ogjektiver til nikon der, og det ender nok opp med at jeg bestiller i løpet av sommeren.
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Øysteinh » fre 13.07.2007 11:00

Incrediboy skrev:D80 er det mest fantastiske kamera jeg noen gang har hatt.... (dSLR omkring 10 000,- )

(Og jeg har jobbet for Canon... :)

Se gjerne innom min flickr side hvor alle mine D80 bilder ligger.
Har noen frekke iPhone bilder der :D

http://flickr.com/photos/hcmedkamera/


Ser du er bekjent av Andreas (bildene)? Morsomt :-)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 15.07.2007 13:33

Min far kjøpte seg nylig en D80 og jeg har lekt litt med det. Selv har jeg et D70s. Den største fordelen med D80 i forhold til D70s, slik jeg ser det, er at D80 har en mye større søker og betydelig mindre støy ved høye isoverdier. Hvis du skal bruke endel manuell fokus f.eks. er dette en stor fordel, fordi det er mye lettere å se når det er blitt skarpt der du ønsker det. :)

Jeg ville kjøpt D80 med 18-70mm eller 18-135mm objektivet sammen med kameraet, da har du vidvinkel og endel tele i et kompakt og fint zoomobjektiv. Ønsker du mer lysstyrke kan du gå for 17-55mm 2,8-objektivet, men det er endel dyrere.

UV-filter bør du kjøpe samtidig og straks sette på objektivet som beskyttelse. Da unngår du støv og skitt på selve objektivet, og skulle du komme borti noe med objektivet så er det beskyttet. Selv har jeg Hoya UV(0) Super HMC på alle mine objektiver og tar det aldri av. Du kan også gå for et billigere Hoya filter uten Super HMC, men da er du ikke like godt beskyttet mot optiske reflekser.

Filtre får du billig hos ddmr.no eller fotovideo.no. Kan også kjøpes fra USA fra adorama.com (legg til frakt og 25% på hele beløpet så får du norsk pris.)

D80 er et kjempeknall kamera, så det kommer du nok ikke til å angre på å kjøpe! Skal du ha 50mm så anbefaler jeg Nikons 50mm 1,4 eller 1,8. De er knallobjektiver begge to og min 1,4 er mitt favorittobjektiv! :-)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]